Problem: Min klocka förstår mig inte - Ok Google, Ok Google, OK GOOOOGL, OK GOOGLE

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av fstx, 29 apr 2016.

  1. fstx

    fstx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en Moto 360 gen 1 på rea för ett tag sedan. Jag har den kopplad till en LG G4. Jag skulle vilja använda klockan till att göra anteckningar med hjälp av rösten.

    Men det går inget bra. Jag har svårt att trigga röstigenkänningen. När jag säger OK Google i mitt vanliga röstläge reagerar den typ en gång av fem. Om jag bräker gällt går det bättre, men det blir lite fånigt att göra det bland folk. När jag den lyssnar, så verkar den ofta tolka vad jag säger rätt, t ex take a note. Show calendar blir south carolina. Men sedan söker den på nätet!

    Jag har försökt ändra språk i Google Now-appen på telefonen, och försökt med trimma Ok Google funktionen. Det hjälper inte.

    Vad jag skulle vilja ha är när jag säger ett trigger-ord som jag väljer, t ex Sture, så spelar klockan in vad jag säger och samtidigt tolkar detta. När jag säger säger ett annat ord, t ex Stopp, slutar den att spela in. Tal OCH text lagras i något anteckningsprogram. Om texten verkar konstig så kan jag lyssna på inspelningen. Jag använder både Evernote och Onenote idag, och om jag fick det här skulle jag gärna använda ett tredje.

    En bonus skulle vara att vissa anteckningar skulle vara kommandon, t ex äggklocka 15 min. Kommandosyntaxen ska helst vara dokumenterad, utan allt för många sätt att göra samma sak. Jag vill kunna ta bort kommandon för att hindra feltolkningar. Om jag kan lägga till egna kommandon så vore lyckan fullständing.

    Att säga "do I need a coat?" är tycker jag bara ett fånigt tankeläsningstrick som ser kul ut på demo.

    Jag vill säga

    sture väder Stockholm stopp
    sture buss hem stopp
    sture kör Ikea stopp
    sture väckning sju och trettio stop

    Om jag vill googla något så

    sture sök eriksbergsbadet öppetider stopp

    Helst svenska, men engelska går bra.
     
    Last edited: 29 apr 2016
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är en lista med de engelska kommandon som stöds, vet inte om det kan vara till hjälp: https://support.google.com/websearch/answer/2940021?hl=en

    Finns tyvärr ingen svensk motsvarighet i dagsläget.

    Vad gäller triggningen har jag samma problem med min Smartwatch 3, mikrofonen verkar inte tillräckligt bra för ändamålet.

    För vädret fungerar det för min del att bara säga: "Väder Lund" eller "Väder Stockholm".
     
    Last edited: 29 apr 2016