Milestone fuktskadad

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av Obinoobie, 4 okt 2010.

  1. Obinoobie

    Obinoobie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jahopp! Då var det roliga slut då...
    Med telefonen i fickan och en promenad i regnet, startar den inte längre.
    Någon som har några tips? Jag har tagit ur batteriet och inte försökt starta den på ett tag.
    Någon som har några tips, eller helt enkelt bara vill visa lite medkänsla? :)
     
  2. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Inte för att jag har någon direkt erfarehet av denna telefonen men tyvär lyckats plumsa en och annan nokia telefon i vattnet. Frågan är hur mycket vatten och var kanske? Tex, efter att ha "lagt" telefonen i toan och sedan i panik torkat den med en fön (varpå den inte startade) så visade det sig sedan ändå när jag öppnade den att det fanns vatten i den. Torkade ut detta med fön igen fast komponent för komponent och mobilen fungerar ännu ett år senare för tjejen..

    Min erfarenhet är alltså, även när jag t.o.m lyckatats dränka telefonen i saltvatten att den inte dör i första taget. Om den inste startar så finns det troligen vatten eller fukt kvar inne. Det finns många skrymslen och vrån, tex i antenneheten har jag hittat en kanal en gång så det är rikigt svårt att få ut vatten om du inte öppnar den e min erfarenhet. Skulle därför rekomendare att först testa och föna den och se om den startar sedan, leta efter kondens på skärmen när du fönar den som en indikation på om allt vatten är ute. Om detta nu inte fungerar se till att hitta en serivce manual som beskriver hur man öppnar telefonen på RÄTT sätt, plocka isär den och se till att torka allt. Dessa manualer finns normalt läkta på nätet från service ställena om man letar. Visst ryker garantin då men det är ju inte så att garantin precis brukar täcka vattenskador ändå. Telefonen som hamnade i havet sade servicen "fuktskador täcks inte av garantin" men jag fick liv i den senare i alla fall själv när jag "lekte" runt lite.

    Så testa runt lite om du vågar, såklart på egen risk, men jag tror ändå att det skulle vara väldigt oturligt om telefonen verkligen har fått någon internkortslutning någonstans, troligen bara kvarvarande fukt än....
     
  3. Dot

    Dot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur gick det, fick du igång den?

    Ett av de bättre tipsen för att avfukta en telefon ska vara att stänga in den i en plastpåse tillsammans med nån dyrare variant av kattsand som suger åt sig fukt. Kanske funkar med en "torrboll" också.
     
  4. Obinoobie

    Obinoobie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ärendet är inte avslutat ännu. Sitter i mailkontakt med min tyska återförsäljare för att hoppas få ut någon form av garanti. Ja, jag är snål och jag är envis så jag hoppas det ska gå bra.

    Telefonen gick aldrig igång, men när jag laddade upp mitt batteri i en annan Milestone och sedan satte in det i min telefon, blev telefonen på bara några minuter väldigt varm. Någon form av kortslutning eller liknande alltså.

    Funderar lite smått på vad man ska köpa för lur om jag inte får ut någon garanti på den här. Milestonen börjar ju kännas lite till åren, men jag gillade den ändå starkt när den var överklockad! Defenitivt trevligt med tangentbord, speciellt när man surfar, eller tittar på video, då man har något att hålla telefonen i.
     
  5. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Eller hur. Hoppas inget händer min förrän det kommer en nice telefon med samma gedigna byggkänsla, minst 4,3"-skärm och tangentbord.
     
  6. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    om du inte får ut något på garanti via butiken eller Moto kan du någo få ut pengar från försäkringen (om du har drulle)

    för pengarna köper du en Defy så kan du leka i regnet hur mycket som helst. dock inget fysiskt tangentbord
     
  7. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Visst är det 1 års garanti på tyskköpta Milestone? Inte 2?
     
  8. Obinoobie

    Obinoobie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta stämmer nog. Jag köpte min i januari/februari så det är lugnt hittils.
     
  9. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

  10. Obinoobie

    Obinoobie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte att det var dax för en uppdatering i ärendet:
    Jag har varit i kontakt med en hel del olika parter, men för någon vecka sedan fick jag klartecken för att skicka ner telefonen på reparation, till tyskland.
    Jag skickade självklart, men fick sedan betala 20 euro (Vet ej riktigt varför, men allt tyder på att det är någon form av administrationsavgift.)
    För någon timme sedan fick jag reda på att telefonen nu är på väg upp igen, förhoppningsvis reparerad. Jag återkommer när jag fått tillbaka telefonen!
     
  11. lAlAz0r

    lAlAz0r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  12. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Jag köpte av tyska handyattacke. Jag behövde inte betala något, utan fick till och med 6,9 EUR som kompensation för frakten :D
     
  13. Obinoobie

    Obinoobie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka en ny telefon idag. Funkar perfa. Ja det var från handyattacke.
     
  14. Ekofasc

    Ekofasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    1 888
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Bra bra. Själv beställde jag min i december så det hade gått ett år, därmed fick jag inte en ny telefon utan de lagade den.