Ni som testat smartwatch/aktivitetsarmband, är det någon man ogärna är utan när man väl använt det?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 23 feb 2018.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Som rubriken lyder så undrar jag om ni som testat smartwatch/aktivitetsarmband tycker att det är en grej man ogärna är utan när man väl använt det ett tag? Till exempel när fjärrkontroll till tv:n kom, eller när smartphone-användandet tog fart, så var det ju många som inte förstod hur praktiskt det var i början, men få vill nu vara utan dessa prylar, känner ni att det även är så med smartwatch/aktivitetsarmband? Eller är just smartwatch/aktivitetsarmband något som användare som använt dessa ett tag är mer delade kring? Jag ber på förhand om ursäkt om min fråga är för flummig alternativt att jag uttrycker min fråga på ett för otydligt sätt.
     
    Last edited by a moderator: 23 feb 2018
    Gurex gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har en Gear S3 och intitalt tänkte jag att jag skulle använda den för notifikationer från telefonen främst, men det fann jag lite störande och väl uppmärksamhetskrävande, så efter ett tag stängde jag av notifikationer för det mesta förutom telfonsamtal och SMS.

    Däremot jag har blivit lite beroende av all information klockan sparar, så som pulsdata, stegräkning/aktivitetsregistrering. Är framförallt intressant att ha koll på hur mycket man rör sig i min mening; en nedåtgående trend blir ju rätt tydlig. För det ändamålet hade dock ett Xiaomi Miband fungerat lika bra.

    Samsung Pay är också något jag använder regelbundet med klockan, och nu när man vant sig vid att bara hålla fram klockan hade det varit lite tråkigt att gå tillbaka till telefonen endast.
     
    Gurex, chraist och Droid82 gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har det ändrats något för folk som har uppdaterat sina AW prylar?

    Jag köpte väl förstå generationen av Moto 360, den användes väl lite sporadiskt och nu är den förpassas till någon låda. Blev helt enkelt ingen vettig användning av det köpet.
    Delvis kan det också bero på att min arm inte gillade klockan utan det kliade väldigt, i samma veva är jag inte den största klockanvändaren heller.
     
    Droid82 gillar detta.
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har en LG G Watch R och en Garmin Forerunner 920XT som jag använder omväxlande beroende på om jag tränar den dagen eller inte.
    Jag är helt beroende av en klocka som notiferar mig om vad som händer. Min mobil är alltid på ljudlös så klockan är enda sättet jag ser att något händer. Förutom PushBullet då som notifierar mig på datorn.

    Jag har filterat hårt bland notifieringar som kommer till klockan så att den stör så lite som möjligt. Endast det viktiga ska komma vilket är att någon ringer, sms och kalendern. Om någon pingar mig på Slack eller Telegram så kommer det fram också.
     
    chraist och Droid82 gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Absolut inte en flummig fråga ;-)

    Jag var länge fundersam över nyttan med en smartwatch innan jag faktiskt köpte mig en Huawei Watch. Nu idag använder jag den dagligen och kollar givetvis notiser, svarar på sms och samtal. Likaså enkelheten att göra en sökning eller annat med hjälp av assistenten när man är på språng eller sitter i bilen och behöver ha lite hjälp med navigeringen. Mäter även sömnen och antal steg jag tar under dagen. Kan som sagt inte vara annat än nöjd över köpet och jag känner mig smått handikappad om jag glömmer klockan någon dag.


    Så kort och gott en mycket trevlig och bra förlängning av min telefon för mig.
     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har använt min g watch r dagligen och gör det än. Tycker det är jättebra att få notifikationer på armen speciellt nu på vintern när mobilen är djupt nerstoppad innanför tröja och jacka, och även att med rösten kunna ge svar på ett sms är suveränt. Dock använder jag inte aktivitetsfunktionerna alls längre, i vardagen rör jag mig ungefär lika var dag så det är inte så spännande, och när jag tränar har jag en riktig cykeldator med pulsbälte som ger betydligt bättre statistik än klockan.
    Enda smolket är att vissa saker fungerar inte riktigt bra ännu trots att android wear funnits ett bra tag, t.ex. får jag inte någon ikon på urtavlan för meddelanden i samsungs mail app, men i gmail funkar det bra. Så det är väl mest bara frågan om vilken klocka du ska ha :P
     
    bernard, chraist och Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Intressant, vad är anledningen till att du använder Garmin Forerunner 920XT vid träning och inte bara tränar med din LG G Watch R?
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Har verkligen vant mig med att styra musik, kolla låtnamn, mäta aktivitet och framförallt
    1. Slippa bära runt på mobilen hemma
    2. Mobilen är alltid på ljudlös. Dvs aldrig glömma stänga av ljudet inför nattning av barn, möten osv osv
    3. Hos vänner kan man faktiskt lämna mobilen i deras hall eller i jackan vilket gör mig mer social!
     
    chraist, bernard och Droid82 gillar detta.
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    920XT är en träningsklocka med GPS som är gjord för träning och har några få funktioner för att prata med en telefon. LG G Watch R är en smartwatch som har några få funktioner för träning och kräver appar för att få snarlika funktioner som 920XT och kräver att man har med sig telefonen för klockan har ingen GPS. Gränssnittet (både det visuella och för styrning) på 920XT är så mycket bättre när man tränar.
    920XT är färdig för att koppla till sensorer med ANT+. Med LG:n så blir det nödlösningar med blåtand.
    Batteritiden är mycket bättre på 920XT. Du kör ingen Vätternrunda eller andra längre lopp med LG:n.

    Jag ser faktiskt inga fördelar med LG G Watch R som träningsklocka.
     
    Droid82 och bernard gillar detta.