Mi Box 4k med Android TV

Diskussion i 'Android TV' startad av zanoy, 11 okt 2016.

  1. zanoy

    zanoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag är sugen på att köpa en Mi Box www.mi.com/en/mibox/


    Gick in på Ali Express och kikade och hittade den där. Men när jag jämför spec så skiljer det sig mellan det som står på xiaomis hemsida och de som säljer via ali. Processor och vikt mm är samma men mängden ram skiljer sig och det står android 6.0 på hemsidan och 5.0 hos ali.

    Någon som fattar om det är samma version? Och vart hittar jag isf den "riktiga" versionen?
     
  2. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Kör du denna? är det den senaste?

    Jag har väntat ett tag, står ju bara comming soon på deras hemsida.
     
  4. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Jag kör nvidia shield. Verkar vara den senaste, som @zanoy sa verkar det finnas två versioner, en med 5.1 och den internationella versionen med 6.0.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag blev lite fundersam när jag såg att den kör Mali MP-450, det är lite trist, då det sannolikt förhindrar den från att få Android 7.0. Mali 4xx-serien har inte stöd för OpenGL ES 3.x, vilket är ett krav för Android 7.0/Nougat.

    Å andra sidan utgör det väl inget direkt problem annat än om man vill ha det senaste från Google.
     
  6. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Har beställt från Geekbuying. Shield har alltid varit lite för dyr för min smak (spelar inte och är väl ingen större mediafantast), även under rea, och att köpa en två år gammal begagnad Nexus Player för nästan samma pris kändes fel så för mig var det enda alternativet för Android TV.

    Fick för några veckor sedan besked att de inte skickar några ex förrän slutet av november. De undrade om jag trots detta ville fortsätta stå i kö och det hade jag inga problem.

    Är väl inte alltför upphetsad av själva hårdvaran men tycker att det ska bli trevligt med volymknappar på fjärrkontrollen och Dolby Digital Plus. Spännande med en produkt som är ny på marknaden också.

    Sedan undrar jag om inte denna version har Ethernet. Står i alla fall RJ45*1 under "interfaces".
     
    bernard gillar detta.
  7. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    De billiga på aliexpress, som denna http://s.aliexpress.com/jYRrq2An ser likadana ut men kör inte Android TV utan xiaomis egna gränssnitt för den kinesiska marknaden.
     
    bernard gillar detta.
  8. zanoy

    zanoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan jag köpa den lägga in lägga in android tv?
     
  9. zanoy

    zanoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Verkar inte vara möjligt nu. Sen har de lagt på ganska mycket, officiella priset är $69
     
  10. Bosse.K

    Bosse.K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    http://www.mi.com/en/mibox/
    Tänkte köpa en sån här.Det måste ju va rätt med android TV6 .Men är det rätt variant finns ju hur många
    varianter som helst.Och var handlar man.70 dollar är ju ett klipp :) Och alla svenska appar funkar väl?
    Tacksam för feedback . Bosse
     
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Flyttade ditt inlägg in i den befintliga tråden där Mi Box diskuteras. Även återförsäljare har diskuterats i denna tråd om du kollar igenom tidigare inlägg här. :)
     
    Bosse.K gillar detta.
  12. Bosse.K

    Bosse.K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ok miss av mig
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jadå, alla svenska appar som är Android TV-kompatibla fungerar. De är dock inte så särskilt många utöver SVT Play.

    Viaplay, Comhem, CMORE eller HBO Nordic har inte appar som fungerar med Android TV. Du kan däremot använda en Android TV-enhet som en chromecast också, så att du kan casta från din telefon till enheten, och då fungerar det att se på i stort sett samtliga Play-kanaler också.

    Vi håller på att tjata på dem, så förr eller senare kommer det nog Android TV-appar från de jag nämnt :)
     
    Bosse.K gillar detta.
  14. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Hur gör man för att använda som chromecast?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det fungerar automatiskt. Alla appar som har stöd för Chromecast kan också casta till alla Android TV-enheter, så är du ansluten till samma WiFi-nätverk dyker enheten upp under "Cast-ikonen".
     
  16. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Beställer man från USA får man jänkarnas version. Den hos Geekbuying är global. Om det är några skillnader förutom vilken strömkabel som medföljer vet jag inte. Verkar som att denna kan ha ethernet (om man inte har skrivit fel) och det skulle i så fall vara värt mycket.

    Kostnadsmässigt blir det nog inte någon större skillnad i slutändan. Frakt och moms från USA. Gratis frakt med Geekbuying.

    Dyker nog upp igen om någon månad.
     
    bernard gillar detta.
  17. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Någon som fått hem denna och har ett omdöme?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ping @mannyb@mannyb - vad tycker du?
     
  19. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag köpte en här i USA för någon månad sedan, men jag vill poängtera att jag trots att jag har haft den så pass länge ändå har en tämligen begränsad erfarenhet av enheten, då jag helt enkelt är ganska missnöjd med den. Det är mycket möjligt att mina "störningsmoment" kan lösas om man grottar ned sig i enheten och fixar dem själv, eller kanske har en officiell mjukvaruuppdatering med buggfixar dykt upp sedan jag slutade använde enheten.

    Med det sagt: Det som mer än något annat fick mig att sluta använda Mi Box redan efter några dagar är frekventa "frame drops" eller "frame skips", där videon som spelas upp genom Mi Box ibland rycker till och hoppar över några bilder. Detta tycks ske oavsett om det är högupplöst video eller om det "bara" är 720p-video. Det tycks heller inte bero på videofilens bildfrekvens, det händer oavsett om det är 60, 30, 25 eller 24 FPS.

    Då och då, ibland med en halv minuts mellanrum, ibland med bara några få sekunders mellanrum rycker bilden till och tycks hoppa över allt mellan en tiondels sekund och en halv sekund. En person som i filmen går förbi kameran i vänsterkant av bilden i högergående riktning hoppar plötsligt fram till att befinna sig i bildens högra sida utan att till synes passera mitten. Ovanstående sker mer än något annat då den används som en Chromecast, i min erfarenhet, och då just Chromecast i kombination med Videostream är ett av mina primära användningsområden så förpassades Mi Box snabbt till kartongen igen.

    Ett annat enerverande problem, som jag dock är övertygad att man kan lösa med lite trixande och dedikation, är att enheten vägrar acceptera installation/körning av en mängd appar. Utbudet i officiella Play Store för Android TV är skralt, men även att sidladda appar genom USB-minne eller via WiFi transfer resulterar inte sällan i misslyckanden, antingen redan vid installationen eller då man försöker starta appen.

    Exempel på appar som absolut inte ville fungera är Googles webbläsare Chrome (Mi Box saknar helt en webbläsare ur kartong) som inte kunde installeras alls, och Amazon Video, som vid sidan om Chromecast är allra mest viktig för mig, kunde installeras men kraschade genast vid uppstart.

    Jag är övertygad om att det finns specialversioner av appar som fungerar, om man bara tar sig tiden att grotta runt en stund på XDA exempelvis, men på grund av problemet med frame drops, ett allmänt dåligt videoflyt, orkade jag inte ens bemöda mig. Ingen mening att krångla in Amazon Video när videoflytet är dåligt ändå.

    Jag återgick istället till Chromecast 2015 och Amazon Fire TV Stick. Tyvärr tvingas jag alltså även fortsatt använda två olika enheter för att spela upp video från mina två primära film- och TV-källor. Jag hade hoppats att Mi Box skulle kunna slå samman både Chromecast och Amazon Video, men det blev tyvärr inte så. Kanske tar jag en ny titt framöver någon gång, om en uppdaterad mjukvaruversion som sägs fixa dessa problem släpps.
     
    BenDover, Bosse.K, iterva och 1 annan gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja. MI BOX har för klen prestanda för att kolla på videos med hög bitrate, den klarar möjligtvis av netflix bitrate men inte mer.

    Det finns väldigt många fler boxar som gör ett bättre jobb, nvidia Shield tv har best prestanda av alla boxar, annars tycker jag nya xtreamer express ser bra ut.
    http://www.xtreamer.net/express/

    Vad som är intressant med den boxen är att den verkar ha 2 cpuer en realtek och en arm cpu.
    Som nuvarande ägare av xtreamer sidewinder 3 som har ett realtek chip kan jag säga att det är lika stabilt som tåget, det är omöjligt att få något hack i bilden oavsett om jag spelar en ISO fil i 3D i lossless format. Realtek cpun är dock värdelös när det kommer till allat annat än ren video decodning, långsamt i interface osv.. det är väl där arm cpun kommer in skulle jag tro..så man får det bästa av båda världar.

    Värt att nämna är att det även skiljer i video kvalite bland olika chips är svårt att ha hitta jämförelser i detta men generellt kan man säga att SIGMA chips har bäst anseende... men att nyare chip har kommit ikapp.
     
    Bosse.K och BenDover gillar detta.