Material och handhavande av linsen på galaxy s7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Densen, 14 maj 2017.

  1. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej alla!

    Är ny här och med en massa funderingar men börjar med denna: Har nu precis investerat i en s7:a och vill ju vårda den på bästa sätt, tar f ö väldigt mycket fotos. Men till min fundering...

    Vilket material/coating har linsen på s7? Huvudkameran alltså☺

    Det första jag gjorde vid upppackningen var att torka av linsen med en torr antistat kameraduk. Visst linsen/glaset är ju nu spegelblank....har fått för mej bara att jag putsat bort koatingen eller så....på linsen. Om det i h t finns någon där, hmm. Vore så tacksam nu om nån vet något om detta
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel finns någon typ av antireflexbehandling samt oleofobisk behandling på glaset, så man skall vara lite försiktig med vad för typ av rengöringsmedel man använder. Fönsterputs med amoniak är inte så bra då det inte är så skonsamt, så bäst är något medel avsett för just skärmar, glasögon eller specifikt kameraoptik.

    Annars är det nog inget speciellt att tänka på. Har du möjligt att sätta på ett fodral är det förstås optimalt då det skyddar glaset som annars är rätt exponerat på S7 då det sticker ut en bit från bakstycket.

    ps. Välkommen till Swedroid :)
     
  3. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Aha! Tack för ditt svar bernard och välkomnandet. Så långt är jag med. Har läst så många olika teorier ute på nätet om vad själva linsen är täckt/gjord av på s7:an. Verkar vara ytterst hemligt då t o m samsung inte vill svara på det. De på supporten verkar heller inte helt enkelt veta...

    Men då jag nu alltså bara har putsat linsen ( till stora kameran) i cirkelrörelse ca 10-15
    varv med torr antistatduk, kanske koatingen borde hålla för det?


    Anledningen till min lilla noja där är att jag innan första putsningen då jag precis packat upp telefon, tyckte se att det var som en lite mattare yta på linsen. Hjälp! Hoppas inte det var själva coatingen som jag då tog veck...för som sagt, linsen är nu väldigt blank istället. Putsade ju heller varken hårt eller löst på linsen, lagom med tryck liksom rent relativt
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Om du med linsen menar skyddsglaset framför kameraoptiken så är det MYCKET hållbart, även coatingen på glasytan. Kolla Youtube-filmer där de repar men kniv utan att det blir repor. Du kan ta i så hårt du orkar med en putsduk utan att du skadar något. Det troliga är att du inte har putsat tillräckligt om du tycker dig se något på glaset. Du har dragit av skyddsplasten va?
     
    bernard gillar detta.
  5. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej! Precis. Skyddsglaset framför "stora linsen på batteriluckan. Vet av erfarenhet att den är som du säger, o i utube klippen visar, extremt hållbarför repor o så. Bara att koatingen som skall (vad jag hört) finnas som ett microtunt skick på linsen i form av plast eller spray håller likväl? Hörde av någon att tillverkarna på andra skärmar, datorer o dyligt kan använda sej av nåt slags vakumtryck/teknik för ditsättandet av koatingen på linsglaset. Det är där...jag känner mej lite osäker...finns där koating i huvud taget? Eller kanske bara koating på resp. Linser innanför s a s?

    Kanske verkar jag neurotisk gällande detta men vore rätt bedrövligt om jag lyckats " torrgnugga" bort denna koating


    Har alltså inte haft medel på min trasa i h t.

    Precis! Skyddsplasten är borttagen på " ryggsidan" av telefon. Fanns ingen plast över själva linsen bara ett anpassat hål runt själva ramen till linsen gerhardw.
     
  6. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    En vanlig microfiberduk av bra kvalitet gör susen.
    No worries
     
  7. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Gött thehero

    Vet att på systemkamerans objektiv sägs att man ska vara väldigt försiktig med polerandet, då p g a bl a anti reflex koatingen...tänkte att samma princip gällde även på Mob. Kameror?
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    På min satt det dessutom en separat plastbit enbart över kameraglaset. Du KAN INTE gnugga bort coatingen om du inte har slipmedel på trasan.
     
  9. Densen

    Densen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Skönt att höra

    Ang. Den där plasten på din lins. Har ju diskuterats på andra forum av folk som haft det på sina telefoner. Om den haft ett syfte eller inte.

    Men å andra sidan ser man nog på en gång om det skulle haft det. Menar, en plastbit som sitter löst uppe på linsen kan ju bara vara ämnat som tillfälligt skydd vet ja. Vissa andra menar att på just deras s7 or så fanns det nån slags plast fastsatt väldigt hårt på linsen...att detta kunde vara ett AR skydd...på linsen då. Resp/tillfälligt skyddför att ta bort...m o a sidan en plasthinna som för vissa var näst intill omöjligt att få bort tror nog jag också är ämnat att sitta där som nån slags permanent funktion, detta då kanske möjligt AR på.


    Aja gerahardw


    Det tryggar det du säger i a f, lägger min lit till dejHar ju varit helförstörd att jag skulle ha förstört linsen...


    Förresten. Har ännu inte tagit bort plastskyddet från" skärmen " på telefon.

    Har den som tillfälligt skydd än så länge.

    Ingen AR effekt eller oleofobisk verkan i den? Kanske bara en " simpel" plast...

    Bra som skydd i a f