Nvidia Shield Android TV 2017

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 5 jan 2017.

  1. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Yes. Har precis samma med min. Väldigt irriterande! Finns rapporter på Nvidia forumet om varierande problem med fjärrkontrollen. Har kontaktat Nvidia och förklarat problemet men lång historia kort så misstänker jag att dom kommer skicka en ny kontroll till mig. Fick iallafall svara på ett mail och bekräfta min leveransadress och även skicka en kopia på inköpskvittot.

    Så just nu väntar jag på vidare info från Nvidia.
     
  2. Jonteboy

    Jonteboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Boys & Gals. Har precis beställt en Shield TV 16GB och har ett par frågor... Kan man "hänga på" en USB-hårddisk och använda som utrymme för appar och spel etc. ?? Och vad ingår i månadsavgiften på Geforce Now-tjänsten ?? Är ni som köpt denna "box" nöjda med dess prestanda och utbud ?? :)
     
    bernard gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Välkommen till Swedroid!
    Du kan absolut ansluta en USB hårddisk för att på så vis utöka lagringsutrymmet. Bara ansluta och följa guiden på TVn som startas automatiskt vid anslutning.

    GeforceNOW inkluderar tillgång till ca 50 spel (enligt Nvidia)som du kan spela på Shielden. Dessa installeras inte på Shielden utan streamas från Nvidias servrar så därför kräver det en hyfsat bra internet anslutning för att kvalitén inte ska bli lidande. Om du har en dator med Nvidia grafik så kan du även streama vissa spel direkt från ditt lokala bibliotek i datorn (med GeForce experience installerat) utan ett abbonemang.

    Jag är riktigt nöjd med prestandan I denna, dock så har jag inte mer än testat några spel då jag använder Shielden som mediahub. Men dom spelen jag testat har fungerat riktigt bra. :)

    För mer info om spelen se här och mer info om GeforceNOW streaming här
     
    Jonteboy, bernard och Leo83 gillar detta.
  4. Jonteboy

    Jonteboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Verkar ju vara GRYMT BRA !!!
    Nu vill jag verkligen ha min "box" ASAP ;)
     
    bernard och iterva gillar detta.
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nån som använder Telia Play+ och lyckats casta till Shielden?
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fick du förresten hem den, och levde den upp till förväntningarna? : )
     
  7. Jonteboy

    Jonteboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej Bern.
    Japp den har kommit...
    Jag har mest bara packat upp och kickat igång , men den verkar GRYM !! :)

    Spelen på Geforce Now flyter hur fint som helst och Android-spel finns det ju en uppsjö !!
    Stream bara testat via You Tube , men det funkar i alla fall super.
    Har testat att installera nedladdade APK-filer och det funkar också bra hittills i alla fall.

    Har du några bra "tips" på vad man ska "lägga in" på den för att kunna få den att riktigt blomma ut ?? ( PM:a om det är något som inte är 100% lagligt ;) )
     
  8. Jonteboy

    Jonteboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hur flyttar man appar/spel till extern HDD ??
    Jag har kopplat in en 500GB USB-disk som Shielden hittar , men alla spel och appar läggs ju direkt på Shieldens lagringsutrymme , och det börjar bli fullt nu !!! :(

    Externa disken står ju inte som "intern lagring" !!
    Kan man ändra det ???
     
    Last edited by a moderator: 4 apr 2017
  9. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Inställningar >Lagring & återställning...
    Där ser du din USB hårddisk, gå in på den och välj "Radera & formatera som enhets/intern Lagring"
     
  10. fuppen

    fuppen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, funderar på en shield men inte bestämt vilken 500/16, Gen 1 eller 2...
    Är lite fundersam då jag ska köra plex/Kodi (Tänkte dock inte köra server då jag har media på en NAS) Men räcker 16 G till, hur funkar det med SD kort på Gen1 Alt. USB på Gen2, Som jag fattat så lägger den omslag och dylikt lokalt även när den funkar bara som en streamer ?
     
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Enda anledningen jag ser till att skaffa 500GB modellen är om man vill lagra media lokalt eller installera olidligt mycket appar utan att behöva använda usb minne/hdd på gen 2. I.e om man saknar nas eller annan nätverksbaserad lagring.

    Har en nas som körs bla som plex server med 12TB diverse media och jag vill minnas plex appen på shield tar förvånansvärt lite (är inte hemma nu så kan inte kontrollera).
    Behöver jag nån gång utöka utrymmet på shielden för appar/lagring så köper jag ett usb minne som formateras som intern lagring. Och jag får betydligt mer lagring för 1000kr med usb anslutning än dom 500GB som samma peng ger mig med shield modellen.

    Men har du råd och vill "framtidssäkra" så köp 500GB modellen. Då behöver du aldrig oroa dig för lagringsutrymme.
     
    bernard gillar detta.
  12. fuppen

    fuppen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    Hej,

    Ja, jag kör ju med allt på Nasen så det borde ju räcka med 16G varianten, det är inga problem att addera till ett USB minne som stöd ?

    Vad tror du om skillnaderna på 16 G Gen 1 och 2 ?
    Har läst lite om storlek, 2 gen saknar IR samt SD kort plats....
     
  13. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    gen 2 standard är mindre och saknar minneskortplats som sagt, gen 1 har minneskort och i princip samma hårdvara mer eller mindre, vill du ha plats så köp den nya med inbyggd hd eller om du kan hitta den gamla versionen så ta den.
     
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kika några inlägg ovan så ser du instruktionerna för hur du lägger till extern lagring som intern. Detta är ju samma process som dom flesta nyare android telefoner erbjuder, så bör inte vara några konstigheter?

    En anledning (enda anledningen?)att välja gen 1 är väl om man prompt vill ha SD kortplats. I och med att hårdvaran i övrigt är identisk förutom IR och sd då.
     
  15. fuppen

    fuppen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag såg inägget ovan, men läste nånstans att köra med lagring med plex på Sd eller Usb slöade ner samt att vissa appar inte funkar med sidosinstallation, men detta kanske är fel ?
    IR, vad innebär det i praktiken, Gen 2 funkar bara med en multiffjärr med BT ?
     
  16. fuppen

    fuppen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Vilken version menar du "gamla versionen" 500G ?
     
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Det ingår en BT (eller är det FM, ingen aning ärligt talat) fjärr i gen 2 så.
    Med Gen 1 så var väl fjärren separat för ca 500 iallafall tidigare.
     
  18. fuppen

    fuppen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Som jag fattat så saknar 16G/Gen 2 ir, har endast Bt
     
  19. Viking69

    Viking69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2016
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    119
    Funkar tyvärr inte. Jag har doktorerat på detta och vad jag förstår så fungerar inte detta pga DRM skydd. Shielden ska tydligen inte ha alla licenser som krävs för att detta ska funka.
    Drömmen hade ju varit att ha appen tillgänglig på Shielden men enligt Telia ser det mörkt ut:
    "För Android TV så finns det inget aktivt arbete just nu, men vi ser kontinuerligt över andra plattformar som vi kan ha stöd för."
     
    iterva gillar detta.
  20. Kemppe

    Kemppe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svtplay har slutat fungera för mig, startar jag appen får jag endast en inställningsmeny med alternativen "Om appen", "Rensa visningshistorik", "Barnskydd" och Hjälp. Har testat att installera om men det hjälpte inte. Någon som vet vad som kan ha hänt?