Problem: Nexus 6 startar ej - diagnos?

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av FZL, 26 sept 2017.

  1. FZL

    FZL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tjena! Jag är ny här på forumet så hoppas jag lägger tråden rätt.

    Nu är det så att jag har försökt återuppliva min gamla telefon, en Google Nexus 6. Jag la undan den till fördel för en Honor 8 som farsan inte behövde, eftersom min Nexus hade så dåligt batteri och blev riktigt slö när den gick under 70% eller så.

    Men nu för ett tag sen så ville jag ha tillbaka min Nexus 6 eftersom jag gillade den bättre. Jag försökte därför återuppliva den genom att beställa hem ett ersättningsbatteri och byta det själv.

    Jag tror inte enheten startade ens innan jag påbörjade batteribytet för att tror jag råkade hålla in powerknappen men den startade inte, tänkte självklart att batteriet bara var slut eftersom den har legat i skåpet i några månader.

    Iallafall, batteriet som jag hade beställt hem såg exakt likadant ut och bytet gick smidigt! Trodde jag... När jag skulle starta mobilen efteråt så hände ingenting när jag tryckte på powerknappen. Jag satte i laddaren och laddningsanimationen lös upp på skärmen, dock lös ingen led längst upp på telefonen som jag tror det ska göra(?). Men fortfarande samma problem, det händer inget när jag trycker på powerknappen. Har försökt göra hard reset (powerknapp + volym ner) men inget händer då heller. Testade byta tillbaka till det gamla batteriet, fortfarande samma problem. Laddningsanimationen visar full laddning när jag sätter i laddaren.

    Testade att koppla mobilen till datorn också och den laddar även då, men enheten upptäcks inte av datorn. Tänkte dock att den kanske måste vara påslagen för att upptäckas?

    Har jag råkat skada den interna kabeln till sidoknapparna när jag har arbetat eller vad kan det vara? Allt såg intakt ut på insidan. Är tacksam för alla tips jag kan få!
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ingen diod lyser på Nexus 6 vid laddning om ni inte aktiverat det med root eller custom rom. Gällande batteribytet vet jag tyvärr inte vad det kan vara.

    Har ni provat att låta telefonen ladda en längre tid?

    Ping @Arju@Arju visst hade du nyligen bytt batteri i din n6?


    PS Välkommen till Swedroid och hoppas ni ska trivas :-)
     
    Last edited: 27 sept 2017
    FZL och Arju gillar detta.
  3. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    @Zaikurun@Zaikurun Hej! Jag har nyligen bytt batteri till min Nexus 6 och det gick relativt smärtfritt. I och med att laddnings animationen visas när du kopplar den till en laddare eller en dator så kan det vara så att den interna kabeln till sidoknapparna inte sitter rätt till. Ta av kabeln och sätt dit den igen. det ska finnas två punkter. Den ena ska vara högst upp på vänster sida bredvid kameran. Se till att det punktet sitter rätt. Det andra punktet är i samma kabel på samma sida ned mot mitten av telefonen. Se till att den sitter rätt med. Det andra punktet är lite mer klurig. Jag har råkat dra loss den men det gick bra att sätta den på plats igen.

    Det låter som att i dagsläget så "kommunicerar" inte knapparna med luren och det är nog därför du inte får nån respons när du trycker. Prova det jag sa och sätta inte tillbaks baksidan tills du är säker på att luren startar.
     
    FZL och chraist gillar detta.
  4. FZL

    FZL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Provade ta ur allt och sätta i igen, dock lite osäker på vilken den andra punkten du pratar om är. Såhär ser det ut:

    [​IMG]

    Kontakterna i de röda ringarna sitter i som de ska, det har jag kollat.

    Det i den gröna ringen är jag lite osäker på, är det det du menar med den andra punkten? Ska den sitta mot batteriet? Det verkar som att det har varit lim under den men det fäster i princip inget nu. Testade hålla den mot batteriet och starta samtidigt men det hjälpte inte.
     
  5. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    @Zaikurun@Zaikurun Yes, den gröna var den jag syftade till. Den ska inte sitta fast så det är ok att den svävar i luften. Kolla den kopplingen är den lite utdragen eller verkar den sitta som den ska?

    När du skulle ta av baksidan, nuddade du kabeln på nått sätt?
     
    chraist gillar detta.
  6. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    @Zaikurun@Zaikurun runt 3.35 minuter in i denna video ser du hur man tar av den delen av kabeln vi pratar om ovan, den med grön cirkel.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=3jbZDD8-Yqs


    Så om du försöker ta ut den och sätta dit den igen för att se om det har blivit nått strul med placeringen så ser du snabbt om det var det som var problemet eller ej.

    Om det inte är det så kan det vara nått fel på hela kabeln och då kan det vara en idé att beställa ny kabel. Dock finns det ingen garanti för att det är det som är problemet. Dock utifrån vad du säger att mobilen visar laddnings animation när du sätter den i laddaren så verkar det som att det är problem med dom knapparna.
     
    Talvathir, FZL och chraist gillar detta.
  7. FZL

    FZL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2017
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    TACK! TACK SÅ HIMLA MYCKET! Jag märkte nu att den hade inte bara åkt ur slotten, utan den satt fast på undersidan i tejpen istället, så det såg ut som att den var i! Lyckades lista ut hur man öppnade plastsloten och satte tillbaka den och nu fungerar det :) Måste ha råkat rycka loss den när jag bytte batteriet.
     
    chraist och Arju gillar detta.
  8. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Kanon! Bra jobbat och grattis till en fungerande Nexus 6 igen. Verkligen en grym lur! :D
     
    FZL och chraist gillar detta.