Mobilen med bästa ljud 2017

Diskussion i 'Allmänt' startad av OneBlue, 30 jan 2017.

  1. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Jag upplever ganska klent ljud i min honor 8 och det är en av de saker jag mest besviken på.
    Jag lyssnar konstant på musik var jag än går, när jag sitter på toan och när jag sover så för mig att det en hög prioritering.

    Nu pratar jag endast om ljudet man får till hörlurar, inte högtalarna då jag aldrig tycker de tillräcklig bra ljud och har onyx studio bluetooth högtalare jag använder mig av.

    Nu har jag sett många mobiler komma med inbyggd dac t.ex HTC 10 , LG V serien och ZTE Axon 7. LG G5 ska också ha någon sorts modul.

    Jag har kollat på diverse recensioner vissa säger att ljudet är grymt medans andra säger de knappt hör någon skillnad, LinusTechTips t.ex en av dem.
    Nu känner jag ingen som har någon av dessa mobiler och vill dessutom kunna prova dem i olika förhållanden..Toan och sängen dvs.
    På natten är det viktigt att när man använder sig av lågt ljud att det inte blir något bakgrundsbrus, min Samsung S4 eller S5 hade detta problem.

    Vad jag undrar är om det någon som har eller använder sig av en telefon med Hifi Dac och haft några olika mobiler innan som kan svara mig om man måste anstränga sig för höra skillnad på ljudet eller är märkbart mycket bättre ljud?

    Tack för hjälpen.
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Bara så vi reder ut begreppen: alla mobiler har DAC men några har bättre och ibland ett fristående DAC chip t.ex HTC 10.

    Om man kör via bluetooth har DAC ingen betydelse alls eftersom signalen går digitalt.
     
    strandkanten gillar detta.
  3. cabj

    cabj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Lånar tråden då det känns onödigt att skapa en till med samma frågeställning. Min htc m8 har gjort sitt och jag behöver en ny mobil helst igår, jag lyssnar väldigt mycket på musik på mobilen (spotify). Använder oftast mina sony mdr100 via bluetooth. Nu är det ju svårt att provlyssna när man som jag köper allt via internet så jag tänkte fråga här om någon kan rekomendera några telefoner med bra ljud.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kör du via BT spelar ju inte direkt mobilens egen DAC någon roll eftersom ljudkvaliteten du får är hårt styrd av MDR100. Då blir det snarare frågor kring om APT-X finns eller ej o.s.v.

    Vid BT-överföring kodas ju snarast ljudet om från ljudfilens originalformat till codec för BT och därefter sker D/A-omvandlingen i MDR100.

    Jag vågar också påstå att det inte är någon skillnad mellan BT-överföringar som skulle kunna härledas till själva hårdvaran (då syftar jag på att t.ex två olika enheter skulle låta olika via APT-X t.ex).

    Om någon skulle hävda att det är skillnad på BT och BT (och då menar jag inte att man t.ex jämför utan APT-X med APT-X) skulle jag faktiskt vilja utmana med ett litet blindtest. Framförallt om man dessutom menar att DACen är inblandad i denna process och att man t.ex kan höra skillnad på dessa vid BT-överföring.;)

    Skall man däremot ansluta sina sladdlurar till enheten är läget ett annat.
     
    JohnnyMann och bernard gillar detta.
  5. cabj

    cabj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för det utförliga svaret.
     
  6. oskhel

    oskhel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 5
    Gällande ljudkvalitet, har någon lyssnar på BT 5.0 och märkt någon skillnad? Specen på BT 5.0 verkar ju väldigt lovande.
    Jag gick från en telefon som stödjer APT-X till en som inte gör det och jag tycker mig höra relativt stor skillnad på ljudkvaliteten. Något jag reagerade på var hur mycket högre ljudnivå jag behövde ha på telefonen utan APT-X för att få samma ljudvolym som på telefonen med, för att få fylligt ljud i hörlurarna.

    Vilken är telefonen med bäst ljud via 3.5 mm och BT idag egentligen?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns mig veterligen inga lurar som är BT 5.0-kompatibla i dagsläget och som alltså drar nytta av den utökade bandbredden eller räckvidden. Tyvärr ingår ingen förbättring av ljudet i BT-standarden i sig vad gäller codec eller bithastighet (...om jag inte missförstått det), så under förutsättning att inte apt-x eller sonys LDAC-codecs används, så bör skillnaden vara noll, men räckvidden bättre.

    Används däremot aptx eller LDAC kan man, förmodar jag, åtnjuta högre bithastigheter och längre räckvidd. Eller i alla fall en mer stabil uppkoppling.
     
  8. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Kolla dock att BT på den tilltänkta luren har lite räckvidd! Min nuvarande lur har dålig sådan och blir det inte bättre med en firmwareuppdatering så kommer jag nog att byta mobil. Synd då jag annars trivs bra med mobilen. Som jämförelse kan nämnas att nuvarande mobil tappar mottagning 5 meter ifrån den inomhus medan min gamla z3c hade kontakt 20meter ifrån liggande i ett plåtskåp
     
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Varifrån har ni denna information om att blåtand 5.0 inte skulle ge bättre ljud tråtts bredare band bred? Och då skall man tydligen inte satsa på blåtand 5.0, utan hålla sig på max på blåtand 4.1 I så fall förblir det trådar då för mig. Egentligen dumt att inte utnyttja bandbredden i blåtand 5.0 på sikt till ljudet.
     
  10. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    LDAC är inte Sony exklusivt längre med Oreo. Sony har jobbat med Google för att göra det tillgängligt för alla. Man kommer ju iofs fortfarande behöva ha lurar som stödjer det.
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag har ju MOMENTUM in-ear. Och då kunde jag ju ha dom med blåtand 4.1 om nu blåtand 5.0 inte ger någonting för ljudet. I min värld konstigt om man är tvungen att köra WiFi för att få bättre ljud trådlöst. Och att blåtand inte gör framsteg. Har redan provat WiFi med mättre ljud. Men då med Airport Express Base Station. Visst ljudet blev bättre. Men behövde ett el uttag.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Bluetooth-standarden ingår codecs och specifikationer för vid vilken bithastighet dessa skall arbeta. Ingenting har förändrats på den punkten i Bluetooth 5.0 vs BT 4.x så vitt jag kan se. Du kan dock som jag skrev ovan dra nytta av den högre bithastigheten genom att använda andra codecs, ex. aptx eller LDAC.

    Du kan läsa samtliga specifikationer här, själv hittar jag inget om förbättringar vad gäller ljudcodec eller bithastigheter samt upplösning: https://www.bluetooth.com/~/media/files/specification/bluetooth-5-faq.ashx

    Det är upp till tillverkarna att använda LDAC också. Vissa vill kanske inte ge stöd för Sonys LDAC-enheter. Problemet är att det inte är någon öppen standard, så vem som helst kan inte tillverka lurar eller högtalare med stöd för LDAC. Det är bara protokollet som är fritt att implementera från och med Oreo, så att enheterna blir "Sony-kompatibla".

    Än så länge är det bara Googles Pixel-telefoner och Nexus-telefoner som har stöd för LDAC utöver Sonys egna telefoner. Återstår att se hur det blir med de andra/om de är pigga på att backa en Sony-specifik standard.

    Aptx är samtidigt något som Qualcomm äger, så jag gissar att bägge kommer samexistera på samma vis som idag.

    Optimalt hade varit en öppen codec med samma egenskaper som LDAC eller aptx, men i framtagandet av BT 5.0-standarden verkar inget sådant ha prioriterats. Det finns öppna losslesscodecs att välja på, så det är lite svårt att förstå varför BT-standarden fortsatt har så bristfälligt stöd för högupplöst ljud.
     
    Last edited: 19 sept 2017
    ingfre och oskhel gillar detta.
  13. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Ingen expert, men lite som det sagts i tråden spelar mobilen väldigt liten roll för ljudet i de flesta fall. Helt enkelt då ingen har tillräckligt bra ljudfiler.

    Ska det bättre ljudet från t ex LGs avancerade DAC faktiskt bli bättre, behöver man använda FLAC (eller annan lossless format) och såklart bra hörlurar.

    Alla kör nästan nån streamingtjänst idag och allt fler kör trådlöst via bluetooth. Har man ett par bra hörlurar så kommer dessa låta lika bra oavsett telefon. Så bättre att satsa på bra hörlurar än någon speciell telefon, om man nu inte verkligen är all in för ljudet och redan spenderar massor av tid och pengar på det.
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag har mina ljudfiler i AAC 320kb/s. Så då önskar jag ju också att kunna ha en blåtands version som också klarar den bitrate. I varje fall så har iPhone SE blåtand 4.2 Så jag vet ej om tex SENNHEISER momentum In-Ear Wireless med blåtand 4.1 räcker.