Fråga: Mobile Iron - är det något att ha?

Diskussion i 'Applikationer' startad av garm, 22 sept 2017.

  1. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt mig en Samsung Note8 och det skulle vara bekvämt att komma åt jobbets epost från den. För att komma åt jobbets epost måste jag installera MobileIron, eller Mobile@Work, som de kallar appen.

    Recensionerna är inte direkt lysande... Någon här som har erfarenhet av den? Är appen verkligen så dålig?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fungerar inte vilken app som helst som har stöd för Exchange, eller? De flesta idag kör Office 365, Exchange lokalt eller Google Suite - använder ni något annat?
     
  3. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Det är väl vanligt exchange skulle jag tro, iaf har jag Outlook installerat på PC. Men exchange-servern är gömd bakom brandvägg och enda sättet komma åt den är via MobileIron.

    Jag tror att MobileIron fungerar som en säker zon för de apparna den innehåller samtidigt som den sätter upp ett VPN till ett nät där man kommer åt exchange-servern.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag kan förstå varför appen drar mycket ström då den kopplar upp och håller VPN ansluten och därmed data-förbindelse igång onödigt mycket, en riktigt dålig lösning kort och gott.

    Bättre är att låta förbindelsen krypterad till och från epostservern utan IPSec tunnel. Det är väl typiskt större företag som envisas med att ha egna interna Exchange servrar istället för att gå över till Azure/365.
     
  5. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Typ myndigheter som inte får exportera medborgardata till utlandet hur som helst. Sen finns det väl ett och annat företag som insett att Amerikansk signalspaning hjälper Amerikanska företag ibland..
     
    pitrus- gillar detta.
  6. Xerfas

    Xerfas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8+ 256GB
    Platta:
    Apple iPad Pro 256GB
    Mobileiron påminner om Airwatch. Man har en server som sköter alla certifikat mot mejlservrarna sen loggar man in med appen som i sin tur drar ner alla cert som krävs för t.ex. Wi-Fi, VPN uppkoppling, access till mail, kontakter och kalender. Brukar finnas på större företag.
    Men det brukar kräva som sagt att IT satt upp det. Det är ingen standalone lösning där en enskild person bara kan börja använda det utan det kräver infrastruktur.
     
  7. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tack till er som svarat! :)

    Verkar inte vara så speciellt många här som använder det. Kommer inte installera MobileIron nu iaf. Kanske får jag ett nytt ryck om nån eller några månader, då vet jag också mer vad för batteritid jag kan förvänta mig av min lur. Jag återkommer isf... :)