Fråga: Mest prisvärda bredbandet via telejacket?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 5 dec 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Då har det hänt igen. Datan går åt i orimlig takt. Denna månaden har jag slagit rekord. 40,7GB på 5 dagar. Det här håller inte med ett tak på 100GB. Det förstår vem som helst.

    Antar att enda möjligheten till obegränsad data är bredband via telejacket? Fiber finns inte i huset. Mobilt bredband utan tak verkar inte finnas.

    Vi är priskänsliga så var får jag mest valuta för pengarna?

    Bredbandsbolaget tar 409 kr/mån för Bredband 24 och 459 kr/mån för Bredband 60. Telia tar 439 kr/mån för Bredband 30 och 489 kr för Bredband 60. Kan inte hitta var Bredband 30 och Bredband 60 är för hastigheter på Telias hemsida?

    Idag betalar vi ca 200 kr (149,50+49) i fast avgift för 100GB surf i 4G + 49 kr per min/SMS. 149,50 = mobilt bredband och 49 = mobilabonnemang/tilläggstjänst.
     
    Iroc gillar detta.
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Dålig koll på fast bredband nu.
    Har för mig att Net1 som kör på det gamla NMT nätet erbjuder fri surf utan data pott.
    Kan vara värt att kika på.
    Dock så har de begränsning på antalet användare per mast.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    NMT?

    Vad menas med begränsning på antalet användare per mast?
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Universal brukar ha bland de lägsta priserna och jag tycker de är OK att ha att göra med. Har använt dem själv i många år.
    De har bredband ADSL från 275:-/mån. (24Mb/s). Det kan ev. variera en del på priset beroende på var du bor och vilket nät de kan använda för att nå dig.
    http://www.universal.se/bredband/via-telejacket/?produkt
     
    Droid55 gillar detta.
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Det är andra frekvenser än det vanliga 4g nätet, så det krävs därför ett speciellt modem.

    Innan du går att teckna så måste men ange var ens "hem" är. Om det är för många användare i området kan man inte teckna.
    Det är så de kan garantera kvalitén på förbindelsen.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Priset jag får, det blåa, gäller det alla 24 månader? Kan inte se att det bara skulle gälla de tre första månaderna eller liknande som på Bredbandsbolaget/Telia där de anger två priser.

    Skärmavbild 2016-12-05 kl. 23.55.30.png

    Vet du om man måste ha fast telefoni? Annars verkar ju detta klart billigast. Tackar för tipset. Kan vi behålla vårt redan mycket billigast mobila bredband och lägga till ADSL för samma kostnad som ADSL hos Bredbandsbolaget eller Telia. :)

    Edit: Läste inte ordentligt, de talar ju om under frågetecknet att nätavgiften tas ut om man saknar fast telefoni. Det var ju inte farligt. Fortfarande billig månadskostnad.

    Jaha, kollade nu. De kunde inte leverera till min adress.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det framgår inte i den bilden men det brukar vara halva priset de tre första månaderna. Så sedan blir det nog 385:-/mån tyvärr. Det var synd att de måste gå genom Telias nät hem till dig. Det gör det dyrare. Jag tror inte att det priset kräver fast telefoni.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kollade nu och månadspriset är tydligen 335:-/mån i Telias nät och sedan tillkommer 50:-/mån i näthyra om du inte har fast telefoni också. Så summa 385:-.
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag gick tillbaka till sidan du länkade och där stod det mycket riktigt halva priset i 3 månader. Så det blåa priset avser de 3 första månaderna.

    Du hann svara innan jag han redigera men det stämmer att jag inte måste ha fast telefoni. Dock tar de ut 25 kr/mån i nätavgift.

    385 kr/mån är visserligen billigare än Bredbandsbolaget och Telia men inte mycket. Frågan är vem man vill bli kund hos. Typ täckning, service osv. Telia har en butik i stan, enda fördelen jag kan komma på.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tyvärr går det nog inte att få ADSL mycket billigare än så. Speciellt inte om de är hänvisade till att gå genom Telias nät. Telia tar rätt bra betalt för att låna ut sitt nät.
     
    jnsson gillar detta.
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Från ert hus/lägenhet går det en kabel till en telestation i närheten, för att kunna leverera ADSL måste operatören ha eller hyra utrustning i den telestationen, detta gör att utbudet blir begränsat. Dessutom lägger många operatörer inte pengar på ADSL längre pga. den stora fibersatsningen som görs i hela sverige just nu. Så kolla först vilka du KAN få ADSL från, troligen inte så många tyvärr. Vissa tar en inkopplingsavgift om man inte redan har fast telefoni och ibland även en fast avgift för nätet, ibland kan det då bli billigare att ta fast telefoni oxo, men kolla det.
    Telia är inte så billiga, men seriösa och kunniga och har en kundtjänst där man kan få hjälp om det strular. Bredbandsbolaget är lite mer hoppsan. Tele2 kan eventuellt leverera ADSL men man måste ringa och prata med dem, av någon anledning smyger de med detta.
    Om man tar tv från samma operatör kan man ibland få rabatter så man kan tjäna in några kronor i andra änden.
    Kommer det inte fiber där ni bor snart? Visserligen en stor kostnad för inkoppling, men bättre månadspriser när det väl är inkopplat.
     
  12. DayAndNight

    DayAndNight Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2016
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    8
    Om du ger mig din address per pm så kan jag kolla hur hög hastighet din address kan få på mitt jobb.
     
  13. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Kändes som att du svarade på din egen fråga.. :P

    Ont så kör vi tele2 ADSL hemma, har varit sjukt stabilt i alla år. Kör med 8mbit och du (rebecka) får helt enkelt avgöra din hastighet beroende på hur snabbt du vill ladda ner. Jag har fått för mig att det inte skrivs så mycket upphastigheter på adsl så det kan vara värt att kolla i och med att du mest ska ladda upp!
     
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ok, nu tappade du mej där, men whatever.

    @Rebecka@Rebecka
    Hastigheten är starkt beroende av avståndet mellan telestationen och huset samt kvaliten på kablarna i marken. Vid ADSL ligger hastigheten upp ofta runt 3Mbit, men på många ställen använder man istället VDSL och man kan då få 12Mbit upp vid bra förhållanden. Nerhastigheten brukar man kunna välja hur mycket man vill betala för men upp till 24Mbit vid ADSL och 60Mbit vid VDSL kan man få om avståndet är kort.
     
  15. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Jag använder Telia ADSL hemma. Är verkligen otroligt nöjd med deras service (fick dålig hastighet vid inkopplingen och de skickade direkt ut en duktig tekniker på bara 1 dag). Ligger stabilt på ca. 29 mbit/s ner och 3 mbit/s upp.

    Jämförde också mellan Bredbandsbolaget och Telia men då Telia inte hade någon bindningstid kändes de som ett bättre och tryggare val!
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Känns lurigt. Mobilt bredband med fri surf? Alltså mitt nuvarande heter fri surf också men vad som menas är sänkt hastighet efter 100GB. En hastighet som är så låg att bara enkla saker som maila tar tid. Att öppna tunga sidor typ Aftonbladet blir plågsamt.

    Trodde inte det fanns mobila bredband utan tak?
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Ska svara er andra också.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Har ett sånt här, det heter visserligen fri surf, men vid "onormalt hög" förbrukning sänks hastigheten på detta oxo.
     
  20. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Fanns förut. Vissa överlåter sina gamla så dom inte går till spillo..
     
    jnsson gillar detta.