Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Ska byta in bilen på torsdag och I fredags följde valpen med i bilen för sista gången. Idag märkte jag att han bitit på reglagen till stereon och fläkten [emoji22][emoji51][​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  2. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Kanske går att byta bara reglagen? Vissa bilar kan man dra loss dom. Men de kanske du provat redan :)
     
  3. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Ja, provat att dra men sitter som fan. Fördelen och nackdelen är att det är en Dodge så det är inga dyra delar men däremot inte lätt att hitta delar på kort varsel i Sverige. Men ska ringa runt imorgon. [emoji849]
     
  4. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Kan va så att man får ta av panelen och ta dom bakifrån ;)
     
  5. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
  6. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Någon forummedlem som äger/har ägt en SAAB 9-3 1.8t biopower? Är på jakt efter en "billig" andrabil för att ersätta min Corolla. Vill ha något som är säkert, inte allt för dyr skatt och försäkring. Ska väl främst pendla ToR till jobb, ca 1 mil enkel resa. Samt kunna ta mig lite längre vid behov.

    9-3 ligger bra till i begagnatpris, skatt runt 1000-lapp och försäkring på ca 350/månad. Tycker det är helt OK kostnader för en bil i den storleken.

    Tips råd och åsikter mottages varmt!
     
  7. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Mja, jag skulle skippat det. Men visst hittar du någon saab som inte läcker olja, bromsar är bytta, kedja som inte är slapp, turbo som är hel och ej läcker, elen funkar som det skall så kör på. Svårt å hitta fina exemplar för låga priser.

    1mil resa t/r skulle jag fortsätta köra honda/toyota eller volvo med sugmotorn bensin å ingen flexi/bio... (v70 exvis)
     
    bernard gillar detta.
  8. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Så illa alltså..
    Volvo går bort, är alldeles för höga driftskostnader för mig. Små asiater är ju billigast men komforten blir lidande och längre resor är ingen hit. Har dessutom börjat värdesätta säkerheten i bilar lite mer nu och vill gärna gå upp åtminstone en storlek från Corolla.

    Anledningen till att jag kollade biofuel är pga den lägre skatten.

    Ett annat tänkbart alternativ är annars ptivatleasing, gillar dock inte att vara uppbunden under så lång tid..
     
  9. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Ja då blir det svårt å hitta något om du har en stram budget. Tunga bilar ger oftast bättre säkerhet per automatik då man utan konstigheter vinner en kamp mellan en exvis corolla i frontalkrock. Men sen kostar ju tyngre bilar mer per automatik också [emoji14]

    Varför jag nämnde just volvo sugmotor, enda nackdelen är soppa förbrukning och skatten men annars brukar dom va billiga för dom bara går och går, speciellt om du hittar en som har det mesta nybytt i delar, bromsar, däck, servad osv. Kryllar av dom.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 756
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Privatleasing kan vara ett alternativen, men det kan bli problem om bilen går sönder: https://www.svd.se/kravs-pa-28000-efter-leasingen-kanner-mig-lurad

    Här kommer de också fram till samma slutsats: http://www.mestmotor.se/automotorsp...-ut-vad-som-ar-formanligast-temaprivatleasing

    Det är bilhandlaren som verkar ha tolkningsföreträde vad gäller "normalt slitage". Är ju svårt att undvika småbucklor och dylikt och det finns ju ingen direkt lista på vad som innefattar "normalt slitage". Reglerna kring privatleasing är rätt godtyckliga.
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Ford focus flexifuel. Liten, billig och går billigt.
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Just bränsleförbrukning är jag inte jättekänslig för då det inte lär bli mer än 1000-1200 mil om året, om ens det. Försäkring är den tunga pucken då jag är 24 år gammal och bor i storstad. En 9-3 1.8T ligger på runt 350-400kr halvförsäkrad och 550-650 helförsäkrad. Ungefär i samma prisklass som min Corolla från 98 alltså.. Även skatten är likvärdig med fördel SAAB då den är ett par hundra billigare om året. Samma sak gäller Volvo med flexifuel-motor har jag noterat.

    Min sambo privatleasar en bil just nu, dock bara på 18 månader för att vi ska pröva på konceptet. Även mor min privatleasar och är inne på sin andra bil, en Seat. Vid inlämningen av den första var det inga som helst konstigheter trots rätt blästrad motorhuv och vindruta efter många motorvägsmil. Det var sånt som föll inom ramen för normalt slitage där och då. Dessutom genereras lätt bad-will om företagen är allt för petiga med slitage, stort kundtapp.

    När vi hämtade sambons leasingbil fick vi en gedigen genomgång och papper på vad som faller under normen för normalt slitage. Vår bil är dessutom "begagnad" då den gått 1000mil/6 månader som hyrbil innan, och hade således visst slitage redan när vi hämtade ut den.

    Stor fördel med privatleasing är ju dom avtal där försäkring är medräknat i priset eller går att teckna extra för en 200-lapp. Väldigt förmånligt för oss ungdomar i storstad :) Sen är det bekvämt att slippa oro sig för andrahandsvärde, att bli av med bilen, eventuella dieselförbud eller andra lagar och regler som kan decimera begagnatvärdet på en bil.
     
    bernard gillar detta.
  13. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Min 9-3 rullade igenom besiktningen med blankt papper häromdagen, då var man safe 1 år till :)
     
  14. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    @djaxxo@djaxxo Skoda Octavia med 1.6 FSI motorn, årsmodell 08. Är det något att ha? Eventuella fallgropar? Bilen är fullservad hos Skodahandlare och har bara haft en brukare sen ny.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 756
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant! Kul att det fungerade bra och visst finns det många fördelar också. Vad var det för tillverkare?

    Leasingkonceptet har nog utvecklats till det bättre på senare tid, har inte tittat närmare på det sedan 2016. Vore intressant att ta del av dokumentationen för normalt slitage. Borde ju finnas på hemsidorna, så får kika runt lite.
     
  16. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Kolla på Volvos lesing (?) Care by Volvo. Då ingång allt (förutom bränsle) för en fast måndadpris, ifrån 3 200:- till 22 000:-. För 24 eller 36 månader samt 1000 mil till 5000(?) mill per år.

    Cj0KCQiAmITRBRCSARIsAEOZmr5uZDC_bLuSjRCJpo2ZE1i9cusGozfGdDl6WoSpMGNJYafIj_RJmtEaAmxdEALw_wcB
     
    bernard gillar detta.
  17. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Mor min har Seat som leasinggivare. Som sagt inne på sin andra bil nu, och en tredje är på gång om något år, såpass nöjd är hon :)

    Sambon och jag leasar via Carplus/Hedin Bil, och mer modellspecifikt en Kia Cee´d. Via Carplus så ingår "allt" i månadsavgiften, dvs försäkring, service, vinterdäck. Endast skatt och bränsle som tillkommer.

    Jag är väl av den åsikt att privatleasing är mest lämpat för den som 1. Är ung och bor storstad. 2. Inte kör så mycket. 3. Vill slippa allt bekymmer som bilägande.

    Kan ju bara tala för min egen del, men när jag för ett par år sedan köpte en ny bil hade jag en månadskostnad på ca 5000 i månaden. Bilen var en Honda Civic, alltså ingen värsting. Försäkringen stod för nästan en 1000-lapp och la undan 500/månad dedikerat åt Service (6000kr för stor service och drygt hälften för liten service)

    Hade jag leasat istället för köpt hade jag kommit undan med ungefär halva den kostnaden :)
     
    bernard gillar detta.
  18. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Gamla fsi/tsi är finfina arbetshästar. Täta servicar bara. Det som brukar gå är ventilationsslangar, avgassystem på dom :) annars inga stora jobb, men bilar är som människor, lever sitt egna liv också.
     
  19. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Jag ska nog ta mig iväg och kolla på bilen. Av annonsen och bilderna att döma är den i mycket gott skick, en 60-årig dam har ägt den sen ny. Alltid stått i varmgarage och servad enligt plan.

    Inte världens sexigaste bil kanske, men låga driftskostnader och duger utmärkt att frakta mitt arsle.
     
  20. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kolla ordentligt under bil, kolla bromsar att slityta ser schysst ut speciellt bak så slipper du att åka på nya bromsar eller bromsok. Kolla vätskor att det ser schysst ut, kvitton ger en bra fingervisning också om hon har bytt något, man skall näästan va glad om hon har fått byta en del i bilens tidigare liv för då är det lindre å göra sen [emoji16]