Nokia N9 - Ett stycke historia

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av dannejanne, 11 sept 2013.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG]

    Video på den oerhört effektiva multitaskingen.

    Är det någon mer här som är lika såld på Nokia N9 som jag är? Jag har under en tid köpt och provat på de flesta system för telefoner i min nyfikenhet och jakt på varje systems för och nackdelar. I stort sett ett försök att se vad som passar mig bäst.

    De system jag har använt är Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry samt MeeGo under ca. 2 års tid.

    Den telefon som har lämnat störst intryck utav alla på mig är Nokia N9.

    Hur kommer det sig? Den börjar bli till åren och det märks även på systemet. Trots det har jag allra roligast när jag har min N9 med mig. Trots alla nymodigheter och funktioner i många andra system så har N9 lämnat ett så pass stort intryck på mig så jag använder den för tillfället som min dagliga telefon hellre än min iPhone 5.

    Det är svårt att sätta fingret på det men det är något lätt magiskt med Nokias sista egna telefon. Som de inte ens marknadsförde till förmån för att stoppa in Windows Phone i exakt samma kropp (Lumia 800). Elop gjorde allt för att ta död på systemet genom att t.ex. säga publikt att MeeGo var dött. En återvändsgränd. Trots utebliven marknadsföring samt försök att döda dess marknad så sålde den ändå i fler antal än Lumia 800. Den säljs än idag för den delen.

    Enligt mig så har den på sätt och vis visat vägen för uppbyggnaden av dagens system (om än väldigt lite). Dess svepande upplägg börjar först idag anammas av andra system. BlackBerry mestadels men även iOS 7. Inget känns dock lika gediget/tillfredsställande som att svepa bort en app till multitaskinglistan på en N9.

    Finns det någon mer här som äger och använder en N9? Eller är jag så pass ensam i min lilla N9 värld? Communityn på talk.maemo.org är fortfarande ganska stark och har bidragit med 2 extra Spotify appar, en inofficiell WhatsApp samt Instago. Finns till och med möjlighet att ladda upp till Instagram med lite pill.

    Systemet MeeGo är uppbyggt på Linux. Telefonen känns mycket mera Linux än Android gör pga att man arbetar mycket i terminalen med kommandon när man moddar luren. I öppenhet ligger den mellan Android och WP skulle jag säga. Man kan göra mycket men inte lika mycket som på Android. Det är även lättare att strula till det med en mod till den grad att man måste flasha om luren. Så det gäller att vara försiktigare. Olika mods krockar gärna och det gäller att läsa på lite först innan man moddar systemet. Allt är inte självklart.

    Personligen tycker jag det är tråkigt att de övergav MeeGo innan det ens släpptes. Jag tror seriöst att Nokia hade haft något speciellt här om de bara hade haft stake och kört stenhårt på N9'an. Jolla hade idag kunnat bli Nokia N10 t.ex.

    Hur som. I love my N9! Fun-factor = 10.
     
    Last edited: 12 sept 2013
    Blomsternisse och bernard gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag har haft en N9, gillade den men tyvärr hade hårdvaran mycket problem med kvaliteten. Själv telefonen knarrade, mottagningen på 3G var instabil och kameran var ingen höjdare. Meego gillade jag skarpt och jag håller med dig i det mesta. Önskar att Nokia satsat vidare på detta istället för WP (även om jag tycker WP8 är helt ok).
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Förra gången jag hade en N9 så hade jag också problem med 3G. Rättare sagt att den tappade täckning och data helt och hållet utan att det syntes och krävde omstart. Dock så är det inte längre så och huruvida den nyaste Nokia Link uppdateringen fixade det eller om Tele2 gjort ändringar i nätet låter jag vara osagt. Nu rullar 3G på bra i alla fall och det är många som har fått ordning på det nu som hade problem förut.

    Hårdvaran i min är helt OK i alla fall. Knarrar just inget. Bytt till vit kropp själv nyligen och den knarar heller inte efter bytet om jag inte bänder ordentligt på den.

    Kameran är generellt ingen höjdare men samtidigt den bästa jag använt under vissa situationer såsom bra ljus tillgängligt. Men vitbalansen på den är ofta galen i lite mer svåra ljusförhållanden.

    Men ett av mina egna absoluta favoritmobilkort har tagits med med just en N9. Under rätt förhållanden är kvalitén bättre än de flesta mobiler jag ägt.

    [​IMG]
     
  4. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Som jag förstått det så äger Nokia patentet på Meegos UI och Swipen där, och skulle kunna integrera det i Jollas öppna koder.

    Jag tror inte den sista Meegoluren sett solen.


    Meego skulle på allvar kunna utmana Android, då de båda har olika för och nackdelar. Men Meego känns snyggare och renare men ändå öppet och tillgängligt. Dessutom låter det coolare med Meego :)

    Jag skulle vilja ha en grym N10 och en grym platta med Meego.

    Bara det att en sådan insatt teknik-kille som dannejanne, som faktiskt satt sig in i ALLA system, och med alla rätt kan uttala sig, säger att N9 står i topp, säger en hel del. Och när man läser runt på Meego-sajter så verkar många vara den typen av människa som dj är, intresserade av det hetaste, mest användbara, etc. Kort sagt, det verkar vara skärpta snubbar som startat upp communitys och som diggar Meego, det tycker jag talar för sig. Inga småpojkar som gillar lego.

    Därför tror jag att Meego har en framtid.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Med tanke på hur trögt det gått för WP så tror jag Nokia gjorde ett stort misstag som inte satsade på Meego. De skulle gasat på med marknadsföring efter N9 släpptes och sedan snabbt satsat på att ta fram fler modeller. Vad tror ni om Tizen då? Det påminner väl om meego?

    Ni som fortfarande kör N9. Hur gör ni med batteriet, går det att byta? Tänker att det borde ha slitits ut på en två år gammal lur.
     
    Last edited: 12 sept 2013
  6. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Tizen är enligt mig en dålig kopia av Meego, och den senaste tiden har jag fått uppfattningen att Samsung inte krutat på som förr.

    Då ser jag Jollas Sailfish som mer av en bra variant av Meego.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Rätt enkelt att byta. Bytte ju som sagt nyligen från blå till vit kropp på min N9 och under processen där hade jag kunnat byta batteri men känner att det är lika bra som nytt just nu. Man behöver bara skruva bort skärmen samt skyddsplåten över moderkortet så kan man enkelt byta batteriet. Tar kanske 10 minuter. Var inte ens svårt att föra över moderkortet och hela faderullan. Bara man är försiktig med torx skruvarna så man inte sabbar dem. Torx + var en del men det gick med vanlig torx. Torx + nycklar är grymt svårt att få tag på lokalt.
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    dj, hur tycker du app-fronten är för Meego jämfört med WP? Hur funkar det med Skydrive? Office? Har Meego appar som WP inte har?

    Bank-appar, bank-ID? Hur är Spotify jämfört med WP och jämfört med IOS och Android?

    Berätta gärna, du äger en av historiens mest innovativa mobiler. Det verkar som att det inte ens går att köpa längre.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar finnas på blocket för tusenlappen.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja du man köper ju inte en N9 för ekosystemet direkt. Men med tanke på hur lite uppmärksamhet den fått så finns det ändå lite appar till den.

    Skydrive är integrerat i telefonen men det är tyvärr lite trasigt nu pga nya API's som inte N9 hänger med på. Även Skype, Twitter, Flickr och Picasa är integrerat men använder inget av det så vet inte hur det fungerar. Tror inte det finns mycket appar som inte WP har.

    Enligt erfarenhet så är Spotify bättre än den i alla fall då misären som var Spotify när jag använde det på WP. Det gick ju inte ens att spola i WP och appen var trög och dålig om än hyfsat snygg. Till MeeGo finns det 3 stycken Spotify appar! En officiell som fungerar bra. Sen har vi MeeSpot som Alltid har haft sökfunktion i egna playlists, något ingen officiell Spotify app haft förens nyligen. Mörkt eller ljust tema finns. Qspot finns också vilket är en väldigt simpel och enkel Spotify app utal lull-lull.

    [​IMG] [​IMG]

    WhatsApp finns inte officiellt. Istället har vi Wazapp som är hemmakodat. Även den har alltid var lite mer utvecklad än den officiella med stöd för mörkt eller ljust tema samt olika färger på pratbubblor.

    Så en del appar har faktiskt varit bättre eller mer utvecklade än de officiella motsvarigheterna på Android t.ex. vilket är ganska fascinerande.

    Bankappar existerar inte dock. Det är det man saknar lite. Att kunna göra bankärenden med N9'an. Det går inte. Där är det stopp.

    Men i det stora hela är apputbudet acceptabelt tack vare kontributioner från den omfattande communityn som omger N9'an. Det är där den får sitt stöd. Den integrerade Facebook chaten slutade fungera nyligen men där bet de tag i det snabbt och själva uppdaterade den som behövdes i bakgrunden för att få igång på det igen om så önskas.

    Kör ett systembrett Metro tema på min N9 som ni kanske märker ;)
     
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Då är den förmodligen begagnad och det är inte aktuellt. Men tack ändå.

    Tack också till dj för ditt svar.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
  13. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det gick ju så jäkla fort att jag fick se om klippet några gånger. Snacka om att kunna ha igång flera saker utan att känna att något måste få mer prio, utan du bara svepte dig runt mellan allt.

    Jag gillar känslan av att inget måste vänta eller få en viss prio, utan att allt man vill är uppe och intakt och så väljer man hur man vill manövrera sig runt. Klockrent och smidigt.
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det går att vara ännu lite snabbare. Bara det att man dribblar lätt bort sig själv man hänger själv knappt med :)
     
  15. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Blev ju lite sugen på att skaffa en nu när du hypar den så mycket.

    Men det finns ingen Netflix-app väl?
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nix finns ingen sådan. Som sagt apputbudet är dåligt och är man beroende av diverse appar så klarar man sig nog inte med en N9 som huvudtelefon. Utmärkt som lektelefon dock! Fast jag kör den dagligen då jag inte saknar något förutom bankapp som jag får använda iPhonen till. Betalar mest räkningar en gång i månaden ändå med mobilen.
     
  17. LimaHotel

    LimaHotel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är det fortfarande så att sms innehållandes emojis ibland inte kommer fram alls?
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hmm inte vad jag vet inte ens vetat som att det varit så. Det finns till och med något som heter Harmoji nu.
     
  19. LimaHotel

    LimaHotel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Helt klart skönaste telefonen jag haft. Dock så var det av just den anledningen jag blev tvungen att byta. Kompisar som skickade sms från sina Iphones och Android lurar kom aldrig fram. Vissa kom fram och innehöll texten plus lite fyrkanter istället för symboler, men många fler kom inte fram över huvudtaget.
     
    dannejanne gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du har fan rätt jag provade nyss. Skickade först ett sms med bara emojis och det kom inte fram. Testade bara text det kom fram. Sen testade jag ett med först text sedan en emoji och det kom inte heller fram. Skumbananer. Undras om det fixas om man installerar harmoji keyboard.

    edit: nix det kommer inte fixa problemet såg just detta på tråden för Harmoji:

    Before anybody asks;
    Sadly, it does not allow iPhone users to send a text containing Emoji. That is a bug in Harmattan itself.


    Tyvärr lite sånt här man får dras med om man envisas med att köra N9. Den har lite små egenheter. Denna visste jag inte om dock.
     
    Last edited: 13 sept 2013