Ny mobil för cirka 5 000 kr. Fokus på musik och kamera.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av rytterstedt, 23 mar 2017.

  1. rytterstedt

    rytterstedt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Info:
    Nova Launcher
    Jag behöver en ny mobil men vet inte vilken jag skall välja. Är en alldaglig användare som mest lyssnar på musik när jag går till och från jobbet, tränar eller på annat sätt motionerar. Annars använder jag mobilen till att ta bilder, maila, sociala medier och liknande. Använder inte mobilen till spel. Har tidigare haft en HTC Desire HD, Samsung Galaxy S3 och en Note 4. De två senaste är varit rootade och haft custom ROM.

    Det jag letar efter är egentligen en lur som kan leverera schysst ljud och bra bilder till ett överkomligt pris. Jag har kollat på Galaxy S7, Huawei Honor 8, Huawei Mate 9 Pro samt Oneplus 3T men kan inte bestämma mig för någon mobil. Samsung har jag som sagt haft tidigare och gillar känslan i deras mobilen men avskyr deras bloatware (därför jag lägger in nytt ROM) och Knox.

    Har ni något bra tips på en mobil som kan passa mig? Bör jag vänta tills S8an kommer ut? För tillfället har jag ingen mobil alls så att vänta minst en månad känns lite drygt.
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att OnePlus 3 är en grymt bra mobil och 3T är ytterligare vassare så..
     
    rytterstedt gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 696
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast är OP3T verkligen optimal för ljud och kamera?

    Jag hade nästan kikat på LG V20.
     
    rytterstedt gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "schysst ljud och bra bilder" tycker jag absolut att den levererar (OnePlus 3).
     
    rytterstedt gillar detta.
  5. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Galaxy s7 kostar 4 979 hos siba, mkt telefon för pengarna...
     
    pmugghc och rytterstedt gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En LG V20 vore rätt optimalt. Finns tyvärr inte officiellt i Sverige! Fantastiskt ljud pga riktigt bra 32-bit DAC och grym kamera. En begagnad V10 skulle göra jobbet också då får du detsamma för runt 2000kr. Jag hade turen att få tag på en V10 begagnad för 1400kr för några veckor sedan. Bästa mobilkameran jag haft (bättre än S7) och bästa ljudet någonsin i en mobil i hörlurar.
     
    Jerpa, rytterstedt och Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    En LG G5 med en BO-dac kan du nog få till ett bra pris och det ljudet och den kameran är nog svårslagna sett till priset.
     
    dannejanne gillar detta.
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    LG i någon form ska han definitivt ha i alla fall med tanke på hans krav. Glömde bort G5 men den går nog också att få rätt billigt ja.
     
    Droid82 gillar detta.
  9. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    LG V20 rapporteras ta dålig bilder i autoläget och LG har inte brytt sig om att fixa det. G5 strular med 4G med just Telenor och LG har inte brytt sig om att fixa det heller. Så ser inte riktigt hur man kan rekommendera något från LG i dagsläget...

    S8 kommer kosta betydligt mer än 5000.

    Samsung har i dagens läge år 2017 inte alls en fantastisk massa bloat jämfört med andra tillverkare. Sony och LG har klart sämre UI måste jag säga.

    Så ska du inte ha Samsung är frågan bara är hur mycket sämre kamera än den i S7 du kan leva med...
     
    pmugghc och jnsson gillar detta.
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Vilken telefon rekommenderar du till TS om hen nu inte vill ha Samsung?
     
  11. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Slutsatsen kanske var att TS bör titta både en och två gånger till på Samsung om uppfattningen av UI't kommer från Note4.

    Annars, tja... Mate 9 kanske?
     
    rytterstedt gillar detta.
  12. Droid82

    Droid82 Guest

    Ja Galaxy S7(som jag ägt) hade helt klart en bra kamera. Jag har dock uppfattningen att Lg G5 med BO-dac nog är svårslagen med ljud, och kameran är väl i paritet med S7 enligt en del kameratester jag sett, åtminstone vad gäller stillfoton. Tråkigt med 4G-problematiken, det kan såklart vara en dealbreaker om man tycker att 4G är viktigt. Hur upplevde du 4G-problematiken @Gurex@Gurex ? Visst hade du Telenor och LG G5 simultant?
     
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det borde vara en dealbreaker för de flesta om mobilen är så buggig att man måste stänga av 4G.

    Sen är väl frågan är väl om TS är audiofil nog för att betala 1500 för en extra DAC och dessutom höra någon skillnad när han går till jobbet...
     
    jnsson gillar detta.
  14. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag har halebop nu så vet inte hur det ser ut med telenor.

    En annan telefon som har riktigt bra ljud är zte Axon 7. Den tycker jag TS borde kolla närmare på.. Annars kan man nog köpa en g5 och hitta en B&O dac billigt begagnat.
     
    PV68 gillar detta.
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Vad tyckte du om B&O-dacen? Gjorde det en relevant skillnad?
     
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Precis som jag skrev så kan det vara en dealbreaker om man tycker att 4G är viktigt och man har Telenor. Nu menade jag att han kan hitta begagnat till bra pris och inte betala mer än nypris för produkten. Och vad gäller audiofil så skrev TS uttryckligen att fokus var musik och kamera. Själv hade jag inte brytt mig om 4G då jag i praktiken aldrig märker någon skillnad mellan 3G och 4G men alla har vi ju olika förutsättningar och preferenser beroende på användande och var vi håller till och vad vi prioriterar med mera. Samsung med explosioner och sedan intygande att telefonen är trygg och sedan nya explosioner kan ju också vara något att väga in i beslutet. De gjorde ju samma sak med Galaxy S7, sa att allting bara är finemang trots exploderande telefoner.

    http://fortune.com/2016/11/16/samsung-smartphone-explodes/

    http://money.cnn.com/2016/11/21/technology/samsung-galaxy-s7/
     
    Last edited by a moderator: 24 mar 2017
    Gurex gillar detta.
  17. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Det gör en skillnad men kanske inte värt 1500. Nu har jag inte guldöron så jag kanske inte är rätt person att fråga men det blir bättre "liv" i vissa låtar och det blir mer känsla i instrument och röster anser jag. Överlag tycker jag den inbyggda dacen räcker rätt långt i exempelvis oneplus3 som jag har nu. När jag ska finlyssna använder jag dock B&Os dac (som jag sparade) externt.
    Lyssnar då med ett par fidelio x2.


    Som jag skrev tidigare skulle jag kika på ZTE axon 7 då jag gärna skulle ha allt inbyggt. Eller v10/v20 om ljudet är viktigt.
     
    Last edited: 24 mar 2017
    Droid82 gillar detta.
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Typisk FUD att blanda ett enskilt obekräftat fall i USA med Note7-problemen.

    Angående Axon 7 så är nog kameran sämre än vad ljudet är bra... och då har vi inte pratat om uppdateringar eller MiFavor.
     
    pmugghc gillar detta.
  19. Droid82

    Droid82 Guest

    Nu var det inte bara ett enskilt fall utan det där var bara ett exempel men nu ska jag inte gå mer off-topic än vad jag redan gjort. :) LG har helt klart ett par intressanta "musik-lurar", Galaxy S7 var också en bra telefon men jag tror inte att ljudet är lika bra som på LG V10/LG V20 och LG G5 med dacen(återigen, förstår att 4G kan (eventuellt borde) vara en dealbreaker). :) Det ligger förresten ute en LG V20 nu på swedroid, skynda fynda! :)

    https://swedroid.se/forum/threads/lg-v20-h990ds-gra.143055/
     
    dannejanne gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Definitivt inte. Dock är inte ljudet dåligt i S7 men den kräver root plus Viper4Android för att låta som bäst, vilket teoretiskt förbrukar garantin.
     
    Droid82 gillar detta.