Ni som rootar

Diskussion i 'Allmänt' startad av ilarbs, 28 maj 2017.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    OK, du kan alltså inte redogöra för vad det är för appar / tjänster du använder som inte fungerar med root?

    Bra för företagen med kunder som sköter i sin digitala frihet och gärna läser in sig med DRM.

    Finns inget roligare än kunder som försvarar leverantörerna och tex säger att man måste förstå geo blocking och andra begränsningar.
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Klart jag kan men varför ska jag försvara det för dig? Jag och många fler (långt många fler än du tror) har helt andra behov än just dig.

    De som använder samsung pay går miste om dn bra funktion när de rootar. Tex.
     
  3. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Vi är överens om det i alla fall. Det finns nog ingen som hävdar att det inte finns fördelar med root. Frågan är väl om fördelarna väger tyngre än de eventuella nackdelarna. För mig skulle root innebära förlusten av Samsung Pay och att eventuellt behöva tjafsa med Samsung om huruvida garantin gäller en rootad telefon eller inte.

    Men för vad då? Mer kontroll över enheten? Jag har hittills inte behövt tillgång till systemfilerna. Högre presterande? Jag har aldrig upplevt att min lur inte klarar av något. Bättre batteritid? Önskvärt men jag är sällan långt ifrån ett eluttag. Root innebär inga fördelar för mig i dagsläget, bara nackdelar, så varför skulle jag göra roota?

    Men innan du klättrar upp på din höga häst med snacket om DRM-slaveri och accepterande kunder glöm inte att det finns jävligt många moraliska frågor kring hur och av vem telefonen i din hand tillverkades.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressant att ta upp Samsung Pay. Nu finns ju LG Pay också. Android Pay, Apple Pay... Ingen som tagit ett steg tillbaka och frågat huruvida det är rimligt att funktionen "mobilbetalning" eller rättare sagt "lagring och överföring av kortuppgifter från en mobil enhet till en betalterminal" inte standardiseras?

    För min del är [OEM] Pay en totalt död funktion. Att börja köpa mobil efter den funktionen är ungefär som om olika banker skulle ha olika storlekar på sina kort och att man därför blir kund hos X eftersom ICA Maxis kortterminaler endast fungerar ihop med 8 cm-kort (övriga banker ger ut kort i andra format som är inkompatibla).

    Mobilbetalningar blir intressant den dag det finns en väl definierad standard. Tills den dagen är plastkortet klart smidigare att använda eftersom det inte begränsar mitt enhetsval. Å andra sidan vet jag att en del struntar i valfriheten eftersom det ändå inte finns annat än Samsung.;) Varför välja andra enheter? De är ju sämre i vilket fall som helst.:P

    Intressant också med batteritiderna. Det där argumentet om att det är nära till eluttagen låter för min del ungefär som att "räckvidden spelar ingen roll, det är ju nära till tankmöjligheterna" (ja, man kan tanka i varje stad eller mellanlanda i Shannon och Gander när man korsar Atlanten också).

    Har din orootade enhet en standbyförbrukning på 0.1% per timme? Min drar 0.0-0.1% och med tanke på klagomålen om "hög strömförbrukning hos Android" får det påpekas.

    Spännande också med de moraliska aspekterna. Jag antar att andemeningen här är att man skall undvika vissa enheter då till förmån för andra "bra enheter" (som av en händelse är tillverkade i samma fabriker....).

    DRM-slaveri är det definitivt när man:

    1. Inte rootar eftersom X bestämt att man inte "får".
    2. Väljer enhet efter huruvida den icke-standardiserade tjänsten Y fungerar (industristandard följs inte - d.v.s tjänsten skulle kunnat fungera på valfri produkt men dess leverantör bestämde sig för att låsa in kunderna).
    3. Gladeligen accepterar att valfriheten beskärs kraftigt bara tjänsten Z fungerar. Man intalar sig också att detta inte är något problem eftersom "enhet X" ändå är den bästa och att exkludering av 499 andra alternativ "inte gör något, X är ju som sagt den bästa".
    4. Tycker att DRM och geoblocking är helt acceptabla åtgärder och att det är "företagens fulla rätt" att begränsa kunderna baserat på enhetsval, systemkonfiguration eller plats.
    5. Tycker att standardisering är av ondo eftersom det "begränsar innovationen" och därmed ser "fördelar" i att t.ex en och samma tidskrift levereras i 10 olika filformat från 10 olika tjänster.

    För egen del är ovanstående totalt och fullständigt oacceptabelt och därför betraktar jag tjänster som inte följer standard och som har synpunkter på enhetsvalet samt konfigurationen som tämligen undermåliga. Även om fängelset skulle servera 100 ggr bättre mat än alla andra alternativ skulle jag inte gå med på att låsa in mig där.

    Lycka till med era orootade Samsungenheter. Återkom när ni får 7.1.2 för att inte tala om O. Något säger mig att det lär ta ett tag (å andra sidan har ni ju Grace UX och det brukar ju motsvara ett [valfritt versionsantal framåt]. Säger fanskaran och då är det väl så.;)
     
  5. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Som jag redan sagt är bättre batteritid mycket önskvärt men det är inte avgörande för mig då jag har (bristande) alternativ. I alla fall inte på bekostnad av Pay och garanti för min del.

    Inte alls. Jag har inga illusioner i mobiltillverkare. Min poäng är att jag har absolut ingen tid eller respekt för personer i teknikvärlden som predikera och tillrättavisa andra för att de inte kör open source/acceptera DRM/inte kräver root som om det är den största etiska frågan inom branschen. Det är det inte. Det finns mycket större frågor och min erfarenhet är att de som tillrättavisa andra sällan har mycket att säga om dem, och de gör ännu mindre om frågan.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Det jag kommer på just nu är stylusen som är jäkligt bra med sina olika funktioner. Finns det något annat märke som är i klass med Samsungs stylus?
     
  7. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Note 8 blir nog min första jag inte rootar på 7 år..:)
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    S-Pen är mycket bra och kan bara inflika att om Samsung lanserar en "Note Pro" med 6.44-7-tumsskärm, metallbaksida, rak linjeföring och skalar ned på Grace till förmån för mer Material Design och koncentrerar extrafunktionerna till att avse penndelen (alltså man kör en förhållandevis ren Android men med alla S-Pen-funktioner tillagda) samt låter just den modellen vara utvecklarvänlig - skulle jag gärna köpa den.

    Noten är bra, dock bör det vara en power user-serie à la Note 4 där Samsung faktiskt fick in det mesta rätt. Att de släpper en "mainstreamanpassad" Note baserad på S 8 är givet, dock bör de komplettera med en större mer kompromisslös "Pro".

    Är det stylus man prioriterar är Note-serien ensam. Däremot finns det många bra konkurrenter till den pennlösa S-serien.