Diskussion: Ny bank - Tips och råd!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 31 jan 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Grejen är att du kommer inte få de bästa kundförmånerna om du inte är lojal. Det är som en relation. Man får det man ger.
     
    jnsson och bvb gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Din inställning är rätt tycker jag! I dagens läge måste man vara en medveten konsument och jämföra villkor och avgifter. Ofta har man inget för att vara trogen kund hos en bank eller ett försäkringsbolag utan tvärtom verkar de flesta ge de bästa förmånerna till nya kunder, allt i jakten för att försöka locka nya kunder. De bästa villkoren får man därför om man regelbundet byter mellan olika banker och företag. Det finns all anledning att jämföra priser och villkor och välja det som för stunden är bäst.
    Hoppas att det blir bättre med foten! :)
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har du verkligen tittat runt och jämfört? Eller tror du på det som din bankman säger till dig?
    Jag var förmånskund på Götabanken/Nordea i många år tills jag upptäckte att nischbanker som Skandiabanken faktiskt gav bättre villkor... ;)
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag och min bankman har förhandlat fram de villkor jag har just nu så det är lika mycket "mitt eget upplägg" som hennes. Ekonomi är viktigt och intresserar mig och jag skulle aldrig blint köpa vad "nån sa åt mig" i det fallet.

    För mig känns det bra att ha en bankkontakt som känner mig och mina behov och där jag snabbt kan ringa upp för rådgivning utan att behöva förklara allt från grunden hela tiden.

    Även om Rebeckas behov i dagsläget är något helt annat (banken fungerar mer som en mobiloperatör - inget behov av personlig kontakt, rådgivning utan bara en "service" att ta hand om hennes pengar) så kan sånt förändras ganska snabbt. Jag tror att banken är viktig och min erfarenhet är att man kan spara mycket pengar på att bygga upp en bra och långsiktig kontakt (även om man inte har så mycket pengar). Det handlar inte bara om avgifter utan också kvaliteten på de råd man får.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    I bästa fall kan det säkert fungera som du beskriver. Men vad händer om din bank plötsligt förändrar villkoren? Eller din personliga bankman/bankkvinna byter jobb och du får en annan person du inte kommer lika bra överens med?
    Sådant har jag varit med om. Hade en gång en jättebra bankman på SEB som gav mig bra villkor. Efter ett par år var han inte längre chef på det kontoret och hans efterträdare förnekade de rabatter jag fått tidigare.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Då får man byta bank. Jag pratar snarare om vilket synsätt jag tycker att man ska ha när man väljer bank. Att man inte ska se det enbart som en mobiloperatör utan som ett företag som faktiskt kan ge personliga råd och tips.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Man ska dock ha klart för sig att de råd man får gällande t.ex. investeringar ifrån en banktjänsteman är färgade av den bankens utbud. Din bankman kommer inte att rekommendera den för dig bästa lösningen, han kommer att rekommendera den lösning banken tjänar mest pengar på och som ger honom mest provision. That's the bitter truth!
    Vill man ha objektiva råd om vad som är bäst för den egna ekonomin får man vända sig till någon oberoende part som inte har ett egenintresse av att tjäna pengar på dig.
    Titta t.ex på sådana sidor som Avanza, Nordnet eller Morningstar och jämför utvecklingen på storbankernas fonder med utvecklingen på fonder från andra fristående fondföretag så kommer du att finna att storbankernas fonder ofta ligger i botten, ändå rekommenderas de ofta av banktjänstemän...
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Skulle inte kalla Skandiabanken för en nischbank
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Angående lån, kundrelationer osv. Pappa är med i JAK och kan låna miljonbelopp där för sina samlade poäng. Hans tanke är att skriva över allt på mig. Huruvida jag kommer kunna utnyttja det i framtiden återstår att se. JAK är en medlemsbank.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    JAK har en väldigt fin ideologi. Jag är inte med där själv men har all respekt för deras tankar.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, JAK är intressanta. Pappa brukar prata om deras visioner och möten. Förhoppningsvis kanske jag kan delta nån gång.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jak, det är där när man återbetalar så ska man även sätta in motsvarande belopp i ett sparande som sen är låst och släpps när allt är betalt eller visst delmål?

    Har för mig mina päron använde det sent 70- tidigt 80-tal.
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    OKQ8 Visa verkar gå att få utan kredit och utan avgift.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Kreditkort med bra rabatter - Ikano Bank

    Vad är det för aviavgift som nämns?

    Vad betyder det?
     
  15. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Står lite här Vad är Aviavgift? - Consector förklarar


    "Aviavgift är den avgift som en fodringsägare har rätten att ta ut för att täcka kostnaden för administration kring avihantering. Denna får även tas ut för fakturor som skickas ut som E-faktura eller betalas via Autogiro, även om det är vanligt att avgiften inte tas ut i dessa tillfällen."
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, men jag undrar vad de skickar ut avi för.
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    För att kunna ta betalt för kortet.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Stod ju ingen årsavgift så antar det var kopplat till något annat jag inte förstod vad. Då får jag avvakta med skaffa tills jag vet mer.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är lurendrejeri. Aviavgiften blir ju en sorts årsavgift. Men texten ”Ingen årsavgift” lockar snåla personer som inte bryr sig om ekonomi.
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Det kan man säga.