Mobildata borta efter uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Masgs7, 21 maj 2017.

  1. Masgs7

    Masgs7 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hallå!

    När jag vaknade idag så hade jag en uppdatering på telefonen att göra, laddade ner den och installerade den här för en stund sedan.
    Efter uppdateringen så försvann mobildatan, alltså nätverket. Har täckning och kan ringa och smsa, någon som har någon idé vad man kan göra? Har provat att starta om och radera cacheminnet.

    Tack
    Mvh
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Det du kan testa är att radera nätverksinställningarna. Då raderar du alla kopplade bt enheter och kopplade wifi nätverk. Men om det löser ditt problem kan det ju vara värt det.
     
    jnsson gillar detta.
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag hade samma problem. Stängde av och starade igen det fixade det hela. Har aldrig hänt tidigare. Har Tele2.
     
  4. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag hade varit glad om detta fungerat för mig. Har haft problem med detta en längre tid och ingen lösning i sikte.
    Har (än så länge) AllTele/Telenor.
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kollat dina apn inställningar ?
     
  6. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det första jag gjorde. Discarded, Nya APN plus Automatisk återställn.. Har även försökt ändra från 4g till 3g. Inget funkar. Rebota, inte rebota. You name it.
     
  7. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Testat att wipea cache i recovery?
     
  8. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Testat allt just nu. Enligt min operatör AllTele(Telenor) så "klarar inte mobiler inköpta från Kina" våra nät. Häpp!
    Nu har jag oxå testat med Simkortet i annan mobil och lika dåligt resultat där. Kanske vill man bara bli av
    med mig o. mitt kontrakt?
    ....Allt funkade som det skall i ca. 1-2h då jag nyss satt i kortet. Byter operatör efter detta strul.
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Vad är det för telefon då? Trodde det var en Samsung S7 Edge då du postade i det forumet?
     
  10. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Sorry, nu ser jag att tråden var i Edge forumet.
    Nej det rör sig om en Xiaomi Redmi Note4. Snapdragon 625 och deras "unika", enligt mig lite jobbiga, OS.
    Vad som gör mig lite konfunderad är att det funkade kanon i början!
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den där delen är rent bullshit! Dem klarar visst av våra nät
     
  12. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Verkligen! Om det är någon som inte klarar något är det AllTele och deras SIMkort tillverkare isf. Bra dålig förklaring att "mobilerna köpta från Kina kan inte operera med våra nät"!
    Fick ett ersättnings SIM (som funkade perfekt i ca. 1h drygt).
    Bullshit, som sagt.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara för att kolla, det låter verkligen som APN fel. Har du gått in på AllTele och kollat där vad för APN inställningar du ska ha, och att du har det inlagt i telefonen?
     
  14. Bafatt

    Bafatt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2017
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jajjamen, jnsson-
    många ggr, dessutom.
    Man får utgå från att AllTele har givit mig de rätta siffrorna för Telenor Mobilsurf!
    (Stämmer med de jag fick vid tecknandet). Vill inte ange exakta, därför här en del "x".
    Athentication type: PAP
    APN: services.telenor.se
    APN type: default,supl
    APN protocol: IPv4/IPv6
    APN roaming prot,: IPv4/IPv6
    Proxy: 172.xx.xxx.xxx.
    Port: 8xx9
    MCC: 2x0
    MNC: 0x

    Blir intressant då jag byter operatör nästa månad.... Tänker inte köpa en ny mobil i Sverige.