Vilka Kinabutiker kan jag lita på vid import? + Övriga frågor och svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av indika, 18 jul 2015.

  1. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Carre_80 gillar detta.
  2. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    261

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    www.gearbest.com har tyvärr blivit svartlistad av mig (gjort ett par köp tidigare).
    Beställde nyligen en pryl via paypal för 1200, fick bekräftelse och ordernummer men ångrade mig under samma dag. Kontaktade kundsupport med den information jag fick i bekräftelsen och svaret jag fick var att det var fel nummer samt att mitt konto ej fanns i deras register - detta trots att jag skickade prntscrn på den information som hade förmedlats via deras bekräftelsemail, mitt konto och paypal. Mail:ade fram och tillbaka under två dagar och fick sedan ett bekrfätelsemail om att min beställningen hade skickats ut. Supportpersonen beklagade att det gick fel.

    Nu kanske det här är en strunt sak, Men att en postorderfirma är så snurrig (inget konto samt inget ordernummer?) får mig att skriva ett varnade ord. Om OP anser att min post inte är av godo, så tar jag bort posten asap.
     
    Last edited: 20 aug 2015
    Carre_80, indika, kalleboston och 2 andra gillar detta.
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har sett ett par stycken här på forumet som haft negativa åsikter om gearbest. Jag nedgraderar den till orange med anledning av strulig kundsupport och felleveranser med mera.
     
    Carre_80, Leo83, chraist och 1 annan gillar detta.
  4. gugge

    gugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    amazon.com, har jag handlat någongång av, fungerade helt OK.
    banggood.com, aldrig handlat av, liknar dealsmachine.com och dealsmachine har en helt oduglig support, som inte svarar fast de lovar svar inom 24 tim.
    geekvida.com, helt ok, handlat ett par gånger, samt returnerat varor, har fungerat bra, men lite seg support, kan ta en dag innan svar.
    aliexpress.com & ebay.com, handlat flera gånger, fungerar bra, för mig bäst att tilläggas. Kollinr hos ali får man jämt(ibland kan det vara fejkade för att vinna tid med leveransen, om det kommer någon, hos ebay kan man få kollinr ibland).
    gearbest.com, precis som en skribent säger/skriver, ordern helt plötsligt avbokad och pengarna tillbaka, ej kund där längre.
    ligthinthebox.com, sega leveranser, inget kollinr om jag inte handlar över ett visst belopp m.m.
    Övriga har jag hittils inte handlat av.
     
  5. gugge

    gugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vet inte om detta är rätt tråd, men jag testar, då det gäller leverantörer/leveranser.
    Har en telefon liggande här: 2015-09-03 08:03 Direct Link, PostNord Receiving HUB-Försändelsen inlämnad.
    Inget har hänt sedan den 3:e, vet någon om det är vanligt att det kan bli liggande i över en vecka?
    Har mailat firman och postnord, men inget svar.
    Är ett rek. brev så det kanske inte syns när det lämnar Asien, men då jag handlat hos Ali Ex. och det varit rek. så har jag kunnat följa leveransen och se då det lämnat Asien
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Brukar ta c:a 11 dagar från att det är inlämnat till Recieving Hub innan det dyker upp i Sverige. Sedan kan det ta 2-3 dar inom Sverige.
     
    gugge gillar detta.
  7. gugge

    gugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tackar!

    Då kanske den kommer i veckan. Här gått 10-11 dagar sedan Hubben fick den.
    Bliir det ingen status uppdatering när den flygs m.m.?
    Tittar jag på DirectLinks sida så är det olika symboler beroende på vart försändelsen befinner sig, min är bara inlämnad.
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nästa status kommer troligen bli när den dyker upp i Malmö där det kommer stå "MALMO UTR/MMAH,Sverige, The item has been dispatched from Direct Link's international terminal for onward transport to the country of destination" vilket ser lite lustigt ut men det blir logiskt om man känner till att det ser likadant ut även för andra i Europa som beställt.

    Som jag fattat det som samfraktas en massa saker som skall till Europa (eller kanske är det bara norra Europa?) till Malmö och i Malmö delas det upp och skickas till resp. mottagarland. För min del har det sedan dykt upp i Stockholm (mottagarlandet) dagen efter för att sedan skickas vidare inom Sverige och slutligen komma fram till mitt utlämningsställe.

    För min del vid beställning från banggood.com har det handlat om 8-9 dagar mellan att hubben registrerat tills att det dykt upp i Malmö men det kan säkert variera en del.
    EDIT: Hittade en till beställning med trackingnummer och den gången tog det 15 dagar mellan HUB och MALMO. Så mellan 8 och 15 dagar kan det ta om man utgår från de 3 beställningar jag tittat på.
     
    gugge gillar detta.
  9. gugge

    gugge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ok, tack för det.
    Kan nog vara så att det blir Malmö, för på försändelsen står det att den ska returneras till någon adess i Malmö om jag inte hämtar ut den. (Fick ett kort på min försändelse med kollinr, därför vet jag det).
    Så har jag tur kommer den till min kanske i slutet av veckan.
    Konstigt att det tar sådan tid jämt när man beställer från Asien, om man inte tar DHL. Men det ska väl vara så billigt som möjligt.
    En försändelse jag fick till mig gick med DHL, tog 2 dagar innan jag hade den,sändes från Kina via Hong Kong.

    UPPDATERING 20150915:

    Fick en ny statusuppdatering igår em, precis som kallt_kaffe skrev så blev nästa anhalt Malmö.
    Men idag har det inte hänt något, så jag vet inte vart försändelsen är. Om den är kvar i Malmö eller ej.
    Den ska uppåt i landet så den bör väl ha gått iväg igår kväll/i natt till min ort, då den sorterades vid 10-tiden igår förmiddag.

    Datum/Tidpunkt Plats Händelse
    2015-09-14 09:47 MALMO UTR/MMAH,Sverige Försändelsen har lämnat Direct Links utrikesterminal för vidare transport till mottagarlandet
    2015-09-03 08:03 Direct Link, PostNord Receiving HUB Försändelsen inlämnad


    (Posten brukar vara snabba med försändelser inom Sverige, oftast över natten).
     
    Last edited: 15 sept 2015
  10. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Gearbest:
    Köpte en Elephone P6000, den kom på några dagar och skickades från lagret i England => ingen risk för tull.
     
  11. xelon

    xelon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Angående färgkodningen i förstaposten så kanske det vore bra att skriva ut status (grön/gul/röd) på butiken med text också,
    så att vi färgblinda kan tyda det också :)
     
    bernard, zalsson och svenix gillar detta.
  12. Dr Doom

    Dr Doom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Angående Pandawills moms-/tullförsäkring: står de även för postens tullningsavgifter (125 kr) och hur enkelt/svårt är det att få dem att faktiskt betala?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om detta framgick, men nu står färgkodningen i text också. @indika@indika har fixat det :)
     
    indika gillar detta.
  14. Xdroid

    Xdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Flip 5
    Telefon 2:
    Samsung Note 10+
    Beställde just en Elephone från Focalprice, nån som handlat där tidigare?
    Kommer info om hur det går iallafall..
     
  15. Gremlins

    Gremlins Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Beställde en Xiaomi Redmi Note 2 Prime från Gearbest den 13:e oktober, den 16:e fick jag mail att den hade blivit skickad, dock gick det aldrig få fram mer info än att den var "Shipped out" när man sökte på trackingnr via www.postnl.post

    Den 26:e hände det saker och det gick då se att den iallafall var på G.
    Igår den 5:e november kom äntligen paketet och det första jag märker är att plomberingen på kartongen är bruten, tänkte att jaha, då har man väl fått en beg. telefon eller så har dom väl ändrat till svenska språket i mobilen (Dock inget jag angav att dom skulle göra när den beställdes).

    Jag öppnar kartongen och vad döljer sig inuti? *trumvirvel* jo.... ett rosa mobilskal till nån okänd random mobil och en... AC plugg?!
    Man kan inte göra annat än att skratta... vilka tomtar!

    Har tagit kontakt med dom och inväntar nu svar.
    Uppdatering kommer.
    Någon mer beställning lär inte göras därifrån iallafall.

    UPPDATERING:
    Gearbest hävdar att dom skickat mobilen i paketet, då måste alltså någon öppnat paketet på vägen till mig och bytt ut mobilen mot ett rosa mobilfodral.
    Dom skrev även att jag inte hade betalt för nån försäkring (som jag förövrigt inte kunde hitta någon info om vad den försäkringen täckte).
    Dom skrev även att var fraktbolagets fel om mobilen hade blivit utbytt.

    Dom erbjöd först $70 till mitt VISA eller $80 till deras GB Wallet.
    Efter lite mailade fram och tillbaka sa dom att dom som max kunde ersätta mig med $100 till mitt VISA kort.
    Varför väljer dom att ens ersätta mig om dom hävdar att dom skickat mobilen och att jag inte betalt för en försäkring?
    Känner att jag inte orkar bry mig mer och får nog acceptera ersättningen så man iaf får tillbaka nåt.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 12 nov 2015
  16. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Beställde en xiaomi mi4c med tempererat glas till min bror plus ett par piston hörlurar, smartband och ett skydd från ibuygou.com och det tog tre dagar från beställning tills det var vid min dörr. Från Hong Kong. Det kallar jag express.
     
    Last edited: 7 nov 2015
  17. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Men det ser ut som du fick mobilen i alla fall. Eller är kartongen tom?
     
  18. Gremlins

    Gremlins Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag fick endast det på bilden, en ac-plugg och ett rosa fodral :mad:
     
  19. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Ajdå!
     
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Även jag kan gå i god för dx.com beställt en hel del saker och allt har kommit fram.