Löst: Synkade ljudströmmar till två mottagare på samma wifi

Diskussion i 'Applikationer' startad av Spooky, 29 okt 2015.

  1. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej.
    Vill bara komma med ett litet tips.

    Sammanfattning: Jag har lyckats att synka ljudet i två mottagare så att de - oberoende av varandra - spelar upp perfekt synkat ljud. Perfekt om man har fest och vill ha samma ljud ur flera mottagare.

    Bakgrund: Jag har dels en receiver med stöd för Airplay, dels en Chromecast Audio inkopplad i en betydligt äldre stereo. Mobilen är en rootad OnePlus One, men det viktiga är att mobilen har root.

    Mål: Att strömma ljudet ifrån min mobil till bägge dessa mottagare med perfekt synkat ljud.

    Metod: Med hjälp av appen AirAudio så kan man strömma mobilens ljud till olika sorters mottagare, bland annat Chromecast (audio och video), Airplay, Sonos, DLNA osv. Man kan dels strömma till en mottagare i taget, dels till flera mottagare samtidigt. Kravet är att samtliga ska vara kopplade till samma router, antingen via Wifi eller via sladd.

    Lösning: I AirAudio, under inställningarna för Airplay-mottagare, så går det att ställa in en fördröjning av ljudet ifrån 0 - 5 sekunder med steg om 0,1 sekunder. Genom att lyssna in ljudet så fick jag till slut in en perfekt synk genom att ange att Airplay-ljudet skulle vara fördröjt med 4,2 sekunder. Oklart i förhållande till vad dock. Det är en viss fördröjning även på ChromeCast, men det kan man inte reglera. Så alla ljud som mobilen spelar upp skickas nu istället via AirAudio till mina mottagare.

    Bonus: AirAudio kan även sända ut de som spelas in via mobilens mikrofon, så jag kan dessutom tala direkt ut i högtalarna i de anslutna enheterna. En smidig lösning om man t.ex. har fest hemma och vill kunna informera alla gäster, oberoende var de (eller du själv) befinner dig.

    AirAudio kostar knappt €5 och har dessutom stöd för Tasker. Ska bli kul att fortsätta experimentera.
     
    e7andy och bernard gillar detta.