MAZE Alpha

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 30 jun 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, det håller jag med om men man måste ju ändå kunna jämföra lurar från hobbyföretag med lurar från stora etablerade företag i den mån de ligger i samma prisklass. Varken Doogee Mix eller Maze Alpha är ju tokbilliga.
     
  2. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Håller med er bägge 2, Man kan inte förvänta sig en kamera i toppkvalité men som Flipp säger så klarar andra mindre företag av det i samma prissegment, exempelvis Blackview att leverera en betydligt bättre kamera till sin R7 i samma prisklass fast för över 1 år sedan. Och de är åtminstone ett källarföretag. Sen är förvisso det mesta sämre i R7 jämfört med Maze men det var också över 1 år sedan den släpptes. Så man måste kunna ställa någon form av förväntningar på kameran som är helt katastrofalt dålig. Jag har varken instagram eller facebook och stör mig ändå på hur dålig den är. Man kan knappt ta en vettig bild till blocket annonser.

     
  3. hörnta

    hörnta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Maze Alpha 6" 4GB 64GB P25

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello (Telia)
    Telefon:
    Maze Alpha 6" 4GB 64GB P25
    ROM:
    3Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy note 3
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s4
    Förstår ärligt talat inte detta med att kameran skulle vara så dålig. Vad har ni för krav ni som köpt en mobil för 1500kr.
    Tycker min kamera är i paritet med mina äldre Samsung som kostade över 4000kr-5000 nya. Tycker denna mobil är klart prisvärd för mina enkla behov. Har tagit en massa semesterbilder som nästan uteslutande har blivit bra kvalitetsbilder. Spelar enklare spel som flyter på bra. Det enda negativa jag kan finna är kanske ljudet som kan tyckas sakna lite diskant.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan det vara så att de använder olika kamerasensorer i olika batcher och du har fått en bättre sensor?
    Angående vilka kamerakrav man kan ställa för 1500 kr så jämför ju Perkinamob med en annan billig lur från ett källarföretag.
     
  5. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Finns både med Sony kamera och med Samsungkamera
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kanwfabtöf skutsamma för det priset men bra skärmr ett måste. Synd dom inte lyckas få i en billig Snapdragon
     
  7. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    1400 för helio p25, 4gb ram och 64gb storage är ju skitbilligt
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Problemet med helio är att dom inte ger ut källkoden, så en telefon som tex maze alpha hade ju kunnat bli en riktig höjdare med lineage tex.. det hade gått om den hade en billig snapdragon istället..
     
  9. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Frågan är ju om det verkligen är värt besväret för företag som försöker hålla nere kostnader, Snapdragon är ju dyrare och sett till pris/prestanda så har jag svårt att tro att det finns nåt bättre än Helio. Hur många av Maze Alphas köpare stör sig på att det inte går att köra en custom rom? Standard rom är ju väldigt clean och bloatwarefri, launcher simpel men går att byta. Att då köra med en snapdragon 4xx som är tröttare än en Helio P25 kanske tappar fler köpare? Bara en tanke

     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror på vad man jämför med. Leeco Cool1 med SD652, 4GB ram och 32GB lagring kostar ännu mindre (1300kr) då ingår en riktigt kompetent kamera och en bättre SOC. Eller varför inte en Le Pro 3 X722 med SD820 för samma pris som Maze Alpha. Alpha är bara prisvärd om man skiter i kameran, måste ha fullt LTE-stöd och kan tänka sig en telefon som väger 225 gram.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Skiljer nog inte mkt I pris Snapdragon har också budget varianter...
     
  12. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Ni har helt rätt, får man snapdragon 6xx eller 820 för samma pengar så är det inget snack faktiskt. Trodde inte de låg så lågt i pris! Då är ju frågan varför man inte kör med dessa? Om det kan ha något att göra med energiförbrukning/värme?

     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kolla kimovil för prisjämförelser.

    Snapdragon är antagligen lite dyrare än MTK men de stora företagen kan ju köpa betydligt större volymer och därmed press ned inköpspriset. Sedan tror jag varken Leeco eller Xiaomi gör något vinst per såld smartphoneenhet utan de livnär sig på att få in användare till deras ecosystem av mjukvarutjänster och tillbehör.
     
    Crayo85 gillar detta.
  14. Critic

    Critic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni som har en Alpha Maze, vad tycker ni om storleken och vikten? Vänjer man sig snabbt? Den väger ju ganska mycket mer än de flesta mobiler jag har haft.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker mycket om Maze Alpha, det är en väldigt trevlig mobil, men den är lite för stor för att jag ska använda den som primär mobil. Vikten har jag inga problem med. Det är också kameran som är på tok för dålig för att jag skulle ha den som primär mobil, men i övrigt har den inga direkta svagheter vad jag kunnat hitta. Grymt mycket mobil för pengarna.
     
  16. Crayo85

    Crayo85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2017
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    140
    Beror på vad du ska ha den till. Surf och mail =perfekt, foto=never. Storlek och tyngd är inget man stör sig på.
    Hade jag valt nu hade det blivit en Xiaomi till. Bara pga av värsta kvalitén jag sett på foton.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej Androidvänner!

    Jag kommer inte att få tid att skriva en komplett recension, det är bara så mitt liv ser ut nu. Så jag nöjer mig med en sammanfattning och betyg. Hoppas ni blir nöja ändå.

    Här är min recension av DOOGEE MIX och MAZE Alpha: Sammanfattning och betyg.

    DOOGEE MIX styrka är designen och hur trevlig den känns i handen, där har DOOGEE verkligen lyckats, men i övrigt så är det inte särskilt mycket som imponerar tyvärr. Skärmen är fin, men har relativt låg upplösning. Kamerorna är näst intill oanvändbara och jag har haft enorma problem med att få fingeravtrycksläsaren att fungera, fungerar fortfarande inte. Batteritiden är medioker. GPS och samtalsljud fungerar bra. Wi-fi fungerar bra. Högtalaren är okej, inte mer. DOOGEE har som vanligt varit generösa med tillbehör och medföljande skal är riktigt bra.

    DOOGEE MIX är en mobil som skulle kunna varit väldigt trevlig, den har mycket som talar för sig. Men tyvärr verkar DOOGEE ha stressat ut produkten och det finns allt för många svagheter.

    Plus:

    Väldesignad
    Välbyggd
    Fin skärm (dock bara HD)
    Okej prestanda
    Bra samtalsljud
    Android 7.0 med OTA
    Stödjer alla svenska band
    Gott om inställningsmöjligheter
    Dubbla SIM (alternativt ett SIM + SD)
    Mycket generöst med medföljande tillbehör
    Gott om minne
    3,5 mm hörlursuttag.. inte minst

    Minus:

    Ej USB type-C
    Kamerorna i princip oanvändbara
    Fingeravtrycksläsaren fungerar inte
    Medioker batteritid
    HD upplöst skärm (förväntar mig FHD)
    Betydligt fler buggar än vad jag är van vid ifrån DOOGEE,
    många är dock fixade.

    Betyg (max 10) :

    Byggkvalitet: 9
    Prestanda: 6
    Spelprestanda: 6
    Mjukvara: 5
    Skärm: 7
    Ljud: 7
    Kamera: 3
    Batteri: 6
    Prisvärd: 6 (förutsatt att du klarar dig utan kamera!)

    MAZE Alpha har en enorm 6" skärm med HD-upplösning, den har betydligt mindre kraft i färgerna än MIX skärm. Skillnaden på skärmteknik är tydlig. Men skärmen är helt okej för sin prisklass. Prestandan är riktigt bra och likaså batteritiden. GPS, samtalsljud och Wi-fi fungerar bra.

    Plus:

    USB type-C
    Välfungerande fingeravtrycksläsare
    Riktigt bra batteritid
    Väldesignad
    Välbyggd
    Bra prestanda
    Bra samtalsljud
    Gott om minne
    Android 7.0 med OTA
    Stödjer alla svenska band
    Dubbla SIM (alternativt ett SIM + SD)
    3,5 mm hörlursuttag.. inte minst

    Minus:

    Kamerorna i princip oanvändbara
    Laddar långsamt

    Betyg (max 10) :

    Byggkvalitet: 9
    Prestanda: 7
    Spelprestanda: 7
    Mjukvara: 7
    Skärm: 7
    Ljud: 7
    Kamera: 3
    Batteri: 8
    Prisvärd: 8 (förutsatt att du klarar dig utan kamera!)
     
    Last edited: 25 sept 2017
    Ekman, lowngcawt, flipp och 2 andra gillar detta.
  18. LyttiZz

    LyttiZz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Fick min i fredags, måndagsexemplar i allra högsta grad. Kan inte ta emot samtal om telefonen är i fickan, kan inte göra samtal om jag inte befinner mig på utsidan. Samtalen bryts ifall jag lyckas få igång ett samtal. Batteritiden riktigt dålig. Någon annan som har liknanade erfarenheter?
     
  19. Jonilzon6

    Jonilzon6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3XL
    ROM:
    Stock
    Usch, det låter inge vidare. Har du testat uppdatera den ?

    Nej min funkar riktigt bra faktiskt, inget alls att klaga på förutom att bluetoothen kopplade ifrån förut men det fixade sig efter den senaste uppdateringen.. jag har kört Alphan som main nu i 1-1.5 månad typ, till och med kameran är bra faktiskt så det känns som om jag fick en ifrån "rätt" batch :)
     
  20. LyttiZz

    LyttiZz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1
    Har version 20170914. Är väl nyaste? Telefonen blir även varm uppe i vänstra hörnet när jag surfar.