1. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Skulle vara trevligt om du kan berätta vad du tycker om den osv. när du har testat :-)
     
  2. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Absolut. :) Det blev en cyanfärgad N9:a till tjejen. Hon verkar mycket (extremt) nöjd. :)

    För
    + Extremt bra byggkvalité. Jag har aldrig sett eller känt på något liknande tidigare. Finns inga mobiler med Android eller iOS som kan mäta sig med N9:an.
    + OS:et är hårdvaruaccelererat rakt igenom. Inget lagg så långt ögat kan se.
    + Spelar upp alla ljudformat jag har slängt på den (mp3, wma, ogg-vorbis, flac).
    + Klockan visas alltid på skärmen (i standby) men verkar inte dra vidare mycket batteri då den fortfarande har gott om batteritid kvar (sedan ett dygn tillbaka).
    + Alarmapplikationen är finfin. Mycket mer genialiskt att ställa in klockan med hjälp av två "hjul" (i stil med gamla iPod) - en för timmar och en för minuter.
    + Gott om information i mobilen om hur man använder vissa funktioner, etc.
    + Ansiktsdetektering på kameran.
    + Den dedikerade sidan med notifieringar är rätt bra gjord då den separerar på olika typer av notifieringar (t.ex. så blandas inte sms med twitter-meddelanden).
    + Notifieringarna på skärmen när mobilen är i standby är trevliga. Påminner lite om NoLED till Android, fast det förstnämnda ser bättre ut.
    + Notifieringarna på låsskärmen är också vettigt implementerade. Sveper man en notifiering åt sidan så öppnas den.
    + Till skillnad från iPhone så kan den här hantera smilys i sms (som Android). Det går också att byta smilytema.
    + Offline-kartor - gratis. Det är som natt och dag jämfört med Google Maps.
    + Den stödjer tredjepartsapplikationer som Android (alltså installation av applikationer utanför Nokia Store [f.d. Ovi Store]). Det aktiveras i en meny, precis som på Android.
    + Att rota en sådan enhet är extremt simpelt. Det är bara att slå på utvecklarläge så får man tillgång till saker som normalt inte finns tillgängliga (sudo, etc). Det dyker också upp en terminal bland sina applikationer då; och när man kopplar in usb-kabeln så får man också ett ytterligare alternativ för utvecklingsrelaterade "synkroniseringsgrejor" (för att deploya applikationer från Qt Creator).
    + Den är inte bara grafiskt snabb utan verkar också hantera multitaskning rätt väl.
    + Det går att konfigurera så att svep neråt från skärmens ovansida stänger ner den applikationen som körs. Det är bekvämt. :)
    + Allt är så fint designat. Luren, laddaren, microusb-kabeln, hörlurarna. De ger alla en mycket hög känsla av kvalité och exklusivitet. :)D)
    + Bra kamera.
    + Lite för stark blixt på mobilen. Det är nästan lite av ett minus då den man tar bilder av nästan blir blind på köpet.
    + Känslan på skärmtangentbordet är det bästa jag har känt (har tidigare testat HTC:s, Googles, Samsungs, Apples).

    Emot:
    - Den verkar ha samma gamla begränsning på skärmrotering som min gamla HTC Hero hade. Det går bara att ha skärmen i stående läge och 90 grader motsols. Övriga orienteringar (upp-och-ned eller 90 grader medsols) påverkar inga medföljande applikationer.
    - Byggkvalitén är superb ... men den har en liten nackdel. Det är en liten "plastflärp" som man måste lyfta upp för att koppla in microusb-kabeln. Risken är rätt stor att den kommer att gå sönder med tiden.
    - Kamerans placering gör att man lätt råkar smutsa ner linsen med sina feta fingrar.
    - Den är lite väl tung i mitt tycke. Något som (t.ex.) HTC-ägare brukar associera med bra byggkvalité.
    - Jag fick en viss symbianflashback när jag stängde av datanätet på mobilen och kopplade ifrån wifi:t, samt gick in på en hemsida via webbläsaren. Då hoppade det upp en dialog där den frågade vilken datauppkoppling jag ville använda/aktivera.
    - Applikationerna fungerar precis som på vilken dator som helst så det gäller att stänga ner applikationer manuellt då och då. Minnet har inte tagit slut än så länge men risken finns alltid.
    - Inget uttag för microsd-kort. :(
    - Microsim-kort, varför? För att spara tid så köpte jag en microsim-kortstansare och stansade hennes kort för hand. :P
    - Facebook- och Twitter-applikationerna verkar inte gå att avinstallera på konventionellt sätt. :(
    - Placeringen av ö-knappen på tangentbordet är där punktknappen sitter på de flesta andra skärmtangentbord. Rätt konstigt måste jag säga.

    I det stora hela så måste jag säga att det är ett givet köp om man inte är orolig för dess framtid. Just nu känns den tyvärr lite som en död produkt för eventuell produktutveckling i och med att Stephen Elop redan har gått ut och sagt att den inte har någon framtid. Nokias framtid ska tydligen ligga i Windows Phone.

    Om det inte vore för att jag redan har en mycket kompetent mobil (Nexus S med MIUI) så hade jag nog också satsat på en sådan själv. Jag kommer helt enkelt bara gå runt och vara avundsjuk på tjejen och hennes nya nya mobil. :D

    En sak måste jag tillägga: Om Elop hade spelat sina kort rätt så hade den här mobilen lätt kunna tagit stora delar av iPhones marknad. Den andas kvalité och den känns ny och fräsch. Ios känns så gammalt, tråkigt och alldeles för begränsat. Meego ser heller inte ut som en lekstuga som Android ibland gör. Det ser heller inte ut som någon mjukvara från 80-talet i fyra färger med hårda kanter (ala Windows Phone).
     
    Last edited: 22 okt 2011
  3. NisseG

    NisseG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

  4. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Grymt Blomsternisse! Tack att du tog tid för att skriva allt det där :-) det blir nog att man skaffar sig en när man får möjlighet! Låter som en riktigt fin mobil och som en ny fräsch vind i mobilvärlden. Tråkigt att det är en "död" telefon redan från start men den verkar ha exakt allt jag behöver. Dessutom verkar Meego redan vara finslipat så man kan nog klara sig utan behov av uppdateringar
     
  5. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kan inte annat än hålla med, gjorde mig av med min Galaxy S II och iPhone 4. Kör N9:an som primär och en SE Active som extranalle. Men N9 är grym, kommer det bara lite mer appar så behöver man inte ens behålla Active då jag just nu bara har den för två program som jag inte vill vara utan. Man måste verkligen ha en N9 i handen och prova för att förstå vilken skön lur det är
     
    Last edited: 23 okt 2011
  6. JoeH

    JoeH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Dock är det en telefon som kostar 6000:-
    :S
     
  7. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja det är ett saftigt pris men då får man ju en riktigt fin nalle med 64 GB
     
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Mediamarkt har sålt 64 GB för 5200 och den är värd varenda krona :)

    Sent from my ST17i using Tapatalk
     
  9. JoeH

    JoeH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jo men jag är dum och kollar på operatörernas priser :D
     
  10. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja det är dumt :)

    Sent from my ST17i using Tapatalk
     
  11. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Imponerande batteritid på N9:an förresten. Tjejens N9:a har varit igång med skype och google talk nu sedan i fredags kväll med lite chattande, musiklyssnande, tagit ett par bilder, spelat in ett par videos och surfat lite. Den rullar fortfarande. Drar man in skype på iPhone eller Android så får man garanterat inte mer än en dags batteritid. Jag undrar hur det går till? Är Nokia-utvecklarna så mycket bättre på att skriva bra kod för hårdvaran än vad Apples och Googles utvecklare är? Imponerad är jag i alla fall.
     
  12. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    klocka på skärmen? hur funkar de? var många år sen jag själv hade de på min nokia 3310 ;)
     
  13. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja du något måste dom göra rätt för att alla Nokia mobiler jag har testat har haft grym batteritid. :)
     
  14. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fast min gamla Symbian S60-mobil hade lika kass, om inte kassare, batteritid än min iPhone och mina Android-mobiler så fort man körde in exchange-sync, m.fl.

    N9:an är ett under i jämförelse. :)

    Appropå N9:an för den som inte har sett: Nokia N9 Journey - YouTube
     
  15. Dellblod

    Dellblod Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    580
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vet ni om det är samma typ av skärm som sitter i N9:an som S2:an, dvs sådan skärm som utsätts för inbränning?
     
  16. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo, på sätt och vis. Båda är av typen AMOLED men Nokias skärm (okänd tillverkare?) har i stället upplösningen 854x480 (FWVGA) på 251 ppi.

    Fast jag förstår inte vad du gör med din mobil för att kvalitén på led-"dioderna" i ett område ska bli utbrända så mycket så att det syns. Men men.
     
  17. Dellblod

    Dellblod Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    580
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har inte råkat ut för detta på min s2, men om du kollar under s2 forumet så ser du att en del har märkt av detta nu, detta är anledningen till att jag köper ny telefon, och jag vill inte heller sitta och tänka om min nya telefonen också kommer drabbas av detta.

    Någon som vet om det bara är skärmarna från samsung som drabbas eller alla A-skärmarna?
     
  18. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har i alla fall inte hört något om att sådana problem ska finnas med skärmen på Nexus S. Skillnaden mellan Nexus S och Galaxy SII är ju att den första är pentile RB-GB och den andra RGB-RGB. Det kanske är något fel på SII:ans skärm då?

    N9:an verkar också ha en pentile-amoled-skärm som Nexus S. Frågan är bara om det är RB-GB eller RB-GW på den? Av vad jag kan hitta är det RB-GB, men källorna är väl inte jättepålitliga. :/
     
  19. Dellblod

    Dellblod Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    580
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tycker verkligen n9 ser skit snygg ut, men är det verkligen värt att lägga pengarna på denna telefon? Jag menar, det är ju den första och den sista telefonen med detta operativsystem, och man kan ju anta att de inte kommer lägga så mycket energi på denna modell? eller ska man vänta på den andra modellen som släpps med w7?


    Hur är det med android apps när man kör dessa via denna mobil, kan man uppdatera dem direkt i mobilen, eller måste man ta bort och lägga till varje gång det kommer nya uppdateringar?
     
  20. Blomsternisse

    Blomsternisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Meego kan inte köra Android-applikationer då den inte har någon dalvik-motor. Det finns en dalvik-motor under utveckling som heter Alien Dalvik men företaget som har utvecklat den verkar endast rikta sig till företag och inte till slutanvändare. Tror inte Nokia kommer att köpa licenser för Alien Dalvik, tyvärr.

    Om jag har fel så rätta mig gärna.