Märkligt att det inte kommer nya Android-Tv boxar

Diskussion i 'Android TV' startad av msandstedt, 17 nov 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det finns allt bra många android boxar, inte många som shield med spel controller, och som har samma avancerade streaming möjligheter med nvidia spel tjänster.

    Ska man bara spela upp video är kanske en spelare med realtek eller sigma att föredra, tror realtek har gjort come back nu om jag inte minns helt fel och att deras senaste chip har bra mkt bättre video kvalite.

    4K60 har blivit vardsmat även bland dom billigare boxarna nu... gör man lite research på http://www.iboum.com/net-media-players.php så kan man nog hitta en box som funkar ungefär lika bra some shield (om man inte spelar spel)

    Annars är ju sigma kännt för att ge bäst video kvalite... men det har hittils bara suittit i enheter med dålig mjukvara tror det inte suttit i någon android box heller om jag inte är ute och cyklar.

    Android TV har också mognat väldigt mkt, har funnits väldigt mkt android boxar men det har varit stora problem med dom de senaste åren men nu verkar "the basic" vara fixa iallafall Var stor skillnad på lollipop
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Som du säger kör de spelare som bygger på Realtek eller Sigma obskyra OS som sällans uppdateras, vilket kan leda till problem med nya format och codecs (HEVC/h.265 tex). Kommer ihåg tiden då spelare som Popcorn Hour var populära; de hade ständigt problem på grund av mjukvaran. Skulle starkt avråda från sådana spelare idag. Det fanns en poäng med dem för flera år sedan, men idag vet jag verkligen inte om det vore något att hänga i granen.

    Androidboxar utan Android TV är ingen höjdarupplevelse även om många Kinatillverkare försöker kompensera genom allt som oftast rätt taskiga hemmansickrade UI:n och diverse fulhack för att få appar att fungera på storbild eller i "plattläge". Uppdateringarna sköts sällan så bra heller för denna typ av boxar.

    Dock finns det helt klart en poäng i att köra en Kina-box om man vill köra appar out of the box som inte är Android TV-kompatibla. Det går dock utmärkt att köra lite vad man önskar med root på Shield TV också.

    Sedan erbjuder ju Nvidia rätt omfattande inställningsmöjligheter för hemmabioändamål som lipsync och ett rätt brett ljudcodec-stöd etc. Plus att prestandan är fenomenal.
     
    Last edited: 7 dec 2017
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har h265 videos är nästan nere från mobil telefoner idag. På torrents och annat är det svårt att hitta saker i h265 men visst man vill ha något som är framtidsäkert.

    Xtreamer tror jag har rätt bra boxar nuförtiden de brukar ha två chip ett chip för OS och ett för video avkodning(Realtek). Xtreamer har haft horribel mjukvara I det förflutna men tror nu när Android TV plattformen blivit mer mogen att deras boxar funkar mer som de ska.

    Tror boxar som himedia blir bättre också ju mindre de baseras på egen mjukvara och stock Android.