Ny eurotaxa för EU-roaming 30/4 - förändrar det prisbilden?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 27 mar 2016.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Telenorbutiken i Birsta, Sundsvall hade en hel låda ute i butiken med kontantkort.

    Den operatör som inte har kontantkort i Sverige är ju Tele2.

    Tele2 & Comviq påstår ju båda två att Comviq & Tele2 är helt olika operatörer vilket inte är sant, men det är väl för att försöka rädda sig undan senaste kampanjen som inte var så lyckad för Comviq.

    Oj, ber om ursäkt för ot.
     
    Asawi gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    EU-tanten som började med denna populistiska PR-fest tyckte ju att det fanns alldeles för många operatörer i Europa så hon ville att det skulle bli som i USA istället...

    Var det verkligen någon som trodde de skulle få en gratislunch utan att någon betalar?
     
  3. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Det är ju alltid kunderna som betalar för allt. Vad man nu väljer att kalla avgifterna för, är ju egentligen bara intressant för att man ev. ska kunna förstå vad man betalar för.
     
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jo, det finns säkert enstaka butiker runt om i landet som har kvar kort.

    Ja, det är ju inte alls sant, som du själv skriver här nedan. Comviq är ju varken en operatör eller ens ett företag, utan endast ett av Tele2s varumärken.

    Ja, det är helt obegripligt varför Tele2 utbildar sin personal att ljuga om företaget. Det får mig alltid att undra vilka fler flagranta lögner de trycker i sina kunder.
     
    6150 gillar detta.
  5. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja, gömda i den bemärkelsen att de allra flesta tydliga länkar de haft tidigare, är borttagna.
    Tidigare fanns t.ex. en länk på den sidan du kopierade. Där stod som rubriker bl.a. Abonnemang och Kontankort. Nu ser det ju inte ut så.
     
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ett slags "pysparagraf", är väl mer korrekt citerat.

    Jag har för din skulll nu letat upp adekvat dokument på EU:s hemsidor:
    http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-3111_sv.htm

    Där finns två passager som är relevanta:
    1) Skydd mot missbruk som bygger på bosättning eller permanenta band till ett EU-land
    2) Skydd vid exceptionella omständigheter på hemmamarknaden
     
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Låter skumpt det där med registrering. Å andra sidan vill man ej heller roama. Sist jag var utrikes var i Estland. Var då utan nät. Hade valt SONERA manuellt i Helsingfors.
     
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 375
    Mottagna gillanden:
    2 815
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Igår på telenor.se

    [​IMG]

    Idag via mobilen:

    [​IMG]

    Verkar vara ganska enkelt att nå deras kontantkort, man får gå in via abonnemang och ett kontantkort är ju som ett abonnemang.
     
    Asawi gillar detta.
  9. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ja som du ser högre upp så var det just det jag påpekade att de tagit bort länken till kontantkort i den bilden både du och Asawi lagt upp. Det stod tidigare Abonnemang OCH Kontantkort. Nu står det bara Abonnemang. Vad var det som var så svårt att förstå med det? De har tagit bort synliga direktlänkar. Jag vet inte hur jag ska kunna uttrycka mig klarare.

    Det blev en väldigt konstig pseudodiskussion av detta, som dessutom inte har det minsta med EU-roaming att göra.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror vi gått lite off topic nu.

    Låt oss återgå till EU och roaming. Det finns en funktion för att skicka meddelanden privat om diskussionen skall fortgå på temat kontantkort.
     
    Last edited: 11 feb 2017
    iterva, inact_0025 och Asawi gillar detta.
  11. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Vad Du menar är att operatörerna har rätt att höja priset på sina mobila bredband. Det är ju ingen nyhet eftersom vi lever i en marknadsekonomi där fri prissättning är tillåtet.

    Tyvärr kommer vi nog att få se ganska kraftiga höjningar på mobila bredband. Själv tillbringar jag totalt 6 månader i länderna runt Medelhavet.
    Har ett 100GB abonnemang hos Tre som kommer att användas flitigt inte bara hemma utan även när jag är nere i Europa. Finns ju inte en chans att Tre får kostnadstäckning eftersom jag betalar lite drygt 200 SEK/månad. Eftersom vi svenskar är ett resande folk så kommer säkert ganska många abonnemang bli olönsamma.
     
  12. inact_0025

    inact_0025 Guest

    ???? Nej det menar jag inte. Varför trodde du det?

    Det handlar ju inte det minsta om vad just JAG menar. Läs det jag länkade till. Det är ju EU det handlar om inte vad jag tror och tycker.
     
  13. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    [​IMG][​IMG]

    Prishöjning Telia ? Fick Sms i Holland idag 100kr för 100mb på hemsidan står det 49kr / 100mb.. Lätt intressant! näNågon pris info är väl helt klart fel.. Prishöjning verkar ju märkligt med tanke på kommande roaming regler..
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    100MB för 100kr var riktigt dyrt. Tror ingen annan operatör har kvar så dyra surfpaket inom EU idag. Onekligen stick i stäv med kommande EU-regler. Är det ett misstag kanske?

    Comviq som jag använder tar 45kr för 200MB. Telia är alltså dubbelt så dyra för hälften av datakvoten.

    Från och med 1/6 gäller de nya reglerna så höjningen blir ju högst kortvarigt i alla fall...
     
    Last edited: 31 mar 2017
  15. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag slängde iväg frågan till Telia på facebook om misstag eller ej men ännu inget svar.. Borde vara det tycker man men får se vad för svar de kommer med..
     
    Asawi och bernard gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Måste vara ett misstag, för 100 MB/100 kr är väl mer än de får ta ut? Har förmig att de där 58 örena/MB är nån sorts övre gräns.
     
  17. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Kul och påpeka för dem iallafall.
    Så förbaskat trött på man bara inte släpper på roamingen helt och hållet. Men antar man kommit överens om att justera priser samtidigt. Hade varit intressant och veta hur mycket kunder Telenor vunnit på att släppa sina nya abonnemang ett år tidigare..
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Telenors abonnemang för privatpersoner är rätt muppiga. De låser dessa abonnemang till 1Mbit/s utanför Norden, så frågan är vad som händer när de nya roamingreglerna inträder 1/6. Om de som redan bundit upp sig på Telenors abonnemang då är fast med 1Mbit/s eller inte. Det hade ju nämligen varit rätt taskigt.

    Var rätt sugen på att hoppa på Telenors abonnemang, men avstod så fort jag såg 1Mbit/s-begränsningen. 0,12MB/s känns nästan "wappigt" med dagens tunga hemsidor :) Tycker gott de kunde lagt sig på 5Mbit/s i alla fall.
     
    6150 gillar detta.
  19. rejsare

    rejsare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jo hastigheten är i lägsta laget men för mig som reser mycket, hade det varit en godtagbar lösning. Sitter fast hos Telia till 2018 så bara avvakta och se vad som händer, blir spännande se hur vilkoren blir tycker jag. 3 Dk begränsar hastigheten i sina roaming nät,men Telia Dk och No gör det inte om jag förstått mina danska kollegor rätt..
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Telenor begränsar inte heller hastigheten, inte lika mycket i alla fall, i sina företagsabonnemang tror jag.

    Är det företags eller privatabonnemang kollegorna har?

    Ja, det blir mycket spännande. Blir helt säkert lite priskrig på den fronten med olika abonnemang som är mer eller mindre fördelaktiga för EU-surf.

    Vore även roligt om fler kunde göra som Telenor och erbjuda fri roaming i fler regioner, dvs utanför EU. Vi reser ju mer och mer och arbetar mer på distans, så det vore förvånande om operatörerna inte börjar slåss i större utsträckning på den fronten efter att EU-roamingen är avklarad.

    Google Project fi tycker jag är föredömligt på den fronten. De erbjuder fri roaming i närmare 200 länder, och med obegränsad hastighet på många ställen. En intressant aspekt med Project Fi som både är bra och dålig är att du ansluter via VPN automatiskt med ett sådant SIM i mobilen utanför USA. Det innebär att alla tjänster som är regionsspecifika fortsätter fungera även om du lämnat landet, men leder till rätt sega svarstider om man är långt från USA.
     
    jnsson gillar detta.