Recension: Meizu M3 Note vs. Xiaomi Redmi Note 3 Pro - en jämförelse

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av flipp, 7 jul 2016.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Meizu och Xiaomi har under de senaste åren konkurrerat om vem som kan erbjuda marknadens mest prisvärda budgetphablet. Personligen anser jag att Meizu lyckades bäst under 2015 där både Meizu M1 Note och M2 Note var riktiga fullträffar. Jag hade både M1 Note och M2 Note under fjolåret och M2 note är nog en av de bästa budgetlurar jag ägt (batteritiden och hemknappen var bättre än på M1). Kombinationen av god byggkvalitet, bra skärm, gedigen batteritid och en hyffsat bra kamera gjorde M2 Note till ett kap. Xiaomis kontrade med Redmi 2 Note som hade en snabbare SOC än Meizu M2 Note men många klagade på dålig batteritid (M2 note hade väldigt bra batteritid i jämförelse). I vintras lanserades Redmi Note 3 där Xiaomi fixat ett större batteri, metallchassi och en fingertavtrycksläsare, som grädde på moset lanserades även en pro-version med Snapdragon 650. Redmi Note 3 Pro var klart bättre än Meizu M2 Note, mycket på grund av längre batteritid, snabbare cpu och metallchassit.

    Meizus svar på Redmi Note 3 och Redmi Note 3 Pro är M3 Note vilken kostar ungefär lika mycket som Xiaomi Redmi Note 3 Pro. Jag har numera båda dessa lurar i min ägo och tänkta göra en enklare jämförelse mellan de två telefonerna. Jag kommer inte gå alls på spelprestanda eller redovisa benchmarkresultat. Det finns gott om sådana tester på andra siter och Redmi Note 3 Pro är den klarar vinnaren där. Istället fokuserar jag på mina upplevelser av att faktiskt använda telefonerna i vardagen och saker som jag själv anser viktiga vid val av en smartphone.

    Utseende, byggkvalitet och känsla i handen
    Både M3 Note och Redmi Note 3 har metallchassin och känns i allmänhet välbyggda och vridstyva. Ingen av de två lurarna knakar eller knarrar när man vrider på dem. M3 Note känns dock snäppet mer exlusiv än Redmi 3 Note, mycket tack vare ett mer gediget metallmaterial. Metallchassit på Redmi Note 3 är mjukare och känns inte lika hårt och massivt som metallchassit på M3 Note. Rent estetiskt tycker jag också Meizu lyckats lite bättre än Xiaomi, mycket tack var 2.5d glaset på telefonens framsida. M3 Note påminner mycket om Iphone 6 Plus så gillar man det designspråket gillar man förmodligen även designen på M3 Note. Jag köpte den vita varianten av M3 Note men jag tror att den svarta faktiskt är ännu läckrare. Redmi Note 3 ser i jämförelse lite tråkigare ut och framsidan smälter inte ihop riktigt lika bra med baksidan som på M3 Note. Även om M3 Note är en budgetlur skulle man kunna förväxla byggkvalitet och utseendet med ett flaggskepp. Detsamma kan inte riktigt sägas om Redmi Note 3 även om Xiaomi överlag lyckats bra med designen. Känslan i handen är dock ungefär lika bra på båda telefonerna, Redmi 3 Note känns lite mjukare och rundare att hålla i medan M3 Note känns mer solid. Redmi Note 3 flera millimeter kortare på längden och det märks, den känns mindre och den är något lättare att hantera den med en hand. Å andra sidan är M3 Note tunnare än Redmi Note 3. Båda telefonerna har en ganska hal baksida, speciellt Redmi Note 3 som jag tappat många gånger på grund av detta.

    Vinnare: Meizu

    Fingeravtrycksläsaren och hårdvaruknapparna
    Både telefonerna är utrustade med fingeravtrycksläsare. Skillnaden ligger i att Meizu har placerat sin på hemknappen medan Xiaomi har placerat sin på baksidan av telefonen. Vilket som är att föredra är en smaksak men jag lutar nog åt att Xiaomis placering är något mer funktionell då det känns något snabbare och mer naturligt att placera pekfingret på baksidan av telefonen jämfört med att trycka ner tummen på hemknappen. Båda läsarna skannar oftast av fingrarna korrekt men jag upplever några fler "feltryck" med M3 Note. Vad gäller hårdvaruknapparna är jag återigen något mer förtjust i Xiaomis lösning med tre separata knappar istället för Meizus multifunktionsknapp. Även om Meizus lösning fungerar bra (en liten touch för "bakåt" och fullt nedtryck för "hemskärmen") så upplever jag att det går något snabbare att navigera med Redmi Note 3.

    Knapp vinnare: Xiaomi

    Kameran:
    Jag har ännu inte hunnit jämföra kamerorna speciellt ingående men kan säga direkt att ingen av lurarna presterar bra bilder i sämre ljusförhållanden. Bilder tagna med Redmi Note 3 ser dock bättre ut, t.ex. är fägerna på foton från Redmi Note 3 är mer iögonfallande och "punchy" vid en jämförelse och det beror inte på att bilderna på M3 Note är mer naturtrogna, snarare tvärtom. färgerna på foton från Redmi Note 3 ser faktiskt mer naturtrogna ut. Bilder tagna med M3 Note blir ofta livlösa och "grådassiga" om belysningen inte är optimal, i bland ser det ut som ett grått filter lagt sig över bilderna. Detta är märkligt eftersom jag inte upplevde det problemet med foton från M1 Note och M2 Note. Meizu verkar alltså ha försämrat kameran på M3 jämfört med tidigare lurar i Noteserien, förhoppningsvis har det att göra med mjukvaran och kan fixas vid en senare uppdatering.

    Vinnare: Xiaomi


    Skärmen
    Båda telefonerna är utrustade med IPS-skärmar av hyffsad kvalitet, dock inte i nivå med flaggskeppslurar. Båda skärmarna reflekterar en hel del solljus vilket gör dem långt ifrån perfekta att använda en solig sommardag. Kontrasten och färgåtergivningen känns något bättre på Redmi Note 3 men fördelen är inte så stor att jag skulle låta det vägleda ett ev. köp.

    Knapp vinnare: Xiaomi


    Samtalskvalitet
    Ljudet vid samtal är bra på båda lurarna, dock skulle jag ge M3 Note en liten fördel då samtalsljudet uppfattas som lite klarare jämfört med Redmi Note 3. Vad gällar ljudet på andra sidan av samtalet så har jag vid några tillfällen fått höra att det hörs lite dåligt när jag pratat i Redmi Note 3, något jag inte fått höra när jag använt M3 Note.

    Vinnare: Meizu

    Gränssnitt och flyt vid användning
    Om man gillar Flyme eller MIUI är till den största delen en smaksak. Personligen gillar jag Flyme bättre eftersom det känns mer minimalistiskt och är snyggare rent estetiskt. Jag kör Nova lanucher på MIUI något jag inte vill göra på Flyme. Jag är också riktigt förtjust i att man kommer åt multitaskingmenyn genom att svepa uppåt i Flyme, på Redmi Note 3 så håller man istället en av de kapacativa knapparna intryckt vilket är krångligare. Systemet på båda telefonerna erbjuder i princip alla funktioner jag behöver men t.ex. så saknar jag "night mode" på M3 Note vilket finns inbyggt i MIUI. Flytet när man sveper runt i systemet, öppnar appar samt växlar mellan öppna appar är mycket bra på båda telefonerna, lagg eller fördröjningar är sällsynt. Redmi Note 3 presterar mycket bättre än M3 Note i olika benchmarks men skillnaden i vanlig användning är inte så stor, båda telefonerna ger ungefär samma upplevelse. I slutändan föredrar jag att använda M3 Note och Flyme men jag kan lätt föreställa mig att många skulle säga tvärtom då det är en ren smaksak.

    Vinnare: Meizu med knapp marginal.

    Batteritid
    Både telefonerna är utrustade med osedvanligt stora batterier (4,100mAh i M3 Note vs 4150mAh i Redmi Note 3 Pro). Till att börja med kan man konstatera att det är svårt att göra slut på batteriet i någon av dem vid en dags tung användning. En del "kinalurar" har stora batterier men dålig optimering så batteritiden ändå blir medioker, så är inte fallet här. En skärmtid mellan 6-8 timmar är vad man kan förvänta sig på en dag och förbrukningen i standby är överlag låg för båda telefonerna. Vid lättare användning räcker båda lurarna utan tvekan 2-4 dagar. På natten sover båda lurarna gott och drar endast någon eller några procent på 8-10 timmars vila (inga problem med standbydrain). Har man vant sig vid batteritiden på M3 Note eller Redmi Note 3 är det svårt att gå tillbaka till lurar med mindre batterier, man kan bara hoppas att fler tillverkare börjar med stora batterier och att 4000mAh snart blir obiligatoriskt.

    Vinnare. Oavgjort

    Summering
    Redmi Note 3 Pro har en mycket bättre SOC (avsevärt bättre för spel), en bättre kamera och smidigare yttermått än än Meizu M3 Note. Den övergripande känslan är dock att M3 Note känns roligare och mer tilltalande att använda. Jag har svårt att säga exakt vad detta beror på men jag tror att den solida byggkvaliteten i kombination med upplevelsen av att använda Flyme som väger över för mig. Jag tror inte jag kommer vilja gå tillbaka till Redmi Note 3 som daily driver. Bland swedroidläsare tror jag dock att majoriteten skulle föredra Redmi Note 3 Pro som ”objektivt” sett är ett bättre köp och som gör större möjligheter till moddning (t.ex. CM13). Meizu M3 Note är dock ett utmärkt köp för en användare som bara vill ha en välbyggd och snygg telefon med grym batteritid som fungerar perfekt till vardaglig användning utan grafiktunga spel (om man kan leva med kameran).
     
    Last edited by a moderator: 13 jul 2016
    sydeu, Gurex, Callet09 och 9 andra gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Lägger ett tack för den fina genomgången och flyttar din tråd till avdelningen "Guider och recensioner". :-)
     
    flipp gillar detta.
  3. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Tack för intressant recension. Det delar det jag löst om telefonerna. Synd att Meizu ska envisas med en knapp men framförallt att de inte kan fixa en vettig kamera. Det sistnämnda var det som slutligen fick mig att bestämma mig för Redmi Note 3 Pro.
     
    Droid82 och flipp gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Får hoppas kameran blir bättre med någon uppdatering. Den är dock okej för att ta foton för att dela ut på sociala medier.
     
  5. Droid82

    Droid82 Guest

    Tack för genomgången, mycket intressant. :)
     
    flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fortfarande nöjd med M3 Note och vill inte byta tillbaka till Redmi Note 3 Pro. Allt flyter på smidigt och sömnlöst. Även småsaker som att koppla upp sig mot min blåtandshögtalare går direkt på M3 Note medan det tar några sekunder längre tid på Redmi Note 3 Pro. Känns överlag som Meizu lyckats bättre med att optimera systemet och få saker att flyta på. Nu när jag använt M3 Note lite längre uppfattar jag det dock som att batteritiden nog är något sämre än på Redmi Note 3 Pro trots allt. Om jag får tid ska jag försöka göra lite tester senare och jämföra skärmtid och standby-drain.
     
    bernard gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  8. Callet09

    Callet09 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2016
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Moto Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Motorola Moto Z
    ROM:
    Android 7.0
    Info:
    Nova Launcher Prime 4.3.1
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3
    Telefon 3:
    Samsung S3 Mini
    Platta:
    iPad Air WiFi/4G
    Tack för en mycket bra jämförelse mellan mobilerna. Är i valet och kvalet vilken jag ska köpa och där ligger också en OnePlus 3.
     
    flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan vara värt att vänta på Redmi Note 4 också. Den presenteras på onsdag. Jag är väldigt sugen på den. Den ser att att vara mer premium i bygget än 3:an. http://m.gsmarena.com/xiaomi_redmi_...os_helio_x25_chipset_confirmed-news-19550.php


    När det gäller foton från Meizu Note 3 fotar jag alltid i HDR nu och då blir resultatet helt ok.
     
    Callet09 gillar detta.
  10. imharvey

    imharvey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    18
    Håller med ovan tack för en mycket bra jämförelse mellan mobilerna.
     
    flipp gillar detta.