ROM: [NIGHTLY][4.1.2] CyanogenMod 10 for Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av bvb, 19 aug 2012.

  1. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja, jag kör på senaste nightlien. Den efter M2. Fungerar superbra hittills!
     
  2. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Okej. Det låter väldigt nice :D. Men M2:an är också baserad på 4.1.2, right?
     
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Stämmer! Tror till och med den innan också är 4.1.2
     
  4. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nice. Tack för bekräftelsen. Då blir det en M2:a för min del.
     
  5. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tja!

    Är nyfiken på vad ni menar när det nämns att den eller de senaste versionerna av Jelly Bean "funkar superbra" ? :)

    Ställer frågan då vi kan ha rätt olika uppfattning av vad som är stabilt och fungerande. Vet att vid ett annat tillfälle var det någon som sa att det funkade bra. Men sen visade det sig att varken kamera, wifi eller att ringa funkade hahaha! .... :teeth:

    Har en standard ej rotad Galaxy S som jag kört 2.3.3 sen det kom ut. Gillar telefonen mycket, men hade gärna kört Jelly Bean på den :D
    Telefonen funkar ok. Den känns lite seg, och hänger sig ett par gånger i månaden. Önskar att lägga in Jelly Bean då jag läst att det ska vara snabbt å flyta på bra.
    Dock vill jag inte gå miste om några funktioner i telefonen, och den får inte bli mer instabil.

    Så.. Anser ni som testat de senaste versionerna av Jelly Bean, att jag bör/ska installera det? o_O
     
    Last edited: 13 okt 2012
  6. cilovel

    cilovel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen inte provat Cyanogenmod men jag kör Slim's JellyBean-ROM och den är fantastisk. Såvitt jag märkt fungerar allting (Ringa, sms, kamera, wifi, 3g, bluetooth osv) och det förändrar verkligen hur man upplever telefonen. Rekommenderar dig att prova!
     
  7. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Gott!

    Men blir det inga problem med att Jelly Bean tar upp mer ram eller annat minne än vad gamla 2.3.3 versionen gör? Alltså att det kan uppstå problem senare när man installerat alla appar man normal önskar ha på sin telefon?

    Minns att telefonen kom med 2.1 när jag köpte den. Det blev sedan en jävla skillnad att lägga in 2.3.3! Den startade snabbare, fick snabbare wifi mm mm. Om det blir samma skillnad med Jellybean är jag klart intresserad.
    Måste bara läsa på lite hur man gör för att roota osv. Har sett enkla steg för steg tutorials på nätet, så det löser sig nog fint.
    Har mycket jobbrelaterad information i telefonen som INTE på något vis får gå förlorad.. Ska kika om det inte finns några trevliga backup-program. Och de måste så klart funka i både Froyo och JB


    Mvh
     
  8. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjaba,

    Sitter som sagt på MIUI.us v2.10.5 och tänkte flasha in CM10 för att jag upplever MIUI.us som lite laggig i knutarna (plus lite andra störningsmoment). Jag orkar inte installera senaste MIUI.us-releasen i hopp om att saker och ting är fixade.

    Min fråga lyder således: är det bra/värt att gå tillbaka till Stock ROM (2.3.3) och sedan gå framåt från det (roota och köra in CM10) för att det ska bli *ordentligt* gjort? Eller ska man bara köra in CM10 som vanligt (flasha över MIUI.us)?

    En till fråga: Enligt vissa installations-guider ska man även rensa Dalvik-cache vid flashning. Detta står dock INTE att man ska göra på SGS:ens installations-wiki på CM:s hemsida. Vilken linje ska man gå på?

    Varför jag frågar är för att jag sitter på MIUI och inte Stock och är lite osäker på om det kommer ligga kvar en massa "skit" när man går från en ROM till en annan och den man går från inte är Stock.

    Tack på förhand.
     
  9. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag har inte haft några problem med appar eller liknande. Har ca 50 appar installerade.

    Om du ska backa upp appar etc. så rekomenderar jag Titanium Backup. Helt klart värt sina pengar. Tror det kostar ca 40 kronor eller så.

    Om du sitter på MIUI Jelly Bean så kan du gå direkt till CM10 utan att behöva flasha stock rom mellan. Jag ser det som helt klart värt att gå till CM. Snabbt, smooth och lysande.

    Angående installationwikin så är den ganska gammal och har inte blivit uppdaterad på ett tag. Jag föreslår att du går enligt dessa steg:

    1. Backa upp appar om det behövs.
    2. Gör en full wipe i CWM, (Factory, cache & Dalvik).
    3. Flasha stabil CM10, exempelvis M2.
    4. Det krävs att installera romen två gånger efter varandra då den innehåller en annan partitionlayout.
    5. Flasha GApps.

    Bara fråga på om du behöver hjälp!

    Här är M2-releasen.
     
    Nisse977 gillar detta.
  10. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Jag tog beslutet och installerade CM10-M2 över MIUI utan att återgå till Stock. Gjorde allt som du listade utom att installera romen två gånger. Behövs det verkligen? Säger den inte ifrån under installationsprocessen (typ att man får ett felmeddelande och *måste* installera om)?
     
  11. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jo, det blir error när man flashar den första gången. Därav måste man installera den igen. Men om du inte fick något error så kanske du redan hade den nya layouten i MIUI? :)
     
  12. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har för mig att det var så. Installerade om MIUI-romen 4 (!) gånger. Tack för din hjälp.
     
  13. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En sak jag undrar över är detta: Google sök visar inte svaren på mina muntliga frågor (t.ex. "How tall is Barack Obama") i form av kort på Google Now-vis. Jag vet att det ska vara så men det är inte så. Varför?
     
  14. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Inga problem! Bara att fråga på om du undrar över något :)
     
  15. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Som sagt: En sak jag undrar över är detta: Google sök visar inte svaren på mina muntliga frågor (t.ex. "How tall is Barack Obama") i form av kort på Google Now-vis. Jag vet att det ska vara så men det är inte så. Varför?
     
  16. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hm, konstigt. Jag har inte det problemet. Har du flashat GApps?
    Sen måste språket vara på engelska i telefonen har jag för mig, för att det ska fungera.
     
  17. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det funkar nu efter att jag ändrade språket till engelska. Tack för hjälpen!
     
  18. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Bra! :)
     
  19. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjaba igen,

    Vet inte om jag lägger den här i rätt underforum, but here goes. Jag kör med CM10-M2. Har lite problem med att batteriindikatorn är felkalibrerad. Jag har följt dessa steg för att kalibrera om batteriet:

    1) Turn OFF phone
    2) Charge till it says it is FULL
    3) Start in RECOVERY (volume UP+Home+Power), here WIPE battery stats (it is in the "advanced" menu)
    4) RESTART android (yes, it might already be on 98% or so)
    5) USE phone heavily. Don't worry if it drops too fast. Use it till the Android system turns OFF automatically (it happens when your battery is below 1% - for me the phone was on 1% for about 40 mins. This is where it heavily miscalculated
    6) PLUG IN your charger, TURN ON android and wait till it is FULLY charged again. (It is better if you don't use the phone at this charging up)

    Det enda jag inte gjorde på listan var att i steg 5 så använde jag inte telefonen "heavily" förrän batteriet hade gått ner till 37% (enligt indikatorn iaf). Innan dess använde jag telefonen som vanligt (i mitt fall). Jag har läst att folk bara går in och rensar statsen och struntar i alla övriga steg och allt fungerar bra. Som det ser ut på min mobil just nu kan jag inte komma över 97% på batteriet ens efter 12 timmars laddning.

    Finns det någon annan lösning eller är det bara att göra om allting och denna gång följa steg 5 mer slaviskt?

    En detalj jag kan tillägga är att i steg 2, när man ska ladda den avstängda telefonen tills det att batteriet är fullt: jag kunde aldrig bekräfta att batteriet var fulladdat. Den enda indikator jag har är att batteriikonen (den stora vita i avstängt läge) slutar "fyllas". Men detta slutar den med även i påslaget läge vid typ 97%. Så batteriet kan mycket väl ha varit vid typ 95-97% redan INNAN steg 3.
     
    Last edited: 15 okt 2012
  20. Nisse977

    Nisse977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok låter bra! Men det där titanum Backup är inte det en sån app man bara kan installera om man redan rootat telefonen? Eller försvinner inte allt på telefonen om man rootar?
    Sorry för noob frågorna ;)