Nokia N9 - Ett stycke historia

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av dannejanne, 11 sept 2013.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Treeevligt. Hur mysigt det här än är så tror jag Sailfish kommer göra sig lite bättre på Android när det portas. Hur nice N9'an än är så börjar hårdvaran under huven att visa sin ålder mer och mer. Men imponerande ja!
     
  2. The Door

    The Door Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Last edited: 12 dec 2013
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Bara jag som anser att trådskaparen tog i lite för mycket när hen valde rubrik?
     
  4. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det kan man nog tycka.
    Det är helt klart för tidigt att kalla N9:an för historia redan nu. Jag och många med mig använder den fortfarande då det inte lanserats så mycket annat intressant sedan dess.

    Att den ses som en designikon både formmässigt och vad det gäller användargränssnittet, samt att det även rör sig om Nokias sista riktiga telefon, talar dock till trådskaparens fördel i hans val av rubrik. Den kommer ju ändå en dag betraktas som en historisk milstolpe.

    //j
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo det var ju så jag tänkte. Inser ju att det är för tidigt att kalla den för historia men svårt att inte ryckas med och bli hänförd av dess skönhet. I mina ögon så är den redan ett stycke historia på sätt och vis.


    Sent from my LG G2
     
  6. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om man fortfarande kan köpa en N9? Jag har blivit så trött på allt nu efter att MS tagit över Nokias mobildel, och jag vill köpa en N9. Den är ju, vad jag tror, fortfarande överlägsen WP, trots att själva mjukvaran mer eller mindre underhålls av Meego-lovers.

    Danne, ditt mobilproffs, vad tycker du, står sig N9 än idag? Och även om den inte är bäst så är den lätt den coolaste.


    Edit: Såg nu att man kan få en ny för 1500, men den skulle tydligen vara tysk-tillverkad, tror ni det går att lägga in svenska, annars är det ju knas.
     
    Last edited: 26 jun 2014
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle nog tro att det billigaste sättet att få tag på en ny Nokia N9 idag är genom tyska Ebay. Men det är inget jag är säker på. De lär ju ha svenska i dem antar jag.

    N9'an står sig än idag helt klart men det beror ju också på hur och vad man använder sin telefon till. Den har ju stannat upp i tiden så att säga och det kommer ju inte så mycket nytt till den direkt så kompromisser får man ju göra. Men som sagt det beror helt och hållet på vad man kan vara eller inte vara utan på en mobil.

    Multitaskingen än ju än idag oslagbar. Inget annat system som har så sann multitasking som N9.

    Det som visar åldern mest på N9 idag är den invärtes hårdvaran. Den är klenare än vad Lumia 800 var fast det är samma kropp. De uppgraderade hårdvaran lite när det vart en WP istället. Så den har sina stunder av lagg. Den är inte speciellt smooth i animationer heller överallt såsom 3'e partsappar mest. Men systemet i grunden är mjukt och fint och låg före Android på den tiden. Men systemet hann tyvärr aldrig bli helt och hållet optimerat officiellt innan de skrotade det. Det finns en mod att lägga in (FasterN9) som gör så att den förbättrar minneshanteringen och det blir markant mjukare i animationer och tar bort en hel del lagg.

    Lätt den coolaste mobilen som någonsin har gjorts i mitt tycke. Sån jävla rolig mobil och den låg så mycket före sin tid när den kom.