Mobilnät, frekvenser och lite annat

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 12 mar 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    UPPDATERAD 2021-09-06

    Hej,

    den tidigare tråden (Så här fungerar svenska mobilnät och androidmobiler) började bli föråldrad och trådskaparen har blivit bannad vilket har gjort att den inte har blivit uppdaterad sedan 2010 - vilket betyder att informationen i huvudinlägget är gammalt. Därför tänkte jag nu komma med lite ny och uppdaterad information!

    Längst ner finns lite frågor och svar.

    Nätoperatörer i Sverige
    I Sverige finns det idag fyra mobiloperatörer som erbjuder mobilnät för våra telefoner att ansluta till. Ytterligare en finns, Net1, de erbjuder dock endast mobilt bredband så Net1 kommer jag inte ta upp. Här är en sammanfattning.

    Telia
    Sveriges största mobiloperatör, med störst täckning för sitt mobilnät. Idag bygger de 4G och 5G själva. Det befintliga 2G-nätet samt 3G-nätet på 900MHz äger de själva. 3G på 2100 drivs tillsammans med Tele2 genom SUNAB. 3G-nätet är under avveckling och 2G-nätet stängs ner 2025.

    Tele2

    Sveriges näst största mobiloperatör. Tele2 har idag inget helt eget mobilnät. Alla delas med någon annan operatör - 2G, 3G 900MHz och 4G med Telenor samt 3G 2100MHz med Telia. Tele2 har inte tillgång till Telias 3G-nät på 900MHz. Tele2 bygger 5G tillsammans med Telenor.

    3G 2100 håller på att stängas ner. 3G 900 aktiverar de i nya områden just nu, men det är enkelt att byta till 4G när det behövs.

    Telenor
    Telenor har idag endast eget mobilnät i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona där de bygger ut 3G själva. I övriga Sverige delar de 2G, 3G 900MHz och 4G med Tele2 samt 3G 2100MHz med Tre. Telenor har inte tillgång till 3s egna 3G-nät. Telenor bygger 5G tillsammans med Tele2.

    3G 2100 håller på att stängas ner. 3G 900 aktiverar de i nya områden just nu, men det är enkelt att byta till 4G när det behövs.

    Tre
    Tre har två 3G-nät på 2100MHz - ett som delas med Telenor på 2100MHz som byggs ut i hela Sverige förutom i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona där de själva ansvarar för utbyggnaden på den frekvensen. Tre bygger utöver detta även ut 3G på 900MHz i hela Sverige. Det gemensamma nätet har stängts ner på många ställen. Utöver detta bygger de 4G och 5G själva.

    Frekvenser
    Som ni säkert redan vet finns det flera olika frekvenser idag, hos olika operatörer har de även ofta olika användningsområden. Här är en beskrivning om vad varje operatör använder de olika frekvenserna till.

    Tele2 och Telenor - Net4Mobility
    700MHz (b28) 4G/5G -
    800MHz (b20) 4G - Bör vara motsvarande täckning som 4G-nätet på 900MHz.
    900MHz (b8) 2G/4G - Finns i princip överallt där 2G och 4G-täckning finns.
    1800MHz (b3) 2G/4G - I städer för att erbjuda ökad kapacitet för 2G och 4G-näten används 1800MHz.
    2100MHz 3G - Tele2 bygger 3G med Telia i hela Sverige och Telenor bygger 3G med Tre i hela Sverige förutom Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. Detta nät håller på att släckas.
    2600MHz (b7) 4G - Används för att kunna erbjuda de högsta hastigheterna i 4G-nätet. Finns i städer och orter för att kunna erbjuda bättre kapacitet i nätet.
    3500MHz (nr78) 5G -

    Telia
    700MHz (b28/nr28) 4G/5G - Används för att ge bättre kapacitet i 4G-nätet på landsbygd och till viss del även i städer. Används även för 5G-nätet idag.
    800MHz (b20) 4G - Används för att erbjuda större yttäckning och bättre inomhustäckning.
    900MHz: 2G/3G/4G - Används för att erbjuda stor yttäckning och bättre inomhustäckning.
    1800MHz (b3) 2G/4G - Används för att ge högre kapacitet i 2G och 4G-nätet.
    2100MHz: 3G - Byggs gemensamt med Tele2. Telia har inget eget tillstånd för denna frekvens.
    2600MHz (b7) 4G - Används i städer och orter samt områden där extra kapacitet behövs för att kunna erbjuda 4G-tjänster med högre kapacitet.
    3500MHz (nr78) 5G

    Tre
    800MHz (b20) 4G - Används för att erbjuda stor yttäckning för 4G-nätet. Grundfrekvensen i Tres 4G-nät, ger även bra inomhustäckning.
    900MHz: 3G - Används för att kunna erbjuda stor yttäckning och bra inomhustäckning för sitt 3G-nät. Byggs nu ut samtidigt som 4G på 800MHz från samma basstationer.
    2100MHz: (b1/nr1) 3G/4G/5G - Används för 3G i gemensamma nätet med Telenor. Används även för 4G i städer/orter samt för 5G-nätet.
    2600MHz (b38/nr38) 4G/5G - TDD-frekvens. Används för 4G i större städer för att erbjuda högre kapacitet samt för 5G-nätet som finns i södra Stockholm.
    2600MHz (b7) 4G - Används för att erbjuda bättre 4G-kapacitet i städer/orter samt områden där det behövs.
    3500MHz (nr78) 5G

    Förtydligande: Det är bara Tre som har både FDD och TDD i sitt 4G-nät på 2600MHz. De andra operatörerna kör uteslutande med FDD.

    Symbol på displayen
    Olika mobiltillverkare har valt att det ska visas lite olika saker på displayen när man är ansluten till olika nät. Här är de vanligaste:

    GSM-näten, även kallat 2G
    2G/G/E: Du är ansluten till ett GSM-nät med GPRS eller EDGE aktivt. Lite skillnad i surfhastigheten.

    UMTS-näten, vanligtvis kallat 3G
    3G: Du är ansluten till ett 3G-nät. Lite olika mobiltillverkare visar endast denna oavsett vilken teknik som används i nätet, alltså kan maxhastigheten variera från 0,384Mbit/s till 42Mbit/s.
    H: Du är ansluten till ett 3G-nät med HSPA (High Speed Packet Access). Visas för hastigheter från 7,2Mbit/s till 42Mbit/s beroende på tillverkare.
    H+: Du är ansluten till ett 3G-nät med HSPA och ibland DC-HSPA. Visas vanligtvis för maxhastigheter från 14,4Mbit/s till 42Mbit/s beroende på tillverkare.

    LTE-näten, vanligtvis kallat 4G
    4G/LTE: Innebär anslutning till LTE-nätet.
    4G+: Innebär LTE-Advanced och att flera frekvenser kombineras för att ge bättre kapacitet. Långt ifrån alla telefoner visar detta.

    Operatörernas täckning
    Här är länkar till operatörernas täckingskartor:
    Tele2: Täckningskarta | Tele2
    Telenor: Mobiltäckning i Sverige | Telenor Privat
    Telia: Täckningskartor - Telia.se
    Tre: Täckningskarta över Sverige - tre.se

    Nedan förklarar jag lite hur man kan veta vilken frekvens som används var.

    Frågor och svar
    Här försöker jag svara på några vanliga frågor som rör mobilnät och mobilens uppkoppling. Om flera frågor kommer upp i tråden kan jag nog lägga till dem här.

    Vilken operatör tillhör nätnamnet?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Varför får jag ingen datauppkoppling på min mobil?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Varför står det ett R ovanför mina täckningsstaplar?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Vilken frekvens använder min operatör på en viss plats?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Vad betyder de olika banden?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Jag ska göra allt jag kan för att hålla tråden uppdaterad så bra som möjligt. Om ni tycker att jag ska lägga till något, rätta till något eller undrar något är det bara att hojta till.
     
    Last edited: 19 mar 2024
    jadand, Kristy, Emptiness och 34 andra gillar detta.
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Bra initiativ cupcake!

    Skickat från min LT25i via Tapatalk
     
    Matte1976 och Evino gillar detta.
  3. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Otroligt bra!
     
  4. knox

    knox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Imponerande!

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  5. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Najs

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
    Evino gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kanske lägga till virtuella operatörer och varumärken/systerföretag?

    Varumärken/systerföretag:
    Comviq = Tele2
    Hallon = Tre (Ej 4G)
    Halebop = Telia
    Bredbandsbolaget = Telenor

    Virtuella operatörer:
    AllTele/Universal Mobiltelefoni och mobilt bredband förutom 100: Telia. Surf 100 = Telenor.
    Glocalnet = Telenor
    Com Hem = Tre
    Bredband2 = Tre
    Wifog = Tre

    Kanske inkludera något om Net1 också, att man inte kan använda det i telefoner/plattor?
     
    Last edited: 25 mar 2014
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    jag kan absolut lägga till operatörernas olika varumärken och dotterbolag. Virtuella operatörer skulle bli en väldigt lång lista, dessutom går det även att hitta många av de virtuella operatörerna här: http://www.mvnodynamics.com/mvno-companies/eu-mvno-companies/sweden-mvno-companies/

    Sen finns det även vissa MVNOs som endast riktar sig till företag, försvinner ganska snabbt osv.

    Eller tycker du att det borde finnas med ändå?

    Skickat från min iPad.
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kanske bättre att göra en wiki av det så fler kan uppdatera? Tyckte bara att det var sjukt svårt att hitta vilka nät som användes när jag letade efter bästa mobila bredbandet för ett tag sedan. Sidan du länkar till säger tyvärr inte så mycket tycker jag.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det får du ta upp med Swedroid isf eller lösa själv. Målet med denna tråd tänkte jag var för att man ska förstå lite mer om mobilnäten, vilka som bygger ut tillsammans osv.

    Att hitta vilket nät en virtuell operatör använder sig utav kan deras kundtjänster svara på. Ibland finns det tydligt på deras hemsida, om inte så är det svårt för mig att sammanställa informationen också.

    När man letar mobilt bredband bör man börja med att kolla upp hur operatörerna fungerar - då de stora. Det kan man göra genom att skaffa ett mobilt bredband kontant. Därefter får man fortsätta att kolla vilka operatörer som använder det nätet för att se om det går att hitta något mer prisvärt erbjudande.


    Skickat från min iPad.
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Går det att lista de olika nätnamnen också? T.ex. "Telia" är förstås uppenbar men "SWEDEN", "Sweden Mobile" mfl är inte lika tydliga med vilken/vilka operatörer det tillhör.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    SWEDEN= 3s och Telenors gemensama 3G nät
    3=3s egna 3G nät
    SWEDEN 3G (Kan också stå Comviq om man använder ett Comviq simkort på vissa telefoner)=Tele2 och Telias 3G nät
    Telenor SE= Telenors egna 2G nät
    Sweden Mobile (Kan ibland också stå Tele2, Telenor eller Comviq istället för Sweden Mobile)= Tele2 och Telenors 2G och 4G nät
    Tele2 (Kan också stå Comviq om man använder ett Comviq simkort på vissa telefoner)=Tele2s 2G nät
    Telia S=Telias 2G nät
     
    Last edited: 23 mar 2014
    Evino gillar detta.
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu är det tillagt!

     
    Last edited: 23 mar 2014
    Buzz och svenix gillar detta.
  13. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Bredband2 = Tre
     
  14. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det tror jag inte, har du beläg för detta påstående?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Det stämmer att det är bredband2 kör med Tre:s nät. De försökte kränga på mig ett bredbandsabb, och säljaren sa att de körde på Tre.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
    Hunter78 gillar detta.
  16. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Okej

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
     
  17. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Då jag jag relativt nyligen jobbat som säljare åt Bredband2 på deras mobila marknad så är jag ganska säker. ;)
    Men de är sjukt otydliga om vilket nät de använder, men det är Tres 3G nät, och inte deras 4G nät. Om de inte ändrat det nyligen.

    Inget att rekommendera dock, då de är både dyrare och långsammare (bristen av 4G) än Tre, plus att ingen hårdvara ingår.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Det är endast 3G-nätet de har tillgång till.

    Precis som du säger, inte alls lila prisvärt som att skaffa ett mobilt bredband direkt från 3!


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kanske kan du fylla på lite med räckvidd för olika tekniker och frekvenser? 3G har ju t.ex. den otrevliga egenskapen cellandning som gör att räckvidden sjunker med hög belastning. Du skulle också kunna fylla på med det faktum att högre frekvenser ger kortare räckvidd och att TDD ger kortare än FDD.

    En del kanske även är intresserade av att veta mer om hur mobilnäten fungerar rent tekniskt, men vet inte om det passar i denna tråd direkt. Hade eventuellt tänkt skriva ihop en separat sådan vid tillfälle.
     
  20. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag försöker förstå problematiken som kan upplevas vid något sämre täckning på låt säg 4G, och personen som ringer till dig får bara signaler och ev. röstbrevlåda efter en stund. Allt detta utan att din mobil ger notis om att det faktiskt ringer. Du blir först varse om det efter att a) personen som försökt nå dig påtalar detta senare b) du får ett röstmeddelande.

    Jag tänker mig att detta såklart kan hända på 2,3 och 4G. Men att det är mer uttalat när du ligger på de lägre frekvenserna av 4G alt. lägre täckningen av 4G.

    Någon som har kläm på hur det funkar här ?