Meizu MX4. En liten recension.

Diskussion i 'Meizu' startad av dannejanne, 8 feb 2015.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Många smarta funktioner inbyggt. Behöver t.ex. aldrig röra strömknappen och kan starta många olika valfria appar direkt när skärmen är avstängd. Effektiv. Är skärmen avstängd kan jag dubbeltrycka på den för att tända den och komma till låsskärmen. Sveper jag uppåt när den är avstängd låses den upp. Svepa nedåt för att visa notifikationer. Svepa vänster höger kan jag ställa in att den gör vad jag vill. Sen finns många gester att lägga till själv för att starta valfri app. Långtryck på runda LEDlampan som lyser där nere för att stänga av skärmen och låsa telefonen.

    Samt med den vita lilla pricken som syns på skärmen kan jag navigera telefonen med på alla sätt. Växla app framåt/bakåt (svepa vänster/höger), backa (tryck på den), dra ner notiser (svep nedåt), gå till hemskärmen (svep uppåt), dra ned innehållet på skärmen ala iOS (dubbeltrycka). Den går så klart att konfigurera den med. Den ligger där och hovrar över gränssnittet hela tiden lite transparent och så klart går synligheten också att justera! Långtrycker jag på den kan jag placera den vart jag vill. Ergonomiskt.

    De har tänkt på detaljerna med denna telefon och det märks även på hårdvaran. Jag var innan köp lite bekymrad över den runda LED-lampan under skärmen att den skulle lysa på sena kvällar när det är mörkt och blända en. Visserligen går den att stänga av så att den inte lyser förutom när man trycker på den men att stänga av och sätta på är inte optimalt. Men det har löst det på ett fint sätt så att när man har skärmstyrkan i botten så blir det en väldigt svag grön ring istället för vitt. En väldigt subtil vacker grön färg som inte bländar något alls utan den bara gör så att man lätt hittar knappen i mörker. En vacker detalj må jag säga. Den varierar dessutom i ljusstyrka beroende på hur ofta man använder den. trycker man på den ofta så blir den lite starkare grön och används den inte på ett tag så börjar den lysa lite svagare istället.

    För övrigt så har den väldigt bra byggkvalité. Finns inget som helst knak eller flex i den om man försöker böja den. Stabilt bygge som känns bra i handen och den känns inte för lätt. Aliminiumramen ger lite premiumkänsla. Luckan på baksidan är enkel att byta ut om man så önskar. Finns många olika varianter att köpa och sätta dit. Jag har beställt en extra i brunt trä (fake så klart).

    När det gäller mjukvaran på denna telefon så är den väldigt inspirerad utav iOS. Det är ljust med inslag utav olika färger och även en del funktioner är kopierade som möjligheten att dra ned innehållet på skärmen som nämnt ovan samt söka igenom hela telefonen (appar, sms, mail, internet) genom att svepa uppåt på hemskärmen.

    Notifikationsfältet har likt iOS suddad bakgrund om än mörkare och mindre distraherande så det inte blir en lika skarp färgexplosion. Snabbinställningar synes alltid en rad högst upp och sveper man nedåt kommer alla alternativ fram. Det går att byta plats på alla dem enkelt genom att dra och släppa. Sen en del har alternativ under så man kan byta mellan 3G/4G eller wifinätverk direkt från snabbfältet utan att behöva gå in i någon meny. En trevlig grej med den suddiga bakgrunden är att den till skillnad mot Xposed modulen "Blurred System UI" har möjlighet till dynamisk bakgrund istället för enbart statisk bakgrund. Det betyder att jag kan titta på en video till exempel och dra ned notifikationsfältet och man ser då en suddig video i realtid i bakgrunden som rör sig bakom notifikationerna. Det ger en helt annan dimension till det hela och det blir helt enkelt dynamiskt istället för en statisk bild som tas när man drar ned fältet. Rätt läckert faktiskt.

    När det gäller mjukvaran och flytet i den så var det faktiskt ironiskt nog bättre flyt i Flyme ROM'en som finns till Nexus 5. I alla fall när man stoppade in ElementalX kernel istället. Någon sådan möjligthet finns inte på Meizu idag. Det blir lite hack här och där i gränssnittet men det blir bättre och bättre ju senare mjukvara man har.

    En annan grej som jag gillar är att skärmen är 15:9 format. Den är alltså lite bredare än de vanligare 16:9 skärmarna och det känns. Blir liiite mer yta att jobba med. Skärmen är en fröjd att titta på. Mitt exemplar har en helt perfekt bakgrundsbelysning utan någon form av bleeding över huvud taget. Ett annat STORT plus är att skärmen går att få ner så mycket i ljusstyrka så man typ inte ser innehållet om det är lite ljust i rummet. Den går otroligt lågt i ljusstyrka! Mycket mycket skönt att surfa med i sängen på kvällar. Som bonus så går den även väldigt högt i ljusstyrka också så att se den utomhus en ljus dag är inga problem.

    Batteritid är för tidigt att uttala sig om då jag bara haft den sen i Fredags. På andra laddningen hade jag 4 timmar och 40 minuter skärmtid när batteriet var på 10%. Då hade jag haft hyfsat hög ljusstyrka och streamat en hel del Spotify samt laddat hem appar och allt det där ni vet man gör när man har en ny telefon. Så skärmtiden kommer säkerligen att öka framöver litegrann.

    Ljudet i hörlurar är otroligt bra i denna telefon. Jag skulle vilja påstå att den har i alla fall lika bra ljud som HTC One M8. Installerar man Viper4Android så går det att ytterligare justera till sin smak och det låter väldigt bra för att vara en telefon. Tydligen så har Meizu sitt ursprung i MP3-spelare så de har pysslat en hel del med ljud historiskt och de har tydligen flyttad med det till sina telefoner.

    Kameran är även den ett stort plus. Den tar riktigt bra bilder med bra bildkvalité! Finns många inställningar i kameraappen bland annat ett manuellt läge där man kan justera fokus, slutare, ISO och exponeringskompensation. Galleriet är kraftfullt och erbjuder bra redigeringsmöjligheter. Foton grupperas enligt tid och de går att kollapsa genom att trycka på rutan med datum. Fotofeeden ligger först sedan sveper man höger för att komma åt andra album.

    Vill tillägga att roota och flasha denna telefon är busenkelt och det är mycket enklare att roota/flasha en Meizu MX4 än en Nexus telefon vilket i sig är fantastiskt.

    Man rootar telefonen i inställningarna! Det enda man behöver göra är att registrera sig för ett Flyme konto vilket ändå är en fördel att göra för då kan man enkelt synka sina SMS, telefonlog och annat och det funkar bra har testat det allt återställs som det ska efter återställning. När man har registrerat ett konto så kan man enkelt öppna "system privilegies" i telefonens inställningar under sitt Flymekonto så startar den bara om sen. Klart! Aldrig varit med om så enkel rootning.

    Flasha annan firmware är lika enkelt det. Ladda hem en "update.zip", placera den på rooten utav telefonens minne. Öppna telefonens inbyggda filhanterare och tryck på update.zip och så flashar telefonen den. Man behöver alltså inte ens gå in i telefonens bootloader och göra det vilket också går om telefonen skulle ha kraschat ihop t.ex. Då håller man bara in volym upp + stömknappen så kommer man till bootloadern. Där kan man antingen återställa telefonen eller flasha en update.zip som ligger på minnet.

    Finns inget behov utav SuperSU eller sådant heller då telefonen har ett kraftfullt säkerhetscenter inbyggt där man kan välja permissions för alla olika appar eller om de ska få starta upp automatiskt eller inte när man startar upp telefonen t.ex. Det hanterar även root permissons för appar som frågar efter det.

    Nu är ju inte detta en helt utförlig recension då jag inte har haft den så länge. Men om ni har några frågor om denna telefon så ställ dem gärna här så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem. Allt som allt så är jag väldigt nöjd med mitt köp speciellt sett till priset.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    Här nedan kommer några random foton som jag har tagit. Inget jag har lagt krut på utan bara fotat lite. Mest i dunklare förhållanden. Har inte fotat "seriöst" än. Alla är oredigerade direkt från kameran. Alla fotade i autoläge förutom de 2 sista som jag har kört manuellt läge på och gjort längre exponeringar på. Jag är riktigt imponerad utav vitbalansen i kameran den nailar det för det mesta oavsett ljuskälla. Inte för kalla eller för varma bilder. Perfekt vitbalans för min smak.

    Högerklicka på bilderna och öppna dem i nytt fönster för att se dem i större storlek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 22 feb 2015
    bernard, poipen, Droid_269 och 5 andra gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra recension. 5,3 tum är bra kompromiss mellan format och skärmyta. Man blir lite sugen på att beställa en MX4.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo jag måste säga att det känns lite som den perfekta storleken. Absolut inte större än 5.5" skulle jag vilja ha.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nya Meizu M1 Note känns också intressant. Rätt slimmad för att vara 5.5. Frågan är vilken av MX4 eller M1 som är mest prisvärd? Känns som MX4 borde gå ner ytterligare i pris nu.
     
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Var/hur köpte du den? Vad hamnade priset på?
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag köpte den från Aliexpress.com och priset slutade på $347 och då var det DHL Express frakt inräknat. De skickade telefonen i Onsdags och jag hämtade ut den på lunchen på Fredagen. Otroligt!

    Precis här köpte jag den: http://www.aliexpress.com/item/STOC...-1920-1152-MTK6595-2G-RAM-64G/2044199014.html

    Jag fick dock en notis från tullen att jag ska betala tull och moms. Men jag tror inte det blir så mycket för de som skickade den hade lagt dit en invoice och enligt den så var värdet på telefonen $69.
     
    bvb gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ingen aning faktiskt har just inte tittat något på M1. Den är lite mer budget va?
     
  8. nallebjorn

    nallebjorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Valde mellan denna och Xiaomi Mi4 (blev Mi4 till slut :P ). Läste någon recension om att flera appar är dåligt anpassade till 15:9-formatet på skärmen. Stämmer det? Tyckte också se i någon YouTube-video att den kombinerar den runda hårdvaru-hemknappen med onscreen-knappar vilket verkar som onödigt slöseri på utrymme. Sedan tyckte jag MIUI verkade snäppet mer polerat än FlymeOS på förhand. Kan vara för att jag kört MIUI förut. :)

    En sak som är spännande med denna däremot är att nya Ubuntu Touch (för mobiler) som släpptes i dagarna ska funka på MX4an (tror jag).
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har inte haft problem med någon app än. Man kan stänga av knapparna där nere och köra med SmartTouch istället.

    [​IMG]
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De verkar uppdatera frekvent. Fick nyss OTA till 4.2.2.1A vilket är en stable release till skillnad mot test release jag hade flashat in innan. Installeras snart.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    233kr fick jag betala i tull och moms totalt! En spottstyver. Tack vare att de som skickade telefonen angav $69 som värde för telefonen på fakturan.
     
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Behöver man vara en flashguru för att köra en MX4 i Sverige eller fungerar den klockrent out of the box?
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Där jag köpte den ifrån så flashar de in internationell (I) mjukvara innan de skickar iväg den. Men det är nästan att föredra att köra på Kinesisk (A) firmware. Det enda som är skillnaden är att man får med ca. 6 stycken Kinesiska appar men de går enkelt att avinstallera då det inte är systemappar. Men med Kinesisk mjukvara så kan man även streama gratis musik i deras egna musikapp om man skulle vilja det. Verkar faktiskt finnas en del i alla fall för mig som lyssnar mycket på elektronisk musik.

    Det finns med andra ord ingen nackdel att köra Kinesisk mjukvara utan snarare fördelar.

    Men att roota och flasha denna telefon är busenkelt och det är mycket enklare att roota/flasha en Meizu MX4 än en Nexus telefon vilket har förvånat mig oerhört.

    Man rootar telefonen i inställningarna! Det enda man behöver göra är att registrera sig för ett Flyme konto vilket ändå är en fördel att göra för då kan man enkelt synka sina SMS, telefonlog och annat och det funkar bra har testat det allt återställs som det ska efter återställning. När man har registrerat ett konto så kan man enkelt öppna "system privilegies" i telefonens inställningar under sitt Flymekonto så startar den bara om sen. Klart! Aldrig varit med om så enkel rootning.

    Flasha annan firmware är lika enkelt det. Ladda hem en "update.zip", placera den på rooten utav telefonens minne. Öppna telefonens inbyggda filhanterare och tryck på update.zip och så flashar telefonen den. Man behöver alltså inte ens gå in i telefonens bootloader och göra det vilket också går om telefonen skulle ha kraschat ihop t.ex. Då håller man bara in volym upp + stömknappen så kommer man till bootloadern. Där kan man antingen återställa telefonen eller flasha en update.zip som ligger på minnet.

    Finns inget behov utav SuperSU eller sådant heller då telefonen har ett kraftfullt säkerhetscenter inbyggt där man kan välja permissions för alla olika appar eller om de ska få starta upp automatiskt eller inte när man startar upp telefonen t.ex. Det hanterar även root permissons för appar som frågar efter det.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 15 feb 2015
    Kalven gillar detta.
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det verkar ju som om det är en tillverkare som vet vad hardcore-folket vill ha!
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja de har ett riktigt utvecklat kontrollcenter. Se bilder nedan. Allt del av deras Privacy app.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Så du får fortfarande de kinesiska frekvensbanden och inte de internationella? Om det nu är någon skillnad, det är ju riktigt dåligt dokumenterat vilken modell som stödjer vad...
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vad jag vet eller har märkt så är det ingen skillnad mellan de två. Det sitter nog i hårdvaran bara.
     
  18. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Den där privacyappen verkar lösa en stor del av det jag finner olustigt med Android. Jag blir riktigt sugen på att köpa en jag också...
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag är väldigt nöjd i alla fall. Grymt nöjd över kvalitén på kameran. Bästa jag haft på en mobil. Bra kamera är alltid en bonus även om jag personligen inte väljer telefon utifrån det kriteriet.
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Huawei och Lenovo har också samma, tror Xiaomi har det också.

    OK, för på säljaren låter det som det blir en internationell modell. Inte för att jag hittat skillnaderna beskrivna...