Nån med hörapparat/er här? Vad har ni för tillbehör?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 21 feb 2012.

  1. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Ämnet är högst relaterat till Android och jag flyttar därför tråden till Allmänt.
     
    marr och Midas gillar detta.
  2. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    För dom flesta?
    Står ju att det gäller om man bor i Stockholm.

    Jag bor i Halmstad och har fått det mesta gratis men jag har ju fått betala för besöken på sjukhuset. Konsultation har alltså inte varit gratis för mig.
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag jobbar själv med hörselvård i sthlm och här är det så att landstinget betalar oss för ditt besök. Det gäller däremot bara patienter folkbokförda i länet. Från Norrtälje till Nynäshamn grovt draget. Vidare finns det sedan årsskiftet 2011/2012 en deal hos landstinget som kallas fritt val. Där du som patient kan välja att låna hörapparater mot en förskrivningsavgift på 600kr eller välja att köpa något ur vårt sortiment. Väljer du det senare får du en rekvesition värd 3040kr per öra att handla för. Eventuellt överskjutande belopp betalas av patienten och vill man ha apparater med mer avancerade funktioner som blåtandskoppling till mobil behöver man skjuta in lite pengar själv.

    Jag vet inte om det är det föregående talare menar men det gäller som sagt bara i sthlm vad jag känner till. Möjligtvis Skåne men jag är väldigt osäker på det.
     
  4. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Hej.
    Jag har opererat CI på ena örat och har hörapparat på andra.
    Använder idag Jabra TAG och slingan man får från hörselvården.
    Men eftersom jag tycker ljudet är så dåligt när man pratar i telefon så måste man lyfta upp slingan och då är det ju inte längre handsfree.
    Jag har börjat få upp ögonen för sån där Hook, http://www.xn--hrbutiken-07a.se/index.php?id=279029
    Men vet inte hur ljudet blir.
    Jag har ofta problem med störningar när jag använder T-spolen. Åka spårvagn kan jag bara glömma att lyssna på musik, vissa bussar har jag hittat ett hyftat tyst ställe utan störningar av all elektronik.
    Nån mer som har samma problem med störningar i t-läge?

    Hörde nånstans att det blir vanligare med streamers. Är det då via BT?
    Tycker samtal vi BT är dåligt det jag ofta tycker att det är fördröjningar så kör trådat när det är samtal och Jabra vid musik.
     
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag gillar inte t-spole. För mycket störningar. Använder det i kyrkan enbart. Hade givit upp på en vettig lösning för samtal/musik och det känns väl fortfarande så, att jag ska få byta hörapparater för att få till en vettig lösning verkar uteslutet, jag har försökt. Ser när jag googlar nu att det finns lite fler lösningar. Hjälp från f-kassan är inte aktuellt för mig.

    Mitt lyssnande just nu består i att jag använder vanligt headset (in-ear)och ingen hörapparat för det är för krångligt att byta hela tiden. Utanpåliggande headset funkar med hörapparat i men det blir för stort att släpa omkring på. Alltså går jag runt och hör dåligt mest hela tiden. Och när jag använder dem och det är lite stimmigt, typ krog-miljö så hör jag bara en kakofoni, hjärnan är inte van.
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ska väl lägga till att i kyrkan går jag vid begravningar, bröllop och dop så det är ingen välanvänd funktion, t-spolen. Men där funkar det bra i alla fall. Sen att funktionen saknas där det är lag på att det ska funka, landstingslokaler osv. gör ju att man använder det ännu mindre
     
  7. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Känner igen mig. Så gjorde jag oxå förr.
    Men nu när jag har opererat mig så är det inte så värst mycket att välja på.
    Har en kabel som man kan ha till CI, fungerar riktigt bra. Men ingen mikrofon i kabeln så betyder att jag inte kan gömma den under tröjan utan måste ha den i vägen utvändigt när jag ska prata i telefon. Och när kabeln är utanför tröjan så kan jag inte jobba utan att fastna hela tiden.
    Annan nackdel är att jag kan inte lyssna på musik med bara vi så måste använda t-läge.

    Ska kontakta hörselvården snart då hörapparaten krånglar så kan prata med dom vad som finns för möjligheter för slippa använda t-spolen.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Sitter och googlar info om hörapparater med integrerad bluetooth eftersom jag ska få byta apparater nu och hamnade här. Någon hörapparat med BT har jag då inte hittat än så om någon har något att komma med nu innan jag ska byta om några veckor skulle det uppskattas.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan det vara så att Bluetooth drar för mycket batteri för att det skulle vara realistiskt för en hörapparat @Avarell_Dalton@Avarell_Dalton ? Jag kan ingenting om ämnet, men gissar att det kan vara en förklaring.

    Som jag förstår det byter man normalt sett inte batterier i dem särskilt ofta?


    Edit: GN ResOund Linx2 verkar ha BT? http://www.resound.com/sv-SE/hearing-aids/linx2

    De skriver dock bara iPhone, så jag vet inte hur kompatibelt det är med Android.


    Edit #2: Linx2 har en Android-app, så jag förutsätter att det funkar med Android-telefoner också: https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.gn.resound&hl=sv
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Good find @bernard@bernard ! Jag måste läsa på mer om detta men det ser ju ut som att man ska kunna lyssna på musik men jag hittar inget om handsfree. Sen får vi hoppas att Hörselenheten i Västmanland valt att använda sig av denna men det ser ju positivt ut att det finns en möjlighet!
     
  11. Hogge62

    Hogge62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har 2 st Phonak Naida V90-UP som är helt otrolig, sedan har jag en Roger Pen som är en extra mic och tar upp ljud runt omkring mig och som går att koppla till TVn med ett tillbehör som följer med i förpackningen. Den kan jag varmt rekomendera.

    Med vänlig hälsning Hogge62
     
    _z_ gillar detta.
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Sen nån månad tillbaks har jag ett par widex. Har väl bestämt mig för att köpa en streamer om jag inte byter apparater, är inte helt förtjust i dem, burkigt ljud. Streamern ger möjlighet att justera apparaterna via app och det skulle vara positivt
     
    bernard gillar detta.
  13. Hogge62

    Hogge62 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har 2 Phonak Naida V 90. Och har Roger Pen och Roger MyLink för att höra flera prata samtidigt typ möten, och det funkar utmärkt. Har också Roger ComPilot II gör att prata obehindrat i mobilen utan att har högtalare på mobilen så att alla kan höra. Jag kan rekommendera dessa produkter.
    Mvh Hogge62
     
    bernard och Englund81 gillar detta.
  14. WeiQ

    WeiQ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Snubblade över denna tråden efter att googlat efter oneplus 6 och gn resound.

    Har idag linx2 från gn resound dock utan slinga. Har testat koppla en iphone 5 och streamar till hörapparaterna men det känns som iPhone 5 är lite utdaterad då jag blir utslängd från hörapparaterna efter ca 30 min. Behöver starta om telefonen för att koppla till hörapparaterna igen. Smidigt är dock att man kan sömlöst ändra förinställda "program" och volym i telefonen.

    Idag har jag dock en honor 8 utan stöd för mina hörapparaterna. Ser dock de i listan över bluetooth enheter men kopplar jag ihop händer ingenting. Enda Android telefonerna med stöd är Samsung galaxy s* med då endast inställningar som program och volym vad jag läst till mig. Vill man streama ljud som musik eller samtal behöver man ett tillbehör mellan hörapparaterna och telefonen.

    Får ursäkta om det blev oläsligt då jag skriver på telen
     
  15. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Ni som använder BT mellan hörapparat och mobil det betyder att man slipper det där värdelösa T-läget?
    Med alla störningar som finns överallt?
     
  16. WeiQ

    WeiQ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Mina har tyvärr inte t-läget. Valde bort det pga den lilla användningen jag hade samt storlek på själva hörapparaten.

    Har fått tag i en 6s nu och kopplingen till hörapparaterna är stabil. Kan streama över 8h musik. Dock så är det ganska snålt register, nästan bara diskant/mellanregister. Läst att man kan använda equaliser? för att skapa ett mer acceptabelt ljud men har man en hörselnedsättning så är jag ganska nöjd att jag musiken iaf.

    För övrigt så är ju min nedsättning på just diskant och mellan registret, kanske därför ljudbilden blir just där. Att gå från honor8 till 6s var inte en jätte höjdare då det känns att batteriet är mindre i 6s. Funderar på köpa Telefonclip+ för att använda min honor8 men efter att android och gn resound har ett samarbete nu där de skall släppa en standard för att enklare koppla hörapparaten till telefonen velar jag fram och tillbaka.
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Skakar liv i en åtta år gammal tråd som jag själv startade.

    Gjorde hörseltest igår för byte av apparater. GN Resound ska det bli, vilken modell framgår ännu så länge inte, eller framgår, vi kom aldrig in på det.

    Hörcentralen drar ned sin verksamhet pga Coronakrisen och halva styrkan kommer att förflyttas till att stärka upp där. Samtidigt kommer delar av lokalerna att göras om till intensivvårdsplatser.
    Det gör att personer med grava hörselskador och barn kommer att prioriteras och när jag får komma på återbesök är det ingen som kan svara på. Nåväl, mina gamla apparater fungerar så det är bara att gilla läget.

    Som jag skrev ska jag åtminstone få testa GN Resound i första hand och Phonak i andra (Phonak har varit bra för mig om man tittat på ljudbilden). Tyvärr har jag inte modeller på dessa men det ska gå att streama ljud via parkoppling med telefonen, något slags lågeffektläge för bluetooth. Jag tror att Android 10 krävs. 8-16 dagars drift på 13-batterier var en uppskattning.

    Huruvida de har handsfreefunktion vet jag inte men det är ändå en ljusning i ett litet mörker som pågått sen jag startade tråden för åtta år sedan.

    Hörcentralen har påpassligt nog just nyligen skrivit nya avtal med tillverkarna. Hade jag fått nya för ett halvår sedan hade jag fått modeller som är minst fyra år gamla :)
     
    bernard, Jörgen Ö och Englund81 gillar detta.
  18. Kobbish

    Kobbish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilket landsting hör du till?
     
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Region Västmanland är det. 800:-/apparat oavsett modell om jag minns rätt och det är ett "lån" Jag tror (hyfsat säkert) att utbud och kostnader skiljer mellan Regioner och att det var därför du frågade
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag fick aldrig mina apparater utan man hade beställt fel, för iphone men jag använder dessa tills vidare. Har testat dem mot en iphone och streamingen fungerade bra. Mesigt ljud såklart men fungerar för ljudbok och handsfree var riktigt bra. GN Resound är det som gäller just nu

    Återkommer med en bedömning en bit in i juli då de rätta dykt upp