Problem: Min LG G4 bara dog....!

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av ravenswood, 30 dec 2015.

  1. bjurra

    bjurra Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    58
    Bytte också till Huawei p9 och ångrar inte det valet en sekund. Kvalitén känna bra och batteriet är helt outstanding g4:an som inte var särskilt gammal när jag bytte.
     
  2. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Det trodde jag också tills för något år sedan, men i Sverige anses garantin förbrukad om du rootar. Även om det är ett känt hårdvarufel. Idiotiskt. Så är det inte i exempelvis Norge.

    Om du inte rootat torde det räcka med kvittot, ja.
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast nu behövs inte garantin utan reklamationsrätten för ursprungsfel inom tre år gäller.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Och efter 6 månader faller bevisbördan på en själv. Kan man då inte påvisa att det är ett ursprungsfel är man rökt.
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Lär inte vara svårt alls att bevisa att hur många som helst haft problem med bootloop på G4.
     
    jnsson gillar detta.
  6. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Ja, men inte om du rootat. Något bevis på när telefonen köptes behövs nog ändå. Om LG eller annat företag vill kan de dock kräva att du ska bevisa att det är ett tillverkningsfel. Bevisbördan ligger på kunden.

    EDIT: Andra hann visst före mig med samma info.
     
  7. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Som jag har skrivit tidigare så var min enhet rootad med upplåst bootloader när den började bootloopa. Min enhet var köpt här på swedroid, gick fint att lämna in den på elgiganten och få den lagad. Har fungerat fint sedan dess.
     
  8. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Om det ändå vore så enkelt! [emoji6] Jodå, LG reparerar efter bootloop. Men det är knepigt med konsumentköplagen generellt i Sverige. Om företaget inte ger dig vad du anser dig ha rätt till kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Dennas beslut är dock inte juridiskt bindande, så företaget måste inte följa det. Om företaget inte gör det och ARN gett dig rätt har du goda chanser att vinna vid en stämning, men vilken vanlig Svensson orkar stämma eller vet vad det innebär för den delen? Ok, lite offtopic. LG reparerar ju åtminstone orootade lurar.
     
  9. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag köpte också min första G4:a på Elgiganten. Var din stendöd eller startade den?
     
  10. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Min startade och man kunde tydligt se att bootloader var upplåst i skärmen.
     
    Last edited: 1 apr 2017
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Lustigt att så många i den här tråden antar det värsta hela tiden.

    Ja, LG kanske inte följer lagen, de kanske stämmer enskilda konsumenter, släpper ut kvicksilver i sjöarna och dödar kattungar. Men kanske inte och konsumenterna har lagen på sin sida.

    Så att säga rena felaktigheter som att det måste gå på garantin och att den inte gäller om mobilen är rootad hjälper ingen. Och få ursprungsfel kan ju vara lättare att bevisa än bootloop på LG G4.
     
  12. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Var på elgiganten idag och vad fick jag se där? En G4a som bootloopade.. Suck!
     
  13. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Det var som fan! Jag köpte också min förra G4:a på Elgiganten. Samma där: Den startade och det syntes att bootloadern var upplåst. Vet du vilken reparationsfirma de skickade den till? Min skickade de till Mobylife, som inte ens undersökte den eftersom bootloadern var upplåst. Var din rootad eller bara bootloadern upplåst?

    För det första tillhör jag dem som innan min G4:a bootloop:ade försvarade LG i tron att de skulle reparera den med hänvisning till konsumentköplagens skrivelser om fel som fanns vid tillverkningen, vilket detta ändå är.

    Antar det värsta? Tala om att läsa mitt inlägg som fan läser bibeln. Min poäng var ju just att LG, i enlighet med hur lagen tolkats av ARN, följer konsumentköplagen och väljer de att inte reparera en enhet har konsumenten i princip inget att sätta emot. Hur vet jag det? Jag är inte så dum att jag inte kollade upp saken: https://minfil.org/20K50ab2b0/Rootade_telefoner_ARN.zip Likaså hade jag en lång mejlkonversation med LG:s kundservice där jag fick svaret att de inte reparerade pga upplåst bootloader. Elgiganten tyckte tyckte det lät konstigt, men de kunde inte göra något. Att döma av ovanstående inlägg jag svarat på har LG ändå reparerat G4:or med upplåst bootloader. Märkligt.

    I bla Norge är konsumentskyddet tydligen starkare. Sett bilder på reparationsrapporter där det står att G4:or haft upplåst bootloader, men ändå reparerats med hänvisning till Norges motsvarighet till konsumentköplagen.

    Förövrigt kan nog detta vara intressant: https://www.xda-developers.com/lg-bootloop-lawsuit-adds-nexus-5x-lg-g5-v20-case/
     
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    De fall du hänvisar till verkar ha avslagits pga inkompetens och/eller partiskhet, man har inte tolkat lagen utan bara godtar att "någon snubbe på en verkstad har sagt att man kan förstöra modermodemet genom att ladda hem fel app, då är det så. Amen".

    Sen är det inte riktigt samma sak, som i något fall där en mobil är rootad och brickad. Då står ord mot ord, om det var Mediamarkt som sålde en begagnad rootad enhet vet vi inte.

    Dessutom finns det i det här fallet väldigt omfattande dokumentation av LG bootloop som ursprungsfel, så det är inte lika lätt att bara dra till med att det skulle vara någon mjukvara som orsakat problemet.

    Men visst borde ingen någonsin mer köpa något från LG Mobile eller tro att svensk garanti är värd något.
     
  15. Astor99

    Astor99 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Å där slocknade min G4 505'a..
     
  16. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Det spelar ju ingen roll om vi ser det som inkompetens. ARN har fattat flera beslut om det och lär inte ändra sig. Givetvis har de tolkat lagen.

    Jag kan förstås ha fel, men att någon av de större butikskedjorna skulle sälja en rootad enhet ser jag som högst osannolikt. Om de mot förmodan skulle göra det skulle de antagligen ange det vid försäljningen och på köpehandlingen.

    Som jag sagt hela tiden: Ja, det finns sådan dokumentation. För LG Sverige och ARN är det egalt. De godtar ändå inte det.

    Tja, jag vet inte vad jag ska säga. Det som är förjävligt av LG är ju att de inte lagar rootade/bootloader-upplåsta enheter trots att det är ett hårdvarufel. Tro mig, jag hade en lång diskussion med deras kundservice där jag länkade till massor av rapporter, även de där LG erkänt att det är ett hårdvarufel samt bevis för att LG i andra länder reparerat även rootade/bootloader-upplåsta enheter. Hänvisade till både garantin och konsumentköplagen. Svaren jag fick var standardsvador om att LG inte godkände reparation då enheten hade upplåst bootloader.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte grävt i det på länge, men enligt Free Software Foundation Europe bör inte rootning/upplåst bootloader inverka på möjligheten att reklamera en produkt: https://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html

    Inlägget lämnar dock mycket att önska - framgår ingen information om direktivet de hänvisar till specifikt tar upp mjukvaran eller ej. Vi borde kanske skapa en tråd för ändamålet och gräva lite mer i det.

    ARN:s utlåtande i frågan som du hänvisar till var riktigt smärtsam läsning. De verkar som @mobilapan@mobilapan är inne på inte över huvud taget begripa frågan. Förmodligen har en individ utan någon som helst teknisk kompetens eller kunskap gjort den bedömningen.

    Att man inte skulle få göra vad man vill i mjukvaruväg med en produkt man äger utan att förbruka reklamationsrätten låter ytterst märkligt. Det är rätt svårt att skada en produkt rent fysiskt genom att byta ut mjukvaran. Tidigare var det möjligt att justera klockfrekvenser och reglera volttal, men det har väl mer eller mindre blivit omöjligt på både Exynos och Snapdragon sedan en tid tillbaka? Om produkten slutar fungera som en omedelbar konsekvens av mjukvaruförändringen är det förstås en annan fråga.

    Drar man detta till sin spets blir det rätt löjligt. En laptoptillverkare kan neka garanti eller reklamation med anledning av att en person installerat en drivrutin som inte kom från tillverkarens hemsida/var certifierad av tillverkaren, eller rentav på grund av att användaren installerat Linux/ett annat opeerativsystem än "ursprungsmjukvaran/Windows". En routertillvekare kan neka med anledning av att användaren flashat en öppen källkods-ROM (DD-WRT, Tomato etc) och så vidare.

    I sådana fall innebär det en rejäl stoppkloss för innovation och teknisk utveckling. Människor måste ha möjlighet att experimentera med mjukvaran på enheter de själva äger bäst de vill, utan att möjligheten att reklamera går förlorad.

    Det ironiska med det hela är att i princip alla stora tillverkare rekryterar friskt utvecklare från XDA:s ROM-avdelning...var hade de hittat dem annars?
     
    Last edited: 22 apr 2017
    Herrputte och jnsson gillar detta.
  18. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Ber om ursäkt för att jag inte orkar läsa igenom hela tråden men vill gärna ha uppdaterade svar...
    Idag började min G4 strula, den bara dog och gick inte att starta.
    När jag plockade ut batteriet och satte in det igen så startade den men fastnade med LG loggan framme.
    Misstänker att det är samma problem som diskuteras i tråden?
    Vad gäller ang garantin och hur går man tillväga? Köpte den på Tele2 (och bytte in en gammal) och sa omgående upp avtalet.
    Reparerar de den eller får man pengar tillbaka?
    Tacksam för lite hjälp...
     
  19. murana

    murana Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    De reparerar. Jag råkade ut för samma sak och köpte på samma ställe. Gratis. Känt problem ju.
     
  20. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Tack för snabbt svar! Tar man kontakt med tele2 eller LG? Är garantin 2 år? Misstänker att de gör en total återställning?