Mlais Mx base

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av flat7, 28 aug 2015.

  1. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Verkar vara en trevlig budgetlur där allt verkar fungera till och med. Återstår att se, har en på väg hem nu.

    Specification:
    Basic Information
    Brand: MlaisType: 4G PhabletService Provide: UnlockedOS: Android 5.1Languages: Bahasa Indonesia, Bahasa Melayu, Catalan, Czech, Danish, German, Estonian, English, Spanish, Filipino, French, Croatian, Italian, Latvian, Lithuanian, Hungarian, Nederlands, Norwegian, Polish, Portuguese, Romanian, Slovenian, Slovak, Finnish, Swedish, Vietnamese, Turkish, Greek, Bulgarian, Russian, Serbian, Ukrainian, Armenian, Hebrew, Urdu, Arabic, Persian, Amharic, Hindi, Bengali, Thai, Burmese, Cambodia, Korean, Japanese, Traditional/Simplified ChineseSIM Card Slot: Dual SIM, Dual StandbySIM Card Type: One is Standard SIM Card, the other is Micro SIM Card Hardware
    CPU: MTK6735 64bitCores: Cortex-A53, Quad CoreGPU: Mali-T720RAM: 2GB RAMROM: 16GB
    Network
    Wireless Connectivity: GPS, Bluetooth, GSM, 3G, 4G, WiFiWiFi: 802.11b/g/n wireless internetNetwork type: GSM+WCDMA2G: GSM 850/900/1800/1900MHz3G: WCDMA 850/900/1900/2100MHz4G: FDD-LTE 800/1800/2100/2600MHzSupport 3G : YesGPS: YesBluetooth: Yes Display
    Screen type: CapacitiveScreen size: 5.0 inchScreen resolution: 1280 x 720 (HD 720)
    Camera
    Camera type: Dual cameras (one front one back)Back camera: with flash light and AF, 8.0MPFront camera: 5.0MPFlashlight: YesVideo recording: Yes Media Formats
    Picture format: JPEG, GIF, BMP, PNGMusic format: MP3, WAV, AACVideo format: 3GP, AVI, MP4MS Office format: Word, Excel, PPTE-book format: TXT, PDFLive wallpaper support: YesGames: Android APK
    Other Features
    TF Card Slot: YesMicro USB Slot: YesAudio Out Port : Yes (3.5mm audio out port)Microphone: SupportedSpeaker: SupportedSensor: Gravity Sensor, Proximity SensorAdditional Features: Proximity Sensing, FM, WAP, Bluetooth, MP4, GPS, 4G, Browser, Wi-Fi, MP3, 3G Battery
    Battery Capacity (mAh): 4300mAh
    Package Contents
    Cell Phone: 1Battery: 1Power Adapter: 1 Dimensions
    Product size: 14.58 x 7.15 x 0.99 cm / 5.73 x 2.81 x 0.39 inchesPackage size: 18.0 x 12.0 x 6.0 cm / 7.07 x 4.72 x 2.36 inchesProduct weight: 0.198 kgPackage weight: 0.550 kg
    Product Notes:
     
  2. Spindrift

    Spindrift Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    491
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Finns en del intressanta telefoner nu runt $100-150. Själv väntar jag med spänning på ditt utlåtande.
     
  3. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Dags för en liten uppdatering angående denna lur. Har nu haft den som huvudtelefon i 4 dagar och för det mesta så sköter den sig mycket bra! Först och främst, grym batteritid som sträcker sig till två hela dagar med måttlig användning. Skärmen och dess betraktningsvinklar är bra, något svårläst i direkt solljus dock. Wi-fi och mobiltäckningen ter sig fungera helt ok och likaså gps och bluetooth. Den inbyggda högtalaren har ett klart och bra ljud, mycket starkt utan att bli vasst. Inget direkt lagg när man surfar med chrome eller navigerar i systemet är även det positivt. Kameran tar bra bilder.

    Ibland har jag upplevt en fördröjning i systemet vid multitasking mellan appar, dessa fördröjningar verkar uppträda ibland och med olika appar så jag misstänker att mjukvaruoptimering behövs här. Detta kan jag dock leva med för en telefon som kostar 1000kr och kör android 5.1! Har även fått en kommentar om att när jag talar i högtalartelefonen så ekar det för motparten.
     
  4. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    En bra tråd. En intressant smarttelefon Mlais Mx base. Mlais Mx base erbjuder användaren en godkänd teknisk specifikation till ett minst sagt förmånligt pris. En köpvärd smarttelefon. Mycket smarttelefon för pengarna.
     
  5. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Har haft telefonen en vecka nu och uppdaterar tråden med ett par problem som jag stött på.

    Bluetooth fungerar sådär mot min externa högtalare, ljudet försvinner då och då för att sedan komma tillbaka.

    Har fått två st. Jättekrascher då jag får skräptecken på skärmen och sedan omstart.

    Så, alla tre senaste budgetlurarna jag köpt har issues av olika art. Säg gärna till om ni har testat en kinalurar mellan 100-150usd som inte har uppenbara problem av någon sort.
     
  6. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Med LEAGOO Lead 2 har jag inte haft sådana problem som du nämner i tråden. Det mesta funkar GPS, Bluetooth, film, musik, TV, ( kameran är som förväntat sådär ) lättare spel, det mesta fungerar. Bra ljud vid samtal, har fått det påtalat många gånger. Ljudkvaliteten vid samtal.

    Det har varit annat jag hängt upp mig på. Det har varit appar som jag inte ansett varit nödvändiga i original images. En egen Leagoo appmarknad och andra appar som jag inte alls uppskattat. Men som tur är har Leagoo inte hårdknackat in de här apparna i deras original images. Så det är ganska lätt att ta bort med su rättigheter utan att förstöra deras original images. Men kunskaper krävs, annars kan du sabba allt. Nu har jag lyckats konfigurerar en utmärkt privat inställning så jag är väldigt nöjd med smarttelefonen. Kan få den att räcka i 2 dagar vid en sparsam användning. Men normalt en och halv dag. Med tanke på de tekniska specifikationen på telefonen är det bra. Men kringutrustning till LEAGOO Lead 2 är av usel kvalitet, laddare med mera. Inte användbart i mina ögon.

    LEAGOO har nu ett antal nyare smarttelefoner med bättre prestanda än vad LEAGOO Lead 2 erbjuder. Så det är inte fel att studera deras utbud. Främst Elite serien 1,2,3,4,5 http://www.leagoo.cc/mobile/

    Annars är jag sugen på en VKWORLD VK6050S som jag har en tråd om. Den med S slutet, det är viktigt. Ett stort batteri, 3-4 dagar, VKWORLD erbjuder 2 års garanti enligt deras hemsida/sajt. Alla recensioner jag läst är bra så väl skriftliga som film. Ingen lyxtelefon men den gör sitt jobb utan att överhettas eller skapa någon form av frustration för sin ägare. Sådant uppskattas av mig personligen. Det behöver inte vara en hajpad smarttelefon.

    Doogee är det mycket tal om i forumet. Men tydligen har de en förmåga att ljuga om hårdvaran i telefonen. Så jag vet inte om någon ska handla av en tillverkare uppger en felaktig teknisk specifikation.

    Om man läser trådarna om Elephone P8000 och Ulefone Be Touch 2 är de inte endast positiva kommentarer om telefonerna. Utan problem finns.

    Så det här med telefoner från Kina är inte en lätt nöt att knäcka.

    Sensmoralen är att man får vad man betalar för.
     
  7. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Dags för lite ris och ros igen! Telefonen har lite problem att per automatik koppla upp sig via wifi. Om man däremot slår av och sedan slår på wifi så kopplar den upp sig själv mot mitt när hemma. Funkar alltså inte när man kommer inom räckhåll från wifi efter ha varit borta.

    Mlais släppte här om dagen en ny OTA uppdatering med buggfixar. Efter denna uppdatering har jag ej haft några fler krascher men jag vet ej om det beror på uppdateringen eller inte. Trevligt ändå att mlais till skillnad mot många andra mindre kinesiska tillverkare uppdaterar sina telefoner.

    Mx base är en trevlig lur som inte är perfekt men i denna prisklassen så anser jag att den fungerar tillräckligt bra. Den är hyffsat rapp, bra kamera, bra batteritid och trevlig skärm. Buggar i mjukvara förekommer.

    Bra köp!
     
  8. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Har igår beställt denna telefon. Återkommer med utlåtande jag också :)
     
  9. schadow

    schadow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej jag har denna telefon med Telenor på vet någon hur man får den att fungera med 4G
     
  10. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Beställde den den 16:e september och fick idag den 5:e oktober hem telefonen.
    Tog inte för lång tid, men jag undrar vad denna gula etikett antyder? Googlat lite och förstår att det handlar om import-taxa, men det borde jag betalat när jag hämtat ut den?

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nu till det roliga, packa upp och testa luren :)
     
  11. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Effect, skulle vara intressant att höra vad tycker du om telefonen? Min sköter sig ganska bra änu. Batteritiden är grym och jag laddar den varannan dag.
     
  12. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Riktigt bra telefon för pengarna, väldigt impoenerad!

    + Skarp fin skärm, att det är 720p tänker man inte på.
    + Riktigt högt och tydligt ljud, även om det distar lite på högsta volym.
    + Batteriet. Laddar den också varannan dag med relativt mycket användande.
    + Fixar de flesta spel galant.
    + Ren fin android - ingen bloat!
    + 4G fungerar!
    + IR sändaren fungerar! Du kan alltså använda den som universal fjärr till valfri TV. Använder den inbyggda programvaran och har inga problem med min Philips och Thomson TV.
    + OTA uppdateringar kommer lite då och då.

    - Off-Screen gestures fungerar ibland/dåligt (t.ex. knacka på skärm för att väcka den).
    - Touchen är inte helt hundra från de absoluta hörnen.
    - ingen LED som blinkar för att visa att man har missat samtal/meddelande osv.

    Detta är min första "kinalur", och jag kommer nog ta steget nästa gång och lägga lite mer för att se vad man får för 2-3k klassen.

    Har du själv märkt av något speciellt problem eller så med den? :)
     
  13. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Ja, det finns problem och har nämnt dessa längre upp i tråden men den är bra för pengen, absolut.
     
  14. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Igår kom en ny OTA uppdatering från Mlais. Den innehåller buggfixar så nu funkar wi-fi utan att man behöver koppla upp sig manuellt mm. Bra gjort Mlais!
     
  15. TivoliBG

    TivoliBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har nån gjort ett bencmarktest på luren, exempelvis Antutu?
     
  16. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    uploadfromtaptalk1446994202809.png
     
    TivoliBG gillar detta.
  17. TivoliBG

    TivoliBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tackar :)