Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Enda ägaren är alltså en "äldre" dam, hade nog nästan räknat med att kopplingen är nästinpå slut.
     
  2. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Fördomsfullt...[emoji23] Givetvis kontrollerar jag det så gott jag kan vid provkörning. Men tack för påminnelsen, ska tänka extra på det.
     
  3. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Känner lite detsamma
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tror inte du behöver prata dig över kopplingen. Morsan är 60 bast och har då inga problem att använda en koppling utan att slira. 60 är inte direkt någon hög ålder.
     
  5. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Min tidigare tantkörda Corolla med 22.000 mil på mätaren har heller inga problem med kopplingen. Men det är ju ingen ny bil, och visst slitage är ju att räkna med, vilket jag också är medveten om. Förhoppningsvis kan jag kolla på bilen i helgen och bilda mig en bättre uppfattning.
     
  6. PhR34k

    PhR34k Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Någon som är insatt i de nya reglerna för tjänstebilar? Har precis köpt en ny bil och läste i fredags ang. högre förmånsvärde på bilar, högre skatt osv...
     
  7. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Man ser (och framförallt hör) folk (oftast damer) dagligen som smyger iväg på 3000varv...
     
  8. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Finns det fler här som har lite för stort bilintresse för sitt eget bästa?

    Så fort jag blir minsta lilla rastlös börjar jag snegla på bilnycklarna, och får tvinga mig själv att inte köra en sväng (Lyckas ibland). Eller så börjar jag pilla med alla prylar man har samlat på sig men som inte kommit i bilen ännu. Givetvis finns det en hel drös med prylar hemma i vardagsrummet - Turboaggregat, X-grenrör, fälgar, IC, whatnot... :P Vågar inte ens räkna på hur mycket jag lagt på bilen.

    Polarna tycker jag är galen, men uppskattar det ändå. Exet uppskattade inte det lika mycket... :D

    Fler med liknande "problem"? :D
     
  9. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det har gått över, som tur är ;) Älskar att köra bil, slingriga tomma landsvägar är favoriten. Har på senare tid intresserat mig mer för att köra extremt snålt snarare än fort. Att skruva och mecka med bilar är för stunden lagt på is, mest för att jag saknar bra utrymme för att göra detta.

    Har en plan att i närtid skaffa mig en Lada Niva. Kommer bli en del skruvande då vare sig jag vill eller inte :cool:
    Vad har du för kärra/kärror om man får fråga? :)
     
  10. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Haha, inte minsta kul att åka snålt ju. Har själv inget utrymme att skruva, men det stoppar väl ingen. Mindre saker kan man ju göra på parkeringen. Större saker, som när jag fick byta växellåda, kan man alltid ordna plats till med lite kontakter. Fick stå i kallgarage med -5°C & byta låda... :P Letar dock bättre utrymme nu... :D

    Den som tar mest tid & pengar är en gammal 9000 som då trimmas lite "lagom". Sen fick jag ju köpa en 9-5 att ha till vardags när inte räsern håller, eller om man kanske får för sig att åka bekvämt en dag. :P Och så en lågmilad 9000 som var första bilen, men som står avställd i garage typ 11 månader om året.
     
  11. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Ingen av mina bilar uppmanar till särskilt "inspirerande" körning, så åka snålt är det roligaste jag kan göra ;) Har så j*kla trångt i mitt P-hus så blir inget skruvande gjort där tyvärr. Har sökt lite garageplats/utrymme för en eventuell hobbybil. Men obscena hyror sätter stopp, att lägga 2500-3000kr/månad bara på en lokal är lite väl saftigt. Har däremot gott om utrymme på landstället, nackdelen är att det är drygt 70 mil bort, inget kvällsskruvande mao :cry:

    SAAB, då förstår jag att det blir skruvande :cool:;)
     
  12. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Köpt fel bil då, ju. ;)

    Haha, ja, jag har ju mitt garage jag hyr, det är 40 mil bort... Men 550:-/månad för att bevara den bilen är det värt, rätt överkomligt pris. :)

    Haha, väldigt lite skruva med dem. Den jag bygger på har gått 3300 mil i min ägo, på 1,5 år. Har bara servat & bytt bromsbelägg, däck och ett relä vad gäller att hålla den igång. Sen är det bara roligt skruvande med nya dämpare etc för sakens skull. Att jag sköt hål i växellådan är knappast Saabs fel. ;) :D

    9-5:an köpte jag med ABS-fel, bytte ring & givare på vänster fram så har den rullat fint sedan dess. Dock bara typ 700 mil...

    Vad har du själv? :)
     
  13. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    550 är ungefär vad jag ger för en plats i P-hus här hemma :(
    SAAB och skruvande var med en skämtsam underton, har själv kollat på en 9-3 Sportscombi nu på senaste tiden.

    Jag har nu två riktigt tråkiga bilar, en Corolla från 98 som nyss gick igenom besiktning med blanka papper (så en eventuell 9-3 får vänta). Den får fortsätta rulla, inte kostat mig många kronor sedan inköpet :) Sen har jag tillsammans med min sambo en 2017 Kia Cee'd SW. Lite bekvämare för längre turer och jobbpendling, och enormt bagageutrymme ;)

    Har tidigare haft ett gäng Volvo, 945 Turbo, V70R Awd, 855 Turbo. Där var det mer skruva än åka. Kan nu såhär på vintern sakna 945an
     
  14. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Lägger inte så mycket tid och pengar på bilar längre men det är alltid kul att skruva lite när något behöver bytas ut eller lagas. Tillräckligt kul för att inte skjuta upp det längre än det tar att få hem de nya delarna.
    Dock har jag en annan hobby som tar min tid och en massa pengar. Fördelen är att jag kan meka vid köksbordet när tanten inte är hemma.
    Om min fru skulle sälja prylarna för vad jag påstår att jag betalat för dem skulle jag få en stroke.
     
  15. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Så fort jag inte har någonting att göra så blir det en sväng med bilen. Även hunden älskar att åka bil även fast han bara ligger och sover :D
     
  16. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Vad har du för bilar? Fått uppfattningen om att du har något roligt men aldrig fått reda på vad :D
     
  17. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Här är bilar konstant i tankarna på något vis, och det märks tydligen. Har jag hört... :P

    Tycker dock ofta det är sjukt tråkigt när saker går sönder, mycket roligare när man får uppgradera saker. Haha, jag kan inte dölja sånt. Köpte bilen billigt för 13000:- förra våren och har lagt minst det tredubbla på delar till den... :D

    Som sagt, föredetta tyckte jag var tokig. Nu är man själv och kan slösa ännu mer, men vet inte hur mycket det har att göra med själva bilintresset, haha.

    Typ samma gäller här, fast jag får tvinga mig att låta bli för det blir så jäkla dyrt med bensin i längden. Kört 4000 mil på 1,5 år och det är mestadels nöjeskörning. Och så ett snitt på 1,2 liter milen och typ 14:-/liter... :(
     
  18. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Mitsubishi evo8 bara en bil nu, gillar att köpa och sälja för att prova annat leksaker att åka runt med [emoji1]
     
  19. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja om det inte kostat så mycket hade man åkt mycket längre sträckor och oftare [emoji23]
     
  20. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Gött! Dem är fina :) Funderade på en sådan tidigare. Ska åka och kika på en Rs3 2016 imorgon :)