Mobiltillverkarna får lära sig av datorvärlden om de inte lyckas skydda sin hårdvara bättre.
Jag betraktar root som en självklarhet och det beror på att mobilen för mig är en dator. Nej, jag delar inte in enheter i olika funktionsklasser efter storlek (à la populärtesen om att mobiler bör vara begränsade eftersom de är mobiler som t.ex Apple kör med).
Den enda garanti jag förväntar mig på en mobil enhet är hårdvarugaranti. I detta ligger att en teknisk defekt såsom rosatintad skärm eller EMMC-fel hanteras av tillverkaren.
Skador som beror på åverkan (nej, att flasha in en ny ROM kan ej betraktas som våldtäkt på värnlös enhet) i form av spräckta skärmar, hårda stötar, fukt och liknande är något helt annat. Ingen garanti på detta.
Samma sak om kunden lämnar in enheten och en snabb omflashning fixar det hela.
Enda enheterna jag känner till som avlidit p.g.a mjukvara är Samsung och det började då ICS kom till S II och Note I - firmwaren till EMMCn var defekt. När secure erase utfördes kunde en EMMC-krasch uppstå och enheten dog. Sedan fick vi SDS på S III och Note II vilket även yttrade sig i spontana omstarter galore.
För min egen del är "orootat" ett icke gångbart alternativ.
Datorlik flexibilitet i mjukvaran är helt enkelt ett absolut icke-kompromissbart baskrav från min sida och vill tillverkaren hävda att min skadade skärm (ej tappad) med 50 döda pixlar samt defekta minneskortplats t.ex beror på "root" kan jag enbart skaka på huvudet.
Om en enhet dör helt är det sannolikt att felet beror på tappskador, fuktskador eller "försökte laga lite på fyllan men förstörde". Om inte någon av dessa saker föreligger får man sluta sig till tillverkningsfel, framförallt om döden handlar om bootloopar som inte löses ens med omflashningar och liknande.
Att man teoretiskt sätt "kan" övervolta en processor så den dör är ju egentligen inte hållbart skäl för en tillverkare att hävda att "ja, din minneskortplats som gick sönder får du betala själv för du har ROOTAT!!!" Jag säger "kan" här eftersom det är mycket som "kan" inträffa men som inte i sig har någon koppling till att man kan skriva till systemmappen.
Jag delar absolut in fel i fabrikationsfel, handhavandefel/SBS samt åverkan. Dock brukar det ju inte vara några större problem att separera dem, framförallt det sistnämnda brukar visa sig omgående.
Edit: Självfallet bör det präntas in i kunderna att garantin endast gäller fabrikationsfel. Sådana kan ju också ofta systematiseras såsom LGs bootloopar. Så fort kunden erkänner att något "hänt" med enheten, t.ex åkt ner i golvet är garantin ur leken, självfallet.
Där sympatiserar jag tveklöst med tillverkarna.
Root är dock en annan sak för det handlar om flexibilitet i mjukvara vs "My way or the highway". Egentligen är det ju snarast en filosofisk fråga, d.v.s skall användaren bestämma över sin enhet eller är det tillverkarens sak att styra och ställa. Sedan håller jag med om att ökade skyddsmekanismer vore bra och ser helst att root integreras i systemet och då via certifikat, d.v.s att appar kan signeras för su och även att användaren har kontrollen. Implementerar man samma variant för root som i Linux och Mac OS X exempelvis så man kan köra sudo och när parametern ändras är man "ute ur systemet" igen är det helt klart bättre än dagens Android-root.
Att använda Android utan root är inget jag ens kan tänka mig. Rent ut sagt är det närmast skrämmande eftersom ingen tillverkares stock ROM är ens i närheten av vad jag vill ha. Resurrection Remix m.fl är däremot det.
Click to expand...