Mi a1 vs Htc u11 life (kanske annat?)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mul, 21 nov 2017.

  1. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hejsan!
    Är ute efter en ersättare till min Lenovo p2 som helt ärligt varit värdelös förutom batteriet. Det har varit mjukvaran som ställt till det och inte hittat fixes till dem så ute efter nytt. Haft s7 och föredrar helt ärligt layouten på P2, mjukvaran som har ställt till det är snapchat osv. Tror det funnits en minnesläcka som dem inte velat fixa.

    Så till frågan, Mi a1 eller HTC U11 life? Känner min gamla kamera var värdelös, dessa verkar ha snarlika kameror. HTC lockar med sin bezel sense och att den har 630 istället för 625. Spelar sällan på mobiler, utan det är musik som gäller. Batteriet på båda känns sisådär, men när man har en 630 så bör den klara en heldag utan problem tbh. Eller ska man vänta på a5 som kommer ut i januari.

    Klarar mig med min för tillfället, men är ändå sugen på annat på grund av buggarna i telefonen.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  3. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hm asså budgeten är till 4k, men vill ha en mobil som har uppdateringar ett tag. I princip en Android One, eller kanske även en a5. Vill inte ge 5k o mer till telefon. Är lite kluven vilken jag ska ha, vill ha en helt ok kamera. Närmst det verkar Htc u11 life vara. Men även a1 ska vara ok. Vet inte, är kluven asså. Spelar inget på mobilen så spel är helt borta ur bilden. Vill ha en dags batteri minst. Vilket får ner mig till en SD6-serien eftersom dem insisterar på små batterier. Den du skickade ser bra ut, men jag vågar inte chansa.
     
    Last edited: 22 nov 2017
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    U11 Life lär ha en bättre kamera än A1. Har läst några recensioner av U11 Life och kameran fick ganska bra betyg genomgående. A1 ska ha en hyfsad kamera i dagsljus men rätt medioker i övrigt, xiaomi är erkänt dåliga på kameror, dock går det att installera den portade google camera appen till den så man kan fota med googles HDR+ funktion och då kanske kameran inte är en nackdel längre på A1. Om du är van P2 borde det kännas rätt trist att gå ner i skärmstorlek till 5.2 så det talar väl för A1. Batteritiden lär vara hyffsad på båda men gissningsvis har A1 bättre batteritid på grund av ett större batteri (2600mAh vs 3080). Jag hade köpt A1 som även är billigare.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Doogee är verkligen inget att satsa på om man vill ha en stabil telefon med en bra kamera. Jämför t.ex användaromdömen Xiaomi Mi A1 och Doogee Mix:
    https://www.kimovil.com/en/opinions/xiaomi-mi-a1-32gb
    https://www.kimovil.com/en/opinions/doogee-mix

    A1 får 9.2 i genomsnittsbetyg och Doogee Mix 6.8. Det är klasskillnad, även om Mix 2 är bättre än 1:an tror jag verkligen inte att den är så mycket bättre att den kan tävla med lurar från etablerade märken som Xiaomi och HTC.
     
    Last edited: 22 nov 2017
    chraist gillar detta.
  6. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tack för svaret !
    Känner inte att skärmen är ett problem då jag haft en s7, men tyckte batteritiden var för dålig på den så slängde den och köpte p2 pga batteritiden. Den är dock rätt medioker på allt annat förutom batteritid. Vågar inte riktigt chansa på en Doogee, aldrig hört talas om den och vågar inte chansa på den. Tror oavsett vilken av dem ajg väljer är batteritiden ett steg ner, så ska inte låta det avgöra så mycket. 5.2"vs 5.5" där. Man får även Bezel sense, vet inte hur bra det är då jag aldrig haft det men idén låter riktigt bra.

    Hur kan man installera den portade google camera appen? Genom Play store eller måste man roota? :) Det som lockar är Android one. Samt SD625vsSD630, hur stor kan skillnaden vara egentligen? Har jag fel som tror det är GPU:n som är bättre ? :)

    En annan telefon som lockar lite är LG G6. Den sägs ha en riktigt bra kamera, lite orolig över uppdateringar osv då det inte är en Android one telefon. Samt hur batteritiden är på den. 3300mah i all ära men SD821 lär sluka den ganska fort?
     
    Last edited: 22 nov 2017
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det finns en APK att ladda hem. På Xiaomi Mi 5s som jag använder är det bara att installera och sedan köra direkt men tror man måste roota och installera camera2api på A1. Det finns guider på nätet.

    G6 är nog ett riktigt bra alternativ. SD821 är inget att vara rädd för, den bygger på 14nm-teknik och är strömsnål även om den kanske är lite mer strömhungrig än SD625/630, något som dock drar ner batteritiden på G6 är den högupplösta skärmen.
     
    Kristy gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Skulle passa på att titta på pixel XL som numera kan köpas i Sverige för under 5k. Kameran är bra mycket bättre på samtliga punkter, rent android med fint flyt. Obegränsat att ladda upp dina bilder i originalkvalite till Google Photo (för alltid till skillnad från pixel 2). Likaså ska batteriet vara bra även vid lite hårdare användning. Tror inte jag sett eller läst någon recension som inte klarat sig hela dagen. Men precis som g6 är den från 2016 vilket kanske kan ses som en liten nackdel.

    Uppdateringar gällande android versioner har den minst till höst/vinter 2018 (2 år) och säkerhetsuppdateringar till höst/vinter 2019 (3 år).
     
    Kristy och inact_0036 gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    DOOGEE MIX hade en massa mjukvaruproblem när den kom, det är inte samma mobil när man köper den idag. Mjukvaran är mycket bättre.

    I vilket fall som helst är DOOGEE MIX 2 inte MIX, det är en helt ny mobil, inte ens mjukvaran är den samma. Jag tror absolut att MIX 2 kan konkurrera riktigt bra i sin prisklass. Min erfarenhet av DOOGEE mobiler säger mig att man oftast får väldigt mycket mobil för pengarna och DOOGEE MIX 2 troligen den bästa mobil de gjort.

    DOOGEE är ju givetvis ett etablerat märke, de har sålt mobiler under lång tid.
     
    Last edited: 22 nov 2017
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har aldrig rootat en telefon och har försökt kolla på guider nu när jag fick min p2 men det känns skumt att göra faktiskt.

    Läste runt om G6, den verkar ha ett batteri som inte klarar dagen ut för många användare. Jag är nog en av dem har jag märkt sen min s7a. Väldigt tveksam att jag skulle klara mig på en laddning. Däremot uppdateringar på g6 är något jag är rädd över. Där är en anledning till att jag kollat på android one telefoner. Vill ha en helt okej telefon som faktiskt får uppdateringar. Inte som min p2 som har sjukt bra hårdvara, om inte den bäst balanserade där ute imo. Men som har ruggigt dålig programvara som gör den värdelös.
    Pixel XL ser riktigt bra ut på papper, men här brister det i priset. Vill egentligen inte ge så mycket pengar för en telefon numera, känner mellansegmentet räcker för mig. När min p2 väl fungerar är jag riktigt nöjd trots att prestandan är medelmåttig. Spelar aldrig, mest krävande saken jag gör på min mobil är att ta bilder. Visst detta skall ej underskattas då det tar en del på CPU:n.

    Läst recensioner om redmi note 4 osv som faktiskt installerat google hdr+ på sin SD625 och den klarar det ganska bra. Likadant med HTC U11 life, problemet med a1 samt u11 life är olika i mitt fall. U11 Life lockar med bra kamera samt att det är HTC som släppt telefonen. Medan a1 har större batteri men även större skärm, skärmen ser jag egentligen som en nackdel då telefonen blir otymplig.

    Aldrig testat Xiaomi men är orolig över att dem är lika dåliga som Lenovo, min telefons 3mm uttag är värdelös, den har väldigt lågt ljud.
    Att köpa en DOOGEE är jag inte sugen på. Att man får mycket mobil för pengarna tvekar jag itne på en enda sekund då specifikationerna säger det. Där också är mjukvaran något jag inte riktigt litar på. Lyckades inte Lenovo med sin vågar jag inte chansa på DOOGEE trots att det är olika märken.

    Hm ni har gett mig lite att tänka på däremot, svårt val då mi a1 har mycket bättre pris. men verkar ha en sämre kamera. Att porta kameran är ett alternativ men ser inga test på när kameran är portad när jag söker runt. Kanske måste in i XDA-dev för att se? :) Undrar hur den står sig mot U11 life osv med googles HDR+...
     
    Ara gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tog en serie foton med Mi 5s Plus som jag hade tidigare och jämförde gcam med stock, den har en sämre bildsensor A1 men bilderna blir väsentligt bättre med Google Camera jämfört med Stock-kameran, speciellt i dunkel belysning. Dock har den SD821 och kan dra nytta av ZSL men jag tror ändå att bildkvaliteten blir lika bra på A1 om inte bättre tack vare en bättre bildsensor. En lösning skulle kunna vara att du köper A1 och om du blir missnöjd så säljer du den. Tror du kan få igen pengarna då efterfrågan är skapligt stor på den och den är prisvärd. Köper du U11 Life lär dock förlora 500-700 kr direkt om du blir missnöjd och säljer den vidare.
     
    Kristy gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  13. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tack för dina underbara svar ! :)

    Fin video du skickade, eftersom man inte rootat någon gång. Är det svårt? Har jailbreakat iphones förr, antar det är lika svårt men det var längesen. Ser dock väldigt bra ut på papper, kanske kommer något bra erbjudande på BF.

    Hur blir det med OTA updates ? Antar man uppdaterar sen får man roota o installera igen, svårare borde det inte vara. Om man byter kameran så där, gäller samma kamera på appar som snapchat osv ? :) Eller är det appen som har sin programvara.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är enkelt finns tonvis med guider på nätet.
     
  15. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Skönt att höra, ska tänka på det. Just nu står det mellan A1 och U11 life. Lutar dock mot HTC tbh mest pga deras kamera men även bezel sense. Tycker sånt är fascinerande, kanske inte livsviktigt men riktigt coolt att ha på en telefon kan jag tycka.

    G6 föll bort pga batteritid+uppdateringar. Annars hade den nog varit given då allt den har ligger bra till.

    Tack så mycket för all hjälp och tips flipp!
     
    bernard gillar detta.
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Blev en s8 för 4000 av tele2 istället. Såg aldrig det komma :P
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra deal :)
     
    mul gillar detta.