Diskussion: Ny bank - Tips och råd!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 31 jan 2018.

  1. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När du handlar med kortet så uppstår en skuld som ska betalas. De skickar ut en faktura på den skulden en gång i månaden och lägger på 25 kr för att de skickar ut fakturan. Det är ju kostnad att skicka ut fakturor så det klart att de vill täcka den kostnaden.

    Det finns flera andra kreditkort som är helt gratis om man väljer autogiro eller e-faktura.
    Jag använder just nu kreditkort från Volvo finans, Circle K och Santander. Det sistnämnda är nog inte längre kostnadsfritt, men jag har det gamla avtalet så för mig är det fortfarande gratis.
    Alla 3 kort är helt gratis om man betalar i tid.

    Volvokortet används för hushållets gemensamma utgifter.
    Circle K används till mina privata inköp.
    Santander är ett reservkort som ligger hemma om jag skulle bli bestulen på de andra korten. Då kan jag fortfarande handla mat och annat nödvändigt.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att få in den skuld du dragit på dig under månaden.Har du inte dragit på dig någon skuld, alltså inte ligger på minus på kontot, skickas ingen av ut (och då tas förstås inte heller någon aviavgift ut) enligt det du kopierade tidigare.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för alla tips och råd. Nu är det så att jag inte kan skaffa kreditkort inser jag. Jag läste att man måste tjäna ett viss summa under ett år för att kunna skaffa kreditkort (det verkar ju vettigt även om jag inte har för avsikt att använda kredit). Så jag måste ha betalkort oavsett.

    Nu kommer jag avsluta mitt VISA och privatkonto hos Forex Bank eftersom jag hellre skaffar VISA via Skandiabanken som jag nu har flyttat över mina pengar till. Jag har både bankID på fil, mobilt bankID och Swish där. Nu har Forex Bank precis kommit med Swish verkar det som men de erbjuder fortfarande inte bankID vad jag vet och jag har väntat länge på det så ser ingen vits att stanna kvar. Visst, ränta för pengarna men det är inte mycket vi pratar om. Jag verkar få bättre ränta hos Ikano Bank men deras Internetbank är bara så rörig och trots flera försök att skaffa bankID hos dem så har det inte funkat. Hos Skandiabanken fixade jag allt på nolltid och Internetbanken verkar mer användarvänlig.

    Jag får se om Skandiabanken blir min nya huvudbank eller ej. Kommer inte skaffa VISA direkt förrän jag har bestämt mig. Pappa är kund hos Handelsbanken och jag funderar på välja en bank som istället kan innebära förmåner i framtiden.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om dem erbjuder Swish, så måste den erbjuda Bank-ID, då Swish inte fungerar om du inte har Bank-ID
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Frågan är om du måste ha BanID hos samma bank som erbjuder Swish? För jag kan t.ex. logga in med mobilt bankID på Forex Bank men mitt mobila bankID kommer från Skandiabanken.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

  7. Droid55

    Droid55 Guest

  8. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Nej, du kan skaffa mobilt bank id via handelsbanken men aktivera swish hos annan bank. [emoji4]
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, precis som jag skrev. ;) Forex Bank erbjuder fortfarande inte BankID.

    Insåg nu att Skandiabanken bjuder på bankkort i 12 månader när man beställer vardagspaketet. Ska kolla hur jag gör det. Alltid något. Haha.
     
    Last edited by a moderator: 28 feb 2018
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Bankkort från Skandiabanken beställt. [emoji106]
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Snubblade över min gamla tråd och kände att jag var tvungen att kommentera detta när jag läste det igen.

    Min pappa har Handelsbanken men inga lån. Han har dock ganska mycket cash hos dem utan att specificera vad mycket är. När han frågade om ett gratis betalkort (de erbjuder bara Mastercard) så gav de honom kalla handen direkt. Då berättade han även om sina planer på att sälja sin lägenhet. Han har då varit kund sedan -99 kanske, men inte har han fått något för det.

    Nej, såvida man inte är en speciell person så bryr sig bankerna inte om en. Mao så kan man gott väl byta eller har flera banker och placera pengarna där du får bäst förmåner. Gärna oberoende på hur stor käft du har.

    Själv rekommenderar jag Forex trots att jag just nu har Skandiabanken (men jag har ändå inga pengar). Anledningen är att Forex är den enda banken som erbjuder ränta (både på lönekonto och sparkonto), oavsett hur lite eller mycket pengar du har. Dessutom har de många kontor och är lättillgängliga. Kan inte säga detsamma om Handelsbankens kontor och det kändes allt annat än avslappnat. Då sitter personalen på Forex ändå bakom glas eftersom de hanterar kontanter (enda banken som verkar göra det i stan numera).

    Pappa har hela fyra banker nu då han också blev kund hos Skandiabanken (de erbjuder gratis VISA-kort det första året). Därutöver är han fortfarande kund hos Handelsbanken samt JAK och Forex. Han kommer att flytta det mesta från Handelsbanken nu.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tyvärr har det blivit så både hos försäkringsbolag och banker att det är nya kunder som är intressanta. Det finns nästan aldrig något intresse av att vårda och behålla gamla kunder.

    Så du har absolut bäst chans att få div. förmåner när du byter bank eller försäkringsbolag. Att som gammal kund i ett bolag förvänta sig någon förmån för att man varit trofast och lojal är ganska lönlöst.

    Men det finns också en tendens att de förmåner du lyckas förhandla dig till som ny kund plockas bort eller trappas ner efter något år. Du kanske lyckas förhandla dig till en bra ränta eller en bra försäkringspremie första året. Ett eller två år senare kommer du att upptäcka att din förmån blivit urholkad och att du inte längre har så bra villkor som du trodde.

    Så se upp när olika säljare erbjuder dig en extra bra premie eller ränta. Fråga tydligt hur länge du får behålla den förmånen. När du pressar dem brukar de erkänna att förmånen kommer att plockas bort efter första året...
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vill man ha ränta på sina besparingar är det nisch-bankerna som gäller. Sveadirekt, Volvofinans m.fl. Vill man ha gratis kredikort så är det bensinbolag eller finansbolag som gäller. Preem, OKQ8, Komplettbank m.fl.

    Själv har jag ganska många banker och finansbolag numera.
    För att betala räkningar m.m. har jag Skandiabanken. Det är gratis om man väljer bort deras bankkort. Där har jag gratis internetbank med betalningar, autogiro, Bank-ID och Swish. Men jag har aldrig några större summor stående där eftersom de har ingen eller dålig ränta.

    Mina besparingar har jag f.n. hos Sveadirekt och Volvofinans. Men jag har också konton hos Hoistspar och Marginalen. Tyvärr varierar det tid efter annan vilken av nischbankerna som erbjuder bäst ränta så man tvingas flytta runt pengarna ibland om man vill ha bästa räntan.

    Betalkort har jag från Volvofinans, OKQ8, Preem och Komplettbank. Inget av dem kostar något om man betalar hela skulden varje månad vilket jag regelmässigt gör. Hos vissa av dem kan du t.o.m. få lite bonus på dina inköp så att du tjänar pengar på kortet istället för att betala för ett kort. Bäst bonus just nu har Komplettbank så det är det kortet jag använder för tillfället.
     
    Last edited: 29 jun 2019
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Bra skrivet!
     
  15. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Har idag tagit första steget ifrån Swedbank och mot att bli kund hos länsförsäkringar bank istället! Anledningen till detta var att Swedbank utan att informera börjar ta 39kr/mån i avgift, från att tidigare varit avgiftsfritt i minst 8 år.
    Har gett Länsförsäkringar chansen då de ligger högst i kundnöjdhet.
     
  16. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Uppdatering; länsförsäkringar avslog min onlineansökan så chansen gick till nästa bank.
    Det fick bli och tänka om, tog Skandia bank utan konto/kreditkort hos dom. Kommer använda mitt Preem mastercard att handla med.
    Så nu har jag inga årsavgifter eller kortavgifter när jag avslutat mitt konto och kort hos Swedbank.
     
  17. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vet inte om du är i behov av kontantuttag ibland men har du tänkt på avgifterna för det?
     
  18. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Såg att avgiften va dyr för det, men jag har revolut kort med kostnadsfria uttag, så det löser sig :teeth:
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ett annat alternativ om man vill ha ett gratis kort med kontantuttag utan avgift är att skaffa PFC.
    P.F.C. - Koll på pengarna
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    Länsförsäkringar avslog mig också. Trodde att jag var unik men tydligen icke. Jag ombads att besöka deras bankkontor men det har jag ingen lust med. Skandiabanken ville dock ha mig som kund och nu är pappa också kund hos dem.

    Har du redan konto-/kreditkort så behöver du ju inte Skandias också. Min pappa behöver dock ett så han tog det. Gratis första året och sen 20 kr/mån. Ändå billigare än många andra tillsammans med Forex som också tar 20 kr/mån, men fördelen med Forex är räntan. Tänker man på räntan så kan man nästan säga att kortet kan bli gratis eller i varje fall ännu billigare, beroende på hur mycket pengar man har/får in. Tyvärr erbjuder de bara Mobilt BankID så vill man ha BankID på fil eller kort så är Forex inget alternativ (men man ska tydligen kunna logga med BankID på fil utfärdat av en annan bank senare).