Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Haha, jag ger 100:-/månad för parkeringen här utanför lägenheten. ;) 9-3 SC är rätt trevliga bilar, föräldrarna har en Aero V6 jag fått köra en hel del genom åren, absolut en schysst bil till vardags.

    Haha, hade en Kia Cee'd SW GT några veckor i våras, via jobbet. Första turen höll jag på att avlida av ryggont efter en halvtimme. :P Svankstödet går ju att få till motsvarande att lägga en handboll mellan stolen & ens rygg, och där låste det sig på något jäkla vänster. Fick sitta så i 40 mil och var helt förstörd efter åt, haha.
     
  2. Andersgog

    Andersgog Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Peugeot 308SW trevlig bil , går bra med 150hk diesel
     
  3. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Besikta min bil idag och det gick bra men fick reda på att det var glapp på inre styrled ena sidan. Fick ingen anmärkning på det dock. Är det dyrt att reparera? En toyota avensis 2011
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Borde inte vara någon dyr del tycker jag 500+-100:- (utan att kollat). Bör som sagt vara enkelt att byta själv och kanske max en timme med div strul om du lämnar iväg.
     
    bernard gillar detta.
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Är tyvärr inte så haj när det kommer till bilar så blir nog att lämna in. Behöver man byta båda sidorna och göra en framvagnsinställning? Antar att detta kom pga kollisionen bilen var med om i oktober. Fick stötfångare utbytt och sedan utgår jag ifrån att de gkorde någon justering då ratten var lite sne (kollisionen var I 5-10km)
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nej du behöver bara byta ena sidan, om du har någon fast punkt att mäta från så är det bara att se till att nya delen hamnar på samma ställe. Antagligen behöver du ringnyckel/blocknyckel samt stor hammare /slägga för att få loss bultarna. Samt roslösning likt 5-56 eller wd40. Ett tips är även att ha ett längre rör t.ex dammsugarrör för att kunna trä över ringnyckeln för att få högre moment och lossa med.

    Men är du osäker ta prisuppgifter från lite olika ställen och även din lokala mek då det är ett simpelt jobb ;-)
     
  7. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Känner att jag behöver lite input i mitt köp av ny bil. Har fastnat i samma tankebanor och det är alltid bra med lite "utomstående" ögon som granskar ens alternativ :-)

    Ska sannolikt börja veckopendla, 35mil enkel väg med mest motorväg och enfilig landsväg. Kommer köra den turen varannan vecka. Dvs drygt 140mil/månad. Utöver det blir det en del körande hemmavid.

    Min budget ligger runt 120.000 +/- 10.000. Har specificerat följande krav.
    • Automatlåda
    • AWD
    • Ej Diesel
    • Driftsäker
    Utöver det vill jag givetvis ha AC, farthållare (gärna adaptiv) och annan "standardutrustning" som antispinn/antisladd etc. Men den utrustningen ses väl som självklar på en bil från detta årtusende. Att utföra service och enklare reparationer på egen hand är också fördelaktigt. Oljeservice/basservice kommer jag med stor sannolikhet utföra själv.

    De bilar jag främst kollat på är.
    • Toyota RAV-4 kring 08-10. Dock rätt dyra att försäkra för min del (kring 10.000/år helförsäkrat)
    • Subaru Legacy. Min favorit än så länge)
    • Honda CR-V. Vet av erfarenhet att AWDn på denna modell är rätt kass.
    • Suzuki Swift/SX4. Små bilar, komfort och krocksäkerhet?
    Som ni ser har jag en liten förkärlek för Asiatiska bilar, och i detta fall SUVar. Jag har som sagt låst mig lite på just det, och har svårt att se fördelar med andra märken och modeller just nu.. :) Så tar tacksamt emot förslag på andra bilar som uppfyller mina krav.
     
  8. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Hm motorväg och dom alternativen hade jag valt rav4 eller subban. Suzukin är värst av dom alla gällande buller och mest problem med bromsar. Dock driftsäker motor.

    Toyotan är driftsäker dock brukar dom läcka olja här å var efter ca12år/15000mil samt rostar på bra. Dock ju nyare årsmodell ju bättre.

    Honda är både ful och dom kan inte fyrhjulsdrift. Dock ok på motor.

    Subban, erkänt bra bil i driftsäkerhet på 2009/10 och framåt. Ju nyare ju bättre. Lite bullrig kanske men hade tagit subban alla dagar i veckan före dom andra.

    Finns även kia, Hyundai också. Håll dig ifrån dom så blir det bra.
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Av de val du nämnt så absolut Subarun, allt som oftast toppbetyg i motormännens tester. Driftsäker, konstat och erkänt bra awd.
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kia har vi redan en i hushållet. Får räcka så [emoji23] Tack för input, att Suzuki var så bullrig på motorväg var jag inte medveten om. Hade väl iofs märkts vid provkörning.

    Subaru har jag kollat årsmodell 2010 och framåt. Klar favorit och den var även aktuell när jag skulle köpa bil 2013 men försvann pga höga försäkringspremier. Är äldre nu och försäkringen är på acceptabel nivå.

    Ja, jag har svårt att hitta någon/något som avråder från köp av Subaru.
     
  11. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vilken motor är det du tänkt dig på Legacyn?

    Iallafall på turbomodellerna så har toppackningarna en tendens av att ta stryk och innebära stora verkstadskostnader, väldigt billigt om du gör det själv men innefattar att du lyfter upp motorn ur bilen.

    Jag vill inte avråda dig från den då jag själv hade valt den av de 4 du nämner :)
     
  12. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    2,5i är motorn som ligger närmast till hands. Antar att den är utan turbo med tanke på cylindervolymen och effekt på "endast" 167hk ;)
     
  13. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    En familjemedlem har en RAV-4 -08 och ljudnivån är under all kritik enligt mig på mtoorväg, riktigt jobbigt för öronen. Rätt driftsäkra men reservdelar kan vara dyra. T.ex. en ljuddämpare tar väl Toyota 12000kr för. Som tur är finns det på andra ställen att köpa.

    Suzuki Swift är ännu värre, där får man räkna med hörselkåpor om man ska köra landsväg.

    Av de bilarna du nämnt så är ju Subarun i en klass för sig gällande det mesta.
     
  14. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Någon som ägt/äger en Mitsubishi Outlander från år 2007 - 2010?

    Är sugen på att sälja min Volvo S60 och köpa en, vill gärna ha en med stora ljudanläggningen Rockford Fossgate.

    Någon som kan ge lite input hur den är att äga/köra?
    Är ljudet bra i ljudanläggningen?
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Går i tankarna att eventuellt köpa nytt batteri. Ingen aning hur gammal det är som sitter i nu. Kanske bara behövs en ordentlig laddning för jag kör främst korta sträckor. Startar bra men den känns trött nu i minusgrader.

    Är AGM-batterier värt pengarna?
     
  16. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Om du har möjlighet att ladda då och då är det bättre att göra det när det är sträng kyla och när du inte lyckas köra längre sträckor ibland. AGM klarar urladdnignar bättre(bly har en 50/50 chams att överleva en hel urladdning) via kyla är det marginellt dkillnad gentemot blybatteri faktiskt om båda är fulladdade vid liknande "test simulation".

    Så, snåla versionen = underhållsladda istället för att hjälpa generatorn på traven pga dina korta körningar och spara i längden batterikostnader.

    Dyra versionen = byt till agm, underhålls ladda för att hjälpa generatorn på traven pga dina korta körningar..

    [emoji106]
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jo jag vet. Ska plocka ut batteriet nu i helgen och ladda upp det en sväng. Kan ju vara dags att byta det också men det är värt att i alla fall testa ladda det.

    Hur långt måste man köra för att det ska laddas bra förresten? Brukar ta lite nöjessvängar då och då på några mil. :)
     
  18. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Beror på hur många "effektförbrukare" du använder innan start, under körning men en bil utan bränslevärmare så brukar va okej med cirkus 30min och uppåt vid sträng kyla för att få igen den förlorade kapaciteten du använde vid starten av bilen. Alltid mer watt som går åt vid lägre grader, ganska logiskt förstås. Samt att man tappar total kapacitet samtidigt vid strängre kyla.

    Om man har värmare så brukar man säga 10min på värmaren 30-40min bilkörning, 20-30min är runt 60min bilkörning.

    Men så länge du brukar köra 25-45min körningar och inte har en bränslevärmare så behöver du inte tänka så mycket på batteriet faktiskt. Recond-läge på en ctek laddare är bra att köra någon gång per år för att förlänga livet lite på blybatteriet pga sulfatbildningen.

    Blybatteri har en genomsnittlig livslängd på ca 5-7år beroende på hur väl man tar hand om det. Vissa klarar sig längre t.o.m. Pensionärer byter batterier varannat år om det ger dig ett annst perspektiv på det hela [emoji38]
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Har ingen bränslevärmare på min bil. I garaget hemma kopplar jag alltid in motorvärmaren, men den är inte jätteeffektiv (antar att det är en standard blockvärmare). Går dessutom bara att köra den 2-3 timmar (timer).

    Kör främst bara till och från jobbet men ibland blir man sugen på en längre biltur. Har haft bilen ganska exakt tre år nu och denna vinter är den första som jag känner att den är lite trött.

    Jag är sjukt dum i huvudet som tar bilen till jobbet men jag är för lat för att gå 30 minuter enkel väg. :D
     
  20. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Köpa el/cykel?