Moto G5 Plus eller Lenovo P2 (eller Flaggskepp)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Halvralf, 23 apr 2017.

  1. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Hej. Jag letar ersättare till min gamla LG G3 som sjunger på sista versen. Då jag mest använder telefonen till nyhetsappar, facebookläsande, epost och streaming av musik och film så misstänker jag att en sk "flaggskepps" mobil är lite av en overkill.

    Efter att kollat runt och läst recensioner och prisjämfört tänkte jag först köpa en ZTE Axon 7 men jag avbeställde den då jag fick en känsla av långsamma uppdateringar. Förmodligen behöver jag ej heller sådan prestanda. Nu har jag dock (tror jag) lyckats sila ner det hela till antingen Lenovo P2 eller Moto G5 Plus.

    Vad tycker ni? Moto G5 Plus eller Lenovo P2? Eller ska jag gå på en ZTE Axon 7 ändå?Eller finns det någon annan mobil du/ni rekommenderar?

    Vad som är viktigt för mig är: Batteritid (skall räcka minst en dag) och hyfsat snabba uppdateringar.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Väger du kamera högt är g5 plus ett bättre val än Lenovo p2. Men p2 har väldigt bra batteritid och en väldigt fin AMOLED skärm.

    @dannejanne@dannejanne har p2 för lite frågor du kanske har?
    Jag tror @kallt_kaffe@kallt_kaffe köpt sig en g5 eller om det var g5 plus?

    Något som saknas i g5/plus är kompass vilket ni finner i p2 om jag inte är helt fel på det hela.

    Själv funderade jag på just dessa två modellerna men jag beställde nyligen en Huawei p10 just för kameran och att det är ett "flaggskepp" vilket borde hålla de två åren jag kommer ha telefonen.
     
    bernard, dannejanne och Halvralf gillar detta.
  3. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Aha tackar för snabbt svar @chraist@chraist. Satt faktiskt och "lurade" (obs skämt) på en P10 då jag kan ta en via Telenor.
    Att Moto G5 Plus saknar kompass har jag noterat men det påverkar väl inte GPS vid bilkörning särskilt mycket utan mest vid gång?
     
    bernard gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Exakt, just vid promenad blir gpsn lite segare innan den förstår vilken riktning man går i. Är väl mer viktigt vid t.ex ingress / Pokémon go. Men som sagt inget som ställer till det för mycket.

    Jag tog p10 via Comviq då den är månadens mobil, dock bindningstid på 24 mån vilket är synd. Men mobilen går på 2400:- totalt sett vilket får anses som väldigt bra pris om den intresserar dig.
     
    bernard och Halvralf gillar detta.
  5. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Tack för tipset, sitter dock med hela familjen i abbonemang hos Telenor och tror frugan går i taket om jag byter.....
     
    bernard och chraist gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Främsta skälet för en P2 är batteritiden uppenbarligen @Halvralf@Halvralf den är helt otrolig. Väldigt bra skärm också om än "bara" 1080p pentile. Kameran är dess svagaste punkt. Men jag laddar min var tredje dag oftast och för ut cirka 15 timmar skärmtid på de dagarna.
     
    Halvralf och chraist gillar detta.
  7. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    @dannejanne@dannejanne Fantastisk batteritid!!!

    Hur "känns" den i handen och i menyerna? Hur är Lenovo med uppdateringar och hur "dålig" är kameran?
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Den ligger bra i handen. Känns liiiite tjockare och tyngre än andra mobiler men det är ju batteriet. Men definitivt inte klumpig den har skön formfaktor och ligger bra i handen. Den är väldigt len i menyer etc med undantag för notifikationscentret som hackar lite till och från. Hoppas på en liten uppdatering som fixar det men ska testa lite custom ROM's när min bootloader låses upp om en vecka det är säkert bättre där. Den har fått 4 uppdateringar tror jag sen jag köpte den eller tre minns inte riktigt.

    Kameran är inte värdelös den får väl anses OK för sitt pris ändå. Det är ju i mörker den fallerar mest. Kan ladda upp några bilder men jag är ju en sån som efterredigerar mina bilder i galleriet men det gäller alla telefoner jag har ska jag tillägga.
     
    chraist, Halvralf och bernard gillar detta.
  9. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Tackar för snabb och välformulerad information @dannejanne@dannejanne . Hoppas på lite information från Moto G5 Plus ägare också.

    Vad anser ni andra om ZTE Axon 7? Väldigt bra hårdvara men hur är det med uppdateringar och mjukvara generellt? Och som jag nämnde i början är den lite overkill för mig kanske?
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Så lite så @Halvralf@Halvralf här har du lite bilder tryck på spoilern bara. Högerklicka och öppna i ny flik för full storlek.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    chraist och Halvralf gillar detta.
  11. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Oj nu blev jag väldigt sugen på matoch en fika.....:-). kameran verkar ok för mitt användande (mestadels bilder på dryck och mat) , hur är videokameran? OK räcker för mig då jag inte är någon Sven Nykvist direkt...
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Knappt filmat alls gör det aldrig just men en liten snutt har jag :D


    View: https://www.youtube.com/watch?v=LFob53P_rEo
     
    Halvralf gillar detta.
  13. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag gick från Nexus 5X till G5 Plus. Nöjd än så länge. Kändes lite omodernt att gå från USB-C till micro-USB och lite märkligt att de skippat kompassen men inget av det är en showstopper för mig.

    Jag valde G5 Plus för att jag ville ha likvärdig prestanda som Nexus:en, hyffsad kamera och en någorlunda "ren" Android. Var nära att beställa en Moto Z Play när jag upptäckte G5 Plus och valet blev G5 Plus pga den mindre skärmen då jag tycker 5.5 tum är i största laget. Prestandamässigt upplever jag den som kvickare än Nexus 5X och det är nog den extra gigabyten med RAM som gör sitt. Gillande att ha fingeravrtycksläsaren på baksidan på Nexusen men man vänjer sig ganska snabbt. Det är inget jag stör mig på längre. Dessutom kan man använda läsaren som home, back och recent-apps och skippa on-screen knapparna om man vill få lite mer skärmyta.

    Huvudskälet till bytet var dock att jag ville ha en telefon med dubbla SIM-kort.

    Har inte testat Ingress men såvida man inte använder kompassläget till kartan i Pokémon Go så påverkar det inget alls. AR-läget verkar bara använda g-sensorn.

    Jag har inte provat geocaching med telefonen än men där kommer jag troligen att sakna kompassen lite men så sällan som jag geocache:ar nu för tiden så kommer det nog inte att vara ett större problem.
     
    Halvralf och chraist gillar detta.
  14. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Tack för feedback. Hur upplever du batteritiden? P2 har ju ett monsterbatteri medans G5 plus har ett mer normalt, hur länge räcker det för dig innan du behöver ladda @kallt_kaffe@kallt_kaffe ?
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det är ju så klart individuellt men för mig räcker det utan problem en hel dag vid normal användning och jag brukar oftast ha gott om ström kvar på kvällen när jag sätter den på laddning. Jag kanske inbillar mig men jag tycker att den räcker längre än Nexusen gjorde men nu var ju iofs Nexusen ca: 1 och ett halvt år gammal när jag bytte.
     
    Halvralf gillar detta.
  16. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Tackar för snabbt svar.
     
  17. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Daglig kalibrering utav koordinatmätmaskin för att börja mäta tusendels millimeter på diverse detaljer och kolla toleranser [emoji4]
     
    Last edited: 23 apr 2017
    kallt_kaffe gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag har en p2 och jag har haft en zte axon 7. p2:an är visserligen inte min primära, men den är mig ändå kär :D.

    det är endast pga att den inte riktigt levererar det jag tycker jag behöver vad gäller kameran som jag fortfarande jagar efter en annan dual sim men jag har fortfarande inte hittat riktigt rätt än, och av alla jag provat så är det faktiskt hittills p2:an som är den sista jag skulle göra mig av med, den kommer jag nog alltid ha kvar åtminstone som en reserv och rese-lur.
    jag är verkligen ingen fotograf, men det ironiska är att det är just därför jag behöver en riktigt bra kamera - jag är för inkompetent för att kunna kompensera någon brist alls i kameran med mitt eget kunnande så därför måste jag ha en kamera som ger mig bra bilder vid bara point and shoot på både långt och väldigt nära håll och oftast i besvärliga ljusförhållanden.

    men bortsett från det trivs jag oerhört bra med denna telefon och att den har 4GB RAM känns som en klar fördel gentemot många i samma segment vad gäller framtidssäkerhet.
    man kanske tror att lenovo under sitt eget märke ska ha en betydligt mer klyddig mjukvara än moto, men så tycker jag faktiskt inte alls det är, de är ganska rena men med små naggande goda fördelar gentemot vanilla båda två. dock kan du nog räkna med att uppdateringarna sköts lite bättre för moto-serien.

    zte axon 7 skulle jag tyvärr inte rekommendera istället, den infriar tyvärr inte riktigt vad dess hårdvaruspecs lovar. den har sina goda sidor och det kan hända att det kommer att leva upp till förväntningarna till slut, men mjukvaran har endast sakta börjat närma sig det man förväntar sig från ett utgångsläge som måste ha varit något av en besvikelse för de som köpte den från början. du kan kolla uppdateringsläget i den här tråden: https://swedroid.se/forum/threads/uppdatering-axon-7.140210/ , det verkar som att en del börjar bli nöjda nu samtidigt som andra upplever att medans vissa buggar rättats till i nyaste versionen så kommer andra istället tillbaka. funderar du på ett flaggskepp för att vara mer framtidssäker så skulle jag gå på op3t istället isf.
     
    bernard, Halvralf och chraist gillar detta.
  20. Halvralf

    Halvralf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    ROM:
    Samsung Galaxy Tab S2
    @kissidor@kissidor Tack för input och för att du tog dig tid!

    Efter att läst vad ni alla har skrivit och jag själv gjort lite research kan jag se följande skillnader.
    • 5.5 tum Amoled vs 5,2 LCD skärm
    • 4 GB vs 3GB minne
    • 5100mAh vs 3000mAh batteri
    • Enkel kamera vs bra kamera
    • 177g vs 155g
    • 401 ppi vs 424 ppi
    • kompass vs ingen kompass
    • Bättre screen-to-body ratio på P2 (71,7%) Moto G Plus (67,1%)
    • Förmodligen snabbare uppdateringar på G5 (kommer med Nougat)
    Finns säkert fler men som jag själv ser det är det detta jag måste fundera över och sen tillkommer ju också det estetiska. Måste hitta en butik där båda finns hemma så jag kan känna på dom!!!
     
    dannejanne och bernard gillar detta.