Övrigt: Mobiltelefon utan datatrafik

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 11 mar 2018.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hittade en kreditkortstelefon men jag kan inte hitta dess SAR-värden. Annars kan jag ju informera för nyfikna att Doro 5031 är en GSM-telefon som endast kan ringa och skicka SMS. Den kan kan alltså inte kopplas upp mot Internet eller ens skicka MMS. De lägsta SAR-värden jag har kunnat hitta på denna typ av telefon också. Kända SAR-värden för båda huvud/kropp. Övriga Doro-telefoner verkar dock kunna skicka e-post eller åtminstone MMS (syftade då på deras "enkla mobiltelefoner" och inte deras smartphones).
     
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Suck... Fattar inte att folk är rädda för mobilstrålning fortfarande. Det är alltså icke-joniserande alpha-strålning (elektromagnetism, även känt som ljus) vi pratar om, d.v.s. strålningen är inte tillräckligt stark för att exitera elektroner tillräckligt mycket för att slita loss dem från atomer och således ändra den kemiska kompositionen. En vanlig bordslampa strålar samma typ av strålning fast cirka 50-200 gånger starkare...

    SAR-värden är dessutom värdelösa att gå efter. Telefonen kompenserar med högre strålning beroende på hurvida bra basstationen hör den. Har du en telefon som strålar lägre än andra telefoner kommer basstationen säga åt den att sända med mer kraft eftersom vågorna annars inte kommer fram. Visst, det kanske skiljer sig lite hur mycket av energin som absorberas av kroppen beroende på var antennen sitter i telefonen, men det är försumbart på såpass små distanser.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Suck på dig själv. Jag kan länka flera sidor men eftersom tråden inte handlar om detta så tänker jag inte göra det.

    SAR-värden är annars mycket korrekt inte allt. Bara EU och USA mäter olika och sen mäter de värmen tydligen. Dock stämmer det att ju bättre täckning desto mindre strålning. Sen kan man göra andra saker för att undvika för mycket exponering såsom högtalare och headset dvs. inte hålla telefonen direkt mot skallen eller ha den i byxfickan, bröstfickan osv.
     
  4. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Jag tror inte du kan länka en enda vetenskapligt förankrad sida, papper eller undersökning som stödjer din tes. Det finns massor med folk som hävdar att de blir sjuka av radiosändare, men när man väl bjuder in dem till olika tester så vägrar de antingen att komma eller så visar det sig att de inte alls kan avgöra om en sändare är påslagen eller inte.

    Och tråden handlar väl om detta implicit, eftersom det verkar som att du söker just en telefon för att minimera radiostrålningen? Även om du nu inte vill säga det öppet utan maskerar det med att försöka hitta en telefon med lågt SAR-värde och utan datatrafik/WiFi för att minimera tiden radiosändaren är påslagen?

    Btw så kan du även på smarttelefoner slå av WiFi, BT och datatrafik, då kommer den stråla precis lika mycket som en dumtelefon.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Att köpa en telefon som endast har stöd för GSM känns inte speciellt framtidssäkert. I vissa länder har GSM-nät börjat stängas ner. Så har inte skett i Sverige ännu, men du kan vara förvissad om att GSM-näten inte är något man satsar överdrivet entusiastiskt på. Även av kapacitetsskäl vill jag tro att man hellre satsar på 3G och 4G nu för tiden - lösningarna kring GSM kan vara äldre och ha lägre kapacitet.

    Sen har många förklarat för dig redan att skillnaden mellan tal och data inte är så självklar som man kan tro. Bara för att det är "tal" för dig och debiteras som tal av din operatör så behöver det inte i teknisk mening vara någon skillnad mellan tal och data som överförs. Tror du att strålningen förstår vad för slags information som överförs och anpassar sig därefter?

    Att använda avsaknaden av datatrafik som något slags riktmärke låter inte speciellt vettigt, och att göra skillnad mellan 3G/4G och GSM verkar heller inte logiskt. Även en telefon som bara stödjer röstsamtal och sms kommer givetvis vara ständigt uppkopplad mot en mast.

    Det bästa du kan göra är nog att köpa en hyfsat modern smartphone, kanske några år gammal, och stänga av all datatrafik och bara använda den för röst och sms. I så fall ska du veta att Android-telefoner kan använda wifi och bluetooth i bakgrunden även om de till synes är avslagna, såvida du inte uttryckligen stänger av den möjligheten i inställningar (inställningar för platstjänster närmare bestämt).

    Om du är rädd för strålning, hur törs du traska omkring inne i en stad där det finns sändare överallt? Och alla människor runt omkring dig som går runt med sändare i fickorna hela dagarna. Kan inte vara en kul verklighet att behöva oroa sig för sånt. Bara ett vanligt lägenhetshus har ju hundratals sändare, routrar, bärbara datorer osv.

    Det började bli vanligt med telefoner på 90-talet i vissa delar av världen och om det nu verkligen var farligt så borde väl de cancerfallen ha visat sig nu, ungefär 20 år senare? Jag är bara nyfiken om inte avsaknaden av en sådan cancerepedimi säger allt?
     
  6. Universal Telecom

    Universal Telecom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Rebecka,
    Detta Doro har en telefon utan 3G/4G/GPRS:
    Doro 5031

    Du kan ju också kolla upp begagnade telefoner på Tradera:
    "nokia 5110" - Tradera.com

    Aliexpress:
    Buy gsm mobile and get free shipping on AliExpress.com

    Skulle du beställa via Aliexpress så tänk på att Postnord infört en administrationsavgift på paket från t.ex. Kina.

    Varför vill du ha en GSM-telefon?

    Allt gott!
    Alfred på Universal Telecom
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Från början pga. strålning men GSM i sig är nog korrekt sagt av andra inget vidare riktmärke. Enda fördelen med GSM om man inte är intresserad av en smartphone är att man slipper riskera att betala för datatrafik. I varje fall på en telefon som Doro 5031 som alltså inte använder datatrafik (surf).

    Förutom angivna SAR-värden är nog bra täckning ett bättre riktmärke på mindre mobilstrålning. Ju bättre signalstyrka desto mindre strålning. Det bästa vore nog om telefonen kan utnyttja alla tänkbara nätverk för bäst täckning.
     
  8. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Strålningens styrka avtar kraftigt med avståndet (med kvadraten, se citat nedan), så en handsfree kanske ger bättre strålningsminskning än de flesta andra praktiskt möjliga åtgärder.

    Citat:
    "ökar du avståndet till det dubbla kommer mängden strålning som når fram till dig minska till en fjärdedel. Går du tre gånger så långt bort utsätter du dig bara för en niondel av strålningen"

    Så skyddar du dig mot farlig strålning! Hela listan ;)

    Hur farligt är det med mobilstrålning?
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Skulle uppskatta om någon [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] kunde låsa tråden. Jag behöver inte mer hjälp så jag tackar för mig.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ser ingen anledning att tråden behöver låsas. Finns garanterat fler användare som kanske ställer sig samma fråga framöver. Likaså tog tråden en intressant vändning gällande strålning som vi nog har en del som är intresserade att prata vidare om :-)
     
    lassekongo, R3b0rn, bvb och 3 andra gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är väl bättre att skapa en ny tråd för diskutera mobilstrålning men ni gör givetvis som ni vill.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Vi (iaf de flesta av oss) menar inte att vara elaka, vi är bara nyfikna på hur dina tankegångar går. Och gillar att diskutera ämnet. Om det finns något som får just dig att oroa dig för mobilstrålning så är i varje fall jag intresserad av att förstå bakgrunden.

    Och som sagt, handsfree kanske är det bästa i sammanhanget.
     
  13. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Strålning är livsfarligt.

    - Därför finns det gränser på hur de får tillverka mobilerna.
    I Europa är det max 2.0 W/kg som gäller.

    Men (svenska) TCO's krav är på max 0.8 W/kg.
    Jänkarna har 1.6 tror jag.

    Min nya Nokia 130 (2017):
    SAR-värde: 0,73 W/kg (kropp)/1,28 W/kg (huvud).
    - Kanske aningen för högt så jag har kontaktat Nokia och bett de tillverka under 0,8.
    Men det var det enda intressanta alternativet på klassiska lurar från Nokia idag, tror jag, så jag var tvingad att köpa den.

    Nokia 5110: 0,69. Enda värdet som står och då ska det vara det högsta.

    Idag finns knappt någon information om SAR-värdena hos varken prisjämförarna eller återförsäljarna.
    - Varför?

    Storsäljaren Nokia 3330 har ett SAR-värde på: 1,40.
    - Aj, aj aj, för högt. Kan bero på den inbyggda antennen jämfört med Nokia 5110.

    Samsung Galaxy S7 har jag både hittat under en lista med "mobiltelefoner med lågt SAR-värde" samtidigt artiklar om att det är den mobiltelefon med högst SAR-värde.
     
  14. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Nej, du har fel. Alpha-stråning med några få watts effekt och på de relativt låga frekvenser mobiltelefoner använder är inte farligt. Den typen av strålning är inte joniserande, vilket innebär att inga elektroner slits loss från molekylerna i din kropp och således ändras inte den kemiska kompositionen alls.

    En bordslampa strålar cirka 50 gånger starkare än en mobiltelefon som sänder på maximal effekt.

    Edit: Moderator kan ta bort detta inlägg tillsammans med det inlägget jag citerade, då det är helt off-topic. Vill @Futurum@Futurum ha en debatt om strålning kan han skapa en separat tråd.
     
  15. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Petr: Läs chrais inlägg, skriv inte inlägg om du anser det vara offtopic och försök inte fly.
    Det är bättre om du är tyst då.
    Varför tror du man har begränsningar? Hela industrin har fakta om detta och andra oberoende rörelser, men du vet nåt som ingen annan vet, komiskt :D.
    Gör det inte personligt heller, du kan skapa din egen tråd.
     
  16. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Man har begränsningar i sändeffekt för att inte störa ut annan radioutrustning på längre avstånd. Jag vet inte vilken "industri" du talar om men som ingenjör på Ericsson (inom just mobiltelefoni) så kan jag intyga att vi inte sitter på fikarasterna och konspirerar om hur farligt det är med mobiltelefoner.

    Gemene man har haft mobiltelefon i 2-3 årtionde nu. Hade det varit "livsfarligt" som du säger så hade vi sett en cancerepedemi spridas genom västvärlden. Och jag tror vi båda kan konstatera att så inte är fallet.
     
  17. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Är väl inte strålning i sig som är det farliga? -_^'''
     
  18. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Petr:

    Telekomindustrin.

    Aha, du jobbar alltså för Ericsson. Då är chansen stor att du är lojal mot ditt företag/bransch och partisk i frågan.

    Läs om, läs rätt. Strålning är farligt. Därför begränsar man den i mobilerna.

    Man sätter ett gränsvärde eftersom det finns säkerställda hälsorisker.

    Just cancer är en av de vanligaste och de vanligaste dödsorsakerna i flera länder.

    Du kan själv läsa på strålsäkerhetsmyndighetens hemsida - som arbetar för ett strålsäkert samhälle.

    SAR-värde - Strålsäkerhetsmyndigheten

    Cancerexpert: Bevisen kan inte längre ignoreras, mobilstrålning orsakar cancer

    Därför smutskastas Strålskyddsstiftelsen som ”årets förvillare”
     
    Last edited: 23 jul 2018
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    De negativa hälsoeffekter som kunnat påvisas är relaterade till uppvärmningen som sker när vävnad/kroppsvätskor är nära sändaren i mobiltelefonen. Därför har man satt en gräns att sändareffekten får överföra max två watt per kilo kropp. Det är en väldigt hård gräns. För att orsaka skador krävs ungefär tio gånger högre effekt under lång tid. Man bör dessutom tänka på att telefonen ytterst sällan (aldrig) sänder på maxeffekt. Vistas man på en plats med normal mobiltäckning är effekten kanske en hundradel av det maximala.

    Ingen telefon som säljs på svenska marknaden har en radiosändare som kan utsätta människokroppen för skada. Det finns ingen anledning att vara orolig eller jämföra SAR-värden så länge telefonen uppfyller kraven.
     
  20. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Nuortikon: Man kan omöjligt påstå att ingen tagit skada av mobil strålning.

    "TCO:s SAR-värde på 0,8 W/kg för mobiltelefoner ligger 300 gånger högre än lägsta SAR-värde där forskning visat på DNA-skador".

    /Vågbrytaren: Rikstäckande ideell och obunden förening som verkar för upplysning och informationsspridning om negativa hälsoeffekter med elektromagnetisk strålning och utbyggnaden av trådlös teknik.

    Jag går på och rekommenderar TCO's rekommendation på max 0,8 W/kg.