Mi5 eller Mi5s?

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av simpan_, 18 maj 2017.

  1. simpan_

    simpan_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det verkar inte fungera, det kommer upp en telefon och en USB-kabel sen står det en text "pcsuite.mi.com"

    Vad gör jag då?
     
  2. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag vet faktiskt inte det är möjligt att du måste ha en custom recovery
     
  3. simpan_

    simpan_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så du menar att de kanske inte finns nån i telefonen? Måste man prata med Xiaomi och be dem låsa upp bootloadern för att lägga in custom då?
     
  4. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Det finns alltid en recovery i en Android enhet - stock recovery men för att flasha zip filer etc. så måste du ha en - custom recovery (twrp)

    Om du vill låsa upp bootloadern måste du få tillstånd av Xiaomi du kan skriva upp dig här (logga in med samma konto som du är inloggad på din mobil) du kommer få ett sms när du kan låsa upp bootloadern det tar oftast ett par dagar
     
  5. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Kanske lite sent såhär... men vart laddar du ner zipfilen du vill installera? en.miui.com eller xiaomi.eu?
    Tänkte så du har rätt fil för update. Tror även senaste update från forumet kan bugga sig, så safest är att installera den som finns under download fliken på hemsidan(en.miui.com) så får du stable eller developer. Var även noga att du har tagit rätt telefon så du inte blandar ihop mi5s plus med mi5s ev. mi5, tre olika telefoner.(Natrium, Capricorn och Gemini är deras kodnamn för övrigt, bra att veta.)

    Har du låst bootloader så får du mycket riktigt upp den skärmen med connect pcsuite på mi5s.
    (finns tydligen dom som har en fungerande recovery från miui på sina lurar, så kanske finns det developer-phones på marknaden? Typ som HTC One X developer version som kom med security off?)

    http://en.miui.com/download-314.html
    Ta download full rom på vilken du vill där och sen lägger du över den till luren med USBkabel(om du inte laddade ner den direkt på luren då) sen installerar du den genom settings/about phone/system updates(längst ner på sidan)/tre prickarna uppe i hörnet/choose updatepackage(eller nått liknande)
    Sen när du har installerat färdigt så kommer du få senaste updaten genom OTA. Safest way typ.
    Ska du installera någon annan än dom där så tror jag du måste göra det genom TWRP.

    Eftersom att det verkar som du har originalmjukvaran så ska den ju installera OTA, förutsett att du har registrerat micloudkonto. Shopromen brukar heta 8.0.1.0, men vem vet... kan vara en hackad 8.0.3.0, och då kan du löpa risk att behöva deepflasha om vanlig update inte fungerar, för som sagt, kan behövas developer på luren för att kunna låsa upp bootloader, inte alltid, men några har fått gå den vägen för att lyckas. Och några har varit tvugna att deepflasha, ingen rolig procedur som nybörjare, och kräven köp av kabel som klarar det. Själv så fick jag min mi5s med 8.0.1.0(shoprom) men vanlig update genom mi's updateprogram fungerade utmärkt(som tur väl var...)

    Flasha med miflash kräver en upplåst lur. Så tekniskt sett så har du ett alternativ om du inte ska låsa upp den först :) Hoppas jag inte rörde till det för mycket.