Fråga: Nexus 9 - Båttillbehör

Diskussion i 'Google Nexus' startad av DioS, 25 maj 2015.

  1. DioS

    DioS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Nu har jag äntligen tänkt köpa min första "padda". Saken är dock den att jag rör mig mycket i skärgården och vill även ha möjligheten att lätt kunna använda den som navigator i min öppna båt. Så mitt utgångsläge är följande.

    Varför nexus 9. Kan nog tänka mig någon annan platta som ställer dessa krav.
    - 4.3 format, blir mest surfning och läsning.
    - Större än 7" mindre än 10"
    - Android

    Det jag söker för båten.
    -Ställning, vattentålig (vattentät)
    -Möjlighet till laddning
    -Någorlunda smidig att ta lös, förväntar mig dock ingen "plug and play" lösning...

    Nu då till mig egentliga fråga. Finns här några båtentusiaster som använder några liknande lösningar? Isåfall vad?
    Har försökt surfa runt nu i flera dagar men hittar ingen lösning som ger den direkta "den skall det va!" känslan.

    Som jag ser det har jag två alternativ.
    -Komplett ställning, med alla dessa funktioner.
    -Skilt fodral i kombination med någon unversell ställning.

    Har även kollat runt en aning på ställningar för andra fordon, t.ex ställningar för att fästa på cyklar har varit relativt
    intressanta. Har nog hittat några tillverkare som gör ställningar med alla de krav jag har, dock inte för nexus. Tyvärr verkar det endast finnas utbud för de som äger en Samsung eller Ipad.

    Så finns här nu några båtentusiaster som har hittat en smidig lösning? Då jag ännu inte gjort ett enda inköp är jag givetvis öppen för alla förslag.

    Tack på förhand!
     
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Sonys Z serie är ju vattentäta från början, så den nya Z4 kan kanske vara något.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror dock att ett skydd kommer behövas oavsett. Enheten är förvisso vattentät, men Sony menar att den trots det inte bör utsättas för saltvatten. Förmodligen finns väl kopparbleck eller något annat exponerat som inte mår helt bra av att utsätta för det korrosiva saltvattnet. Fast det är klart, seglas det mest på lugna vatten är det kanske inget problem :)
     
  4. DioS

    DioS Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nog haft ögonen på den med, storleken dock tycker jag börjar vara i övrekant. Har iofs inte hållt en i min hand, dock en ipad 9,7" som jag tyckte var aningen stor. Skall försöka få en hands-on på sony då för att se hur den känns.

    Får väl utforska tillbehörsutbudet på denna med.

    Då det gäller stänk så kan jag inte utesluta att jag får saltvatten på den då jag ofta är ute i alla väder. Sidovindar gör lätt att det kommer över med min lilla Rönnqvist 515. Å andra sidan "måste" jag inte ha den framme konstant då jag nog oftast rör mig på kända vatten vid sämre väder.. Men skulle ju vara skönt om man inte behöver vara för aktsam hela tiden.

    Edit:
    Såg nu på prisjakt att de anger batteritiden till 17h på Z4 och 9,5h på nexus 9. Kan någon månne bekräfta detta? Är ju definitivt en sak som höjer på ögonbrynen då nexus har större batteri. Antar det beror på processorn..
     
    Last edited: 25 maj 2015