Nån med hörapparat/er här? Vad har ni för tillbehör?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 21 feb 2012.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kan ju knappast vara bara jag här med hörapparater så nu är frågan: Vilka hjälpmedel har ni för ert telefonerande? Beställde själv GN ReSound Bluetooth Solution Kit men det är rätt trist att köpa grisen i säcken.

    Berätta vad ni har och gärna andra tips
     
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Vad har du för fabrikat/modell på dina apparater? Nästan alla tillverkare har sina egna specialanpassade hjälpmedel, som oftast är mycket smidigare och mer välanpassade. Tex. Kanske man inte vill ha slinga då huvudets postion påverkar hur bra ljudet blir, dessutom är det värdelöst att lyssna på musik då du inte får stereo. Då är det bättre att titta på tillverkarens egna lösningar.

    Tråd flyttad till *Offtopic* då det inte är Android-relaterat.
     
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    det är tråkigt att du flyttar det till off topic då jag gissar att det hamnar i skymundan. Hörapparater och dess tillbehör är definitivt android-relaterat.

    Jag har phonak exilia art micro men det tillbehör jag beställt bygger på teleslinga men den kan bytas ut mot hörlurar som ingår. Dessa är kompatibla med alla bluetoothkompatibla telefoner, alltså de flesta androidtelefoner.

    Kanske är detta den enda tråden i ämnet på svenska och med 400 000 hörapparatanvändare kanske detta kan bli en viktig källa till information för dessa, förutsatt att den inte hamnar i skymundan
     
    Last edited: 22 feb 2012
  4. Vanne

    Vanne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Telefon 2:
    OnePlus One
    Jag har en hörapparat, men tycker den är riktigt dålig i dom flesta situationer.
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Fick hem mitt GN Resound Bluetooth solution kit igår och besvikelsen var total. Ljudet via halsslingan låg på ungefär hälften mot i telefonens högtalare OM jag inte hade halsslingan som ett pannband. Skickade en förfrågan om retur direkt till leverantören och en fråga till GN Resound om det finns något att göra.

    Hörslinga fungerar normalt ok med mina hörapparater i situationer utan halsslinga, tex vid kyrko- eller bio-besök.

    Återkommer med mer info om sådan dyker upp.
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nu har jag varit in till Hörcentralen och fått talspolarna uppvridna och när jag testade dem där gjorde jag det med musik (vilket för övrigt låter skit med talspole) och den var tillräckligt hög men när jag senare testade med telefoni är det fortfarande för lågt.

    Fick också telespole/mick aktiverat för att man, som jag tänkte, skulle kunna ha detta läge aktivt hela dagarna men det låter inte heller bra, mest bara diskant från mickar och spole.

    Ska ge Hörcentralen en chans till men jag väntar in en ny HTC One X för att se om den har högre samtalsvolym.

    Provade som hastigast Phonak iCom, ljudet var fylligare men lågt (provade inte att höja varken musik-eller iCom-ljudet. Ett sånt med TV-Link (tror jag det heter) går att få tag i på ebay för drygt $400 och det kräver ingen parning med hörapparaterna för dem som undrar.

    Ett annat alternativ är byglar man hänger på örat för att använda från exempelvis ett Jabra 3030. Gissar att det kanske funkar bättre än slingan eftersom de sitter så nära hörapparaterna.

    Återkommer när mer info finns.
     
  7. Henkulah

    Henkulah Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej.

    Jag håller med dig Avarell_Dalton att det är synd moderatorn gömde undan det här. Det finns massor med coola grejer vad jag förstått som går att göra för de med hörselapparater och nya telefoner.

    -1 för det till droidgren

    Satt just själv och kollade över vad det finns för mina apparater
    (dvs. Märket Phonak - Modell: Phonak versata art 1052D358)
    Det var då jag snubblade över den här tråden.
    Jag hittade ett par grunkor jag skulle kunna tänka mig leka vidare med:

    iCom är ett bekvämt sätt att ansluta Phonak CORE- och Spice-hörapparater (förutom Petite-modellerna) till modern kommunikationsutrustning. Ljudöverföringen i stereokvalitet är mycket okänslig för störningar. Den ansluter hörapparaterna trådlöst till Bluetooth-enheter och telefoner och kan också anslutas via kabel med 3,5 mm kontakt. Även en FM-mottagare kan anslutas till iCom. Inkommande signaler prioriteras automatiskt och hörapparaterna kopplas automatiskt om till ett lämpligt lyssningsprogram. iComs huvudknapp gör det enkelt att besvara eller avvisa ett samtal och att starta och stoppa ljudströmning.

    Jag kan alltså kasta headset och använda apparaterna, med samtal, musik etc. = klockrent störningsfritt ljud!
    http://www.phonak.com/se/b2c/sv/products/accessories/communication/icom/overview.html

    Kompabilitetslista för telefoner:
    http://www.phonak.com/se/b2c/sv/pro...n/icom/compatibility_guide_mobile_phones.html

    Där upptäckte jag att dom inte har Samsung S2 GT-i9100.
    Så jag väntar på svar nu från [email protected]
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har två Oticon Epoc samt deras bluetoothlösning streamer. Fungerar tillfredsställande vid telefonsamtal men låter mycket illa vid musiklyssning samt är ju mono.

    Grejerna är idag snart fem år gamla så det är dags för mig att byta ut happarna men med tanke på hur oerhört lite jag använder min streamer, ja faktiskt aldrig, så kommer jag nog inte att lägga ned något krut på denna men för de som pratar mycket i telefon så rekommenderar jag faktiskt den.

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag var faktiskt på en hörselmässa här i Västerås i fredags och kan tyvärr konstatera att man inte verkar ha några revolutionerande grejer på G. Ingen inbyggd BT till exempel.

    Jag provade faktiskt iCom och de är ju avsevärt bättre än en teleslinga runt halsen på alla plan, användarvänlighet, ljud osv. Ja utom priset då. Som bäst enligt Phonak-killen för runt 2500 i Stockholm hos nån audionom. Och det var väl utan TV-enhet antar jag
     
  10. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tråkigt att utvecklingen inte går framåt som den borde, jag var själv på tal om att få hörapparat men det blev tydligen inte av. Idag är jag nog för envis för att bära en ändå. :-)

    Tycker ändå att någon borde ta åt sig här, det finns nog en hel del pengar i det, om man får till det rätt det vill säga.
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag tror dock personligen att det tyvärr sitter i att det inte finns tillräckligt med pengar att göra, en gissning. Utvecklingskostnaden är stor och jag har en känsla av att kundkretsen inte riktigt räcker till, ok vi är ett gäng med hörselnedsättning men endast ett fåtal av oss utnyttjar ju denna teknologi.

    Jag vet inte om ni andra fått era tillbehör via hörcentralen eller om ni köpt? Här i Västra Götaland så har vi fortfarande helt fria hörselhjälpmedel, vet att vissa landsting tar en avgift men man slipper ju i alla fall betala de hutlösa kostnader som dessa saker kostar. I de flesta andra länder så får ju dock folk bekosta detta helt själva och då kan man ju förstå att man kanske nöjer sig med happarna och skippar tillbehör. Var för några år sedan ofta inne på ett amerikanskt forum om hörselhjälpmedel och där märkte man vad bra vi har det här, bara att göra små justeringar var stora kostnader för dem så många drog sig för att optimera inställningarna som ju är a & o för att få ut det mesta av dem.

    Jag har gått i tinnitusterapi i ett antal olika omgångar, senast för nåt år sen och då var jag ensam av nåt tiotal hörapparatbärare att ens veta om detta med bluetoothtillbehör. Jag hade då haft min streamer i några år.

    Sent from my GT-P7310 using Tapatalk 2
     
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag frågade en av tillverkarna på mässan vad en standard hörapparat låg på i pris till slutkonsument. 10 000:- styck var svaret.

    Medicinska hjälpmedel, höftleder och liknande är ju svindyra i jämförelse med liknande "publika" tillbehör och visst måste de kompensera för små tillverkningsserier, absolut.

    I Sverige har ungefär 270 000 vuxna har hörapparat. 560 000 skulle ha nytta av dem efter en snabb googling. Det borde ju vara en hyfsad marknad för tillverkarna. Om man applicerar Sveriges procent på hela världen hamnar vi på säg 6% är lika med 410 400 000 som skulle ha nytta av dessa apparater. Jag förstår att det inte går att räkna så i utvecklingsländer men iaf.

    I Västmanland betalar man 15% btw. För mig blev det 600:-/st

    Jag har när jag sökt på Phonak på ebay hittat vad jag förstår programvara (och kablage om jag minns rätt) för programmering av Phonak hörapparater. Det kanske lönar sig om det nu är dyrt att få sin utrustning justerad
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Möjligt att priserna gått ned men mitt nuvarande par happar kostade klart mer än 10000 men dom är nog lite high end också.

    Med utprovning och allt så kostar det rejält mycket, jag frågade för några år sedan min audionom och han trodde då ca 40-50000 för min del men jag vet inte vad som är realistiskt idag inom den privata hörselvården.


    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Priset var som jag skrev per styck. 20 000:- paret och då ingick bara lurarna, ingen konsultation eller utprovning.

    Killen i Phonakmontern på mässan jag var på sa att mina exilia art stod sig väl rent tekniskt jämfört med nyare trots att de släpptes för fem år sen men jag var där för att jag hade hoppats på lite nya revolutionerande finesser men som jag skrev tidigare var det väldigt tunt med sånt.
     
  15. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Synd. Upplever också att det inte hänt så förtvivlat mycket under de drygt tio år jag haft mina...

    Sent from my Lumia 800 using Board Express
     
  16. Henkulah

    Henkulah Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    iCom var tydligen förlegad, det har kommit ComPilot nu.
    Utvecklingen går framåt.

    http://www.phonak.com/se/b2c/sv/products/accessories/compilot-tvlink-s/overview.html
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
  18. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    iCom/ComPilot är nog bra, men fungerar bara på deras egna apparater utan adapter.

    Jag har ett tips som jag har upptäckt nu. Det ger riktigt bra ljud om man är ute efter det. Inte de mest estetiska lösningen men som sagt ger bra, starkt ljud och stereo (vilket man inte får med vanlig halsslinga).

    Det första är att köpa ett valfritt blåtandheadset med uttag för 3,5mm kontakt (om du inte redan har ett). Jag köpte ett Sony Ericsson MW600. Sedan så köper du öronkrokar med stereo. Tyvärr har jag inte hittat dessa i Sverige men kan köpas i UK och från USA tex här

    http://www.connevans.co.uk/store/vi...d=5EA3672318A50B68E8E597579C0798C1?id=4399864
    http://www.canford.co.uk/Products/22538/54-290_MUSICLINK-INDUCTIVE-EAR-HOOK
    http://www.tecear.com/Music_Link.htm
    Sedan är det bara att plugga in öronkrokarna i blåtandssändare, sätta fast den i tröjan/bröstfickan och slå på slingan. Bra ljud, både till telefon och musik.

    Enda problemet med denna lösning var att kabeln till krokarna var väldigt lång, speciellt när blåtands sändare sitter i brösthöjd. Själv löste jag det genom att klippa kabeln och skarvade ihop den till ca 40cm.

    Gå inte på scammen och köp ett GN Resound kit "Solution kit" för dyra pengar. Det är en låda som innehåller
    1st. Jabra BT3030 blåtandsheadset
    1st Standard halslinga med 3.5mm koppling på.

    Dessa delar kan du köpa separat till mycket bättre pris (och det behöver inte ens vara Jabra blåtandsheadset).

    Edit: Såg att Dalton hade förslagit iden lite högre upp, men som sagt det fungerar bra.
     
    Last edited: 12 jun 2012
  19. SteffNo

    SteffNo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är hörselskadad, med två apparater, och hörseltekniker. De lösningar som går att läsa här innebär i slutändan att en teknik från början av 1900-talet används-telespolen.
    Idag är nästan alla lösningar digitala med steamers direkt till hörapparaten eller till mottagare som sätts på hörapparaten.
    Har du fast anställning så har du också rätt att få detta helt bekostat av Försäkringskassan. Kontakta mig på [email protected] så kan jag hjälpa dig med detta.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
     
  20. SteffNo

    SteffNo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk