Mobildata fungerar plötsligt inte alls

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av Fundersam, 29 okt 2017.

  1. Fundersam

    Fundersam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8
    Hej!

    Köpte en Nokia 8 för någon månad sen och det har inte varit några problem förrän nu. För ett drygt dygn sedan fungerar mobildata inte alls. Symbolen för mobildata dyker inte upp trots att mobildata är på och jag har data kvar. Jag har inte gjort några nämnvärda ändringar i inställningarna utan det var från en dag till en annan som problemet uppstod. Det var ganska tätt inpå den sensaste uppdateringen för mjukvaran men jag är inte helt säker på att det har med den att göra.

    Jag kontaktade först Halebop, som är min operatör, och dom kunde inte se något problem varken med mitt simkort eller deras nät. Då kontaktade jag Nokias support som i sin tur föreslog att jag först skulle ta ut och sätta in simkortet igen vilket inte gav något resultat. Därefter testade jag att göra en komplett fabriksåterställning men det hjälpte inte heller.

    Har någon annan råkat ut för liknande problem eller som kan tänkas ha någon lösning?

    Tacksam för svar.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 332
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du testat ditt SIM-kort i en annan telefon, samt någon annans SIM-kort i din Nokia telefon? För då kan man enkelt se om det är din telefon som problemet är, ditt SIM-kort eller något annat
     
    Fundersam, Kristy och hahadaoc gillar detta.
  3. Fundersam

    Fundersam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8
    Nej, har inte gjort det. Jag har för tillfället inte möjlighet att testa men jag ska göra det så fort som möjligt.
     
    bernard gillar detta.
  4. Fundersam

    Fundersam Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Nokia 8
    Åkte till en Teliabutik där jag först fick testa simkortet i en annan mobil vilket fungerade utan problem. Satte tillbaka det i min mobil vilket inte gjorde skillnad men då jag fick ett helt nytt simkort fungerade det igen.

    Mycket märkligt, jag har då aldrig varit med om att ett simkort kan helt plötsligt sluta fungera i en viss mobil men samtidigt fungera perfekt i en annan. Nu håller jag bara tummarna för att det var en engångsföreteelse och inget återkommande problem.
     
  5. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Hände mig för några år sen. Simkort funkade i en mobil men tvärvägrade i en annan. Det löstes dock med FR.
     
  6. Curlev

    Curlev Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2017
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Sen jag bytte till Nokia 8 har jag problem med att folk inte kan ringa mig. Jag har inga problem med mobildata i övrigt och kan själv ringa folk utan problem. Testade stoppa in sim-kortet i min Galaxy S7 under en vecka och då hade folk inga problem att ringa men direkt jag bytte tillbaka så startade problemen igen.

    Har testat att göra en fabriksåterställning med både sim kortet i telefonen och utplockat utan resultat.