Fråga: Ny ROM eller Clean Wipe/Installation?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Swype, 8 dec 2013.

  1. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    En fråga till er kunniga människor.

    Jag är på resande fot och har över en tid haft alla möjliga problem med min S2:a. Vissa är lösta, men andra är återkommande trots återställningar.

    Mobilen är min internet hotspot och måste vara pålitlig.

    Jag var ett tag inne på att installera en custom ROM, i synnehet när Cyanogen släppte sin installer för dummies. Dock reser jag med en Macbook och stöd för Mac finns ej ännu.

    Jag är egentligen inte i behov av de senaste funktionerna.
    Jag ogillar bloatwares, är trött på alla småbuggar. GPSen tycks krångla ibland, jag har 3 batterier men har dålig batteritid och RAM minnet slukas fort så telefonen är seg.
    Jag gillar Googles nya fotoapp så jag vore glad om den var trasselfri. Dessutom startar telefonen om sig lite då och då.

    Nu till frågan:

    Kan en alternativ ROM förbättra min upplevelse? I så fall: tips på vilken?

    Finns det alternativt något ytterligare jag kan göra, förutom att bara "återställa" som tar bort allt och gör en helt clean install?

    Jag vet inte hur pass optimerad återställningsfunktionen är, men vet av erfarenhet att efter ett par Windowsåterställningar är det ofta på plats med en ren installation.

    Ideer och tips uppskattas hjärtligt.
     
  2. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Är senaste uppdatering från Samsung installerad? Isf ser jag inte att du kan göra något mer än systemåterställning.

    Custom rom är bra tycker jag. Kört de senaste CM, provar nu nummer elva som ännu är under utveckling. Provade även miui men den var kass tycker jag.
    För att komma till saken tycker jag du ska slänga in senaste spikade version av cyanogen mod. Det går enkelt första gången med Odin bland annat. När väl allt är flashat kan du byta rom efter smak och behag. Man laddar ner önskad rom, startar om telefon I recoveryläge och följer sedan ett par enkla steg.

    Dock vill jag höja ett finger för att du bör ha en backupplan i nödfall. Sannolikheten för att något oönskat händer är rätt låg. Men du känner kanske till "the law of unintended consequences".

    Peace in our time
     
  3. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för det. Dock tror jag inte att Odin finns till Mac vilket ställer till det. Jag reser och har ej tillgång till PC.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  4. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan det t ex inte vara fördelaktigt att wipa hela partitionen och installera senaste Stock-ROM från scratch så man slipper alla filversionshistorik? En clean installation känns att föredra franför en enhets som uppdaterats i några år, även om jag återställt den lite då och då?

    Alternativt finns det inga cachefiler, loggfiler eller annat som kan orsaka buggar i systemet som kan rensas via någon bootloader eller recovery mode eller något?

    Tacksam för svar av. Passa nu på att skina, Ni tekniska nördvänner. :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. dannyh

    dannyh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    De problem jag upplevde efter OTA-uppdateringar som lade sig "ovanpå" befintlig installation försvann när jag gjorde factory reset.
    Det där med cache osv förstår jag endast att man bör göra. Smärtsamt okunnig om vad filerna annars hittar på.
    Men om du har mac, hur hade du då tänkt installera ny stock rom?

    Ett alternativ är att flörta med en donna på stranden. Istället för att gå i säng frågar du ifall man kunde få låna hennes laptop med windows7 :)
     
  6. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe, mig veterligen har Heimdall Mac-stöd, vilket verkar vara en alternativ lösning för Odin. Jag tror att de jobbar lite olika men båda ska fungera.

    Hehe, bra idé med donnan på stranden! Alternativt kör jag in en virtuell maskin i Mac'en med en Windowsinstallation och kör därifrån. Vill inte lägga för mycket tid på att mecka dock på resande fot. :)
     
  7. UtoP

    UtoP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Komplett lösning utan dator

    Hej,

    Det finns möjlighet att både roota och flasha en ny rom (custom eller original som du behagar) med endast telefonen.

    Min idé kom från att jag känner till denna app: Mobile Odin (skriven av Chainfire, en väldigt pålitlig utvecklare i min mening). Med den kan du flasha roms utan dator.

    Dock krävs root access (dvs att telefonen är rootad) för att appen ska kunna användas. Detta kan lösas med en "one-click root-app", som exempelvis Framaroot. Jag har kollat att Framaroot är kompatibel med Galaxy S2.

    Om du kör på denna idé laddar du alltså ned Framaroot, Mobile Odin samt den rom du vill installera efteråt. Sen kör du dem en i taget. Det hela borde gå smärtfritt.

    Detaljerade anvisningar för dessa appar kan du läsa i de översta inläggen i mina länkar. Du kan även googla "how to root framaroot" eller liknande.

    I valet av rom har jag några rader att säga. I våras engagerade jag mig för att hitta det bästa alternativet för att "reparera" min S2 som (vid normal användning) hade blivit väldigt opålitlig och kraschade regelbundet. En förutsättning för mig var att jag efter nån dag av trixande skulle kunna lita på att telefonen funkar stabilt i fortsättningen. Låter som att du har samma kriterier.

    Efter en del research rootade jag och installerade Siyah kernel samt Chameleon rom (på den tiden var 3.0.1 nyast). Har kört på denna setup sedan april, allt funkar bra och framförallt stabilt. Chameleon inkluderar en (av utvecklaren vald) kernel i sin installation, den bytte jag ut (till nämnda Siyah kernel), men det behöver inte du göra. Numera finns version 3.0.4 vilket känns som ett logiskt val före 3.0.1.

    Om du vill säkerställa att du får ut allt skräp ur telefonen, kan jag rekommendera GS2RomNuke, ett script som raderar alla eventuella efterlämningar som kan orsaka problem. Efter detta steg måste du direkt installera ditt nya rom (eftersom det gamla rensats bort). Jag vet dock inte hur wipescriptet fungerar med Mobile Odin, så det säkraste skulle isåfall vara att använda de wipe-möjligheter som ges i Mobile Odin, flasha ditt nya rom och sedan gå in i recovery mode (håll in hemknappen när telefonen startar) och köra wipe-scriptet varefter du flashar ditt nya rom igen. För detaljerade instruktioner om scriptet, läs första inlägget i länken. Det tar några minuter extra, men så skulle jag göra. I annat fall är det viktigt att du åtminstone genomför en "vanlig" wipe, något som borde erbjudas i Mobile Odin.

    Sammanfattande; gör först backup på allt viktigt på telefonen. Roota med Framaroot, flasha Chameleon 3.0.4 med Mobile Odin, låt telefonen starta vanligt, stäng av och gå till recovery mode, kör RomNuke och flasha därpå Chameleon 3.0.4 igen. Låt starta och allt ska fungera.

    Lycka till!

    EDIT: Med Chameleon rom medföljde en kameraapp som funkar bra. Testade dock precis med Googleutvecklade "Camera ICS" (antar att det är vad du menade), verkar inte vara några problem med den! (För att slippa ads måste du dock köpa appen för 9 spänn.)
     
    Last edited: 13 dec 2013
    Swype gillar detta.
  8. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt fantastiskt givande svar! Ditt inlägg intresserade mig i att återuppta projektet som jag nästan lagt på hyllan.

    Jag har kollat runt på XDA-forumen och det är så otroligt många termer att lära sig, moment att tänka på så det blir förvirrande efter ett tag. Allt från Root (Odin, Heimdall, APK's & alternative metoder), Bootloader (CWM tycks bäst), ROM Flashning (Val av ROM är ett evighetsprojekt), Kernel-val, Nandroid-backup, EFS Backup, App Backup/Återställning et cetera. För en nyinvigd med alldeles för många olika projekt på G samtidigt --> Kaos.

    Så tack!

    Ett par frågor bara:
    • 1. Om man alltså Flashar via Mobile Odin, ersätts då inte Bootloadern? För-/Nackdelar med att behålla sin stock bootloader? Denna stöder antagligen inte Nandroid- & EFS-backup förmodar jag?
    • 2. Enligt vad jag kan läsa mig till, är till skillnad från de andra metoderna Framaroot inte en "permanent" lösning för root, utan är tillfällig för den aktuella versionen i o m att den använder sig av säkerhetshål. Alltså försvinner root efter en uppdatering. Kan detta vara negativt i processen att flasha en ny ROM?
    • 3. Hur upplever du att Chameleon jobbar med batteriet? Bra batteritid?
    • 4. Vilket upplever du är det bästa sättet att ta backup på allt?
    • 5. Vad gäller kamera-appen så finns nog inte den att ladda ned via AppStore, då den inte såg helt lik ut. Det är den kameran som finns i Nexus-telefonerna, och via någon artikel hittade jag en länk online till appens *.APK. Den stöder en funktion som heter PhotoSphere, som gör att man kan ta en fullständig sfärisk bild, så att man kan stå där man tog fotografiet, och rotera 360 grader, samt upp och ned - med rätt bra resultat. Denna appen kraschar ibland på min nuvarande Stock-ROM.
     
  9. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Du kan både roota och flasha CM utan att ha ens en dator. Det enda du behöver göra är att ladda ner en recovery till ditt externa sd-kort och sedan boota upp den valiga recovery som är original (home+volup+power) och sedan välja att installera uppdatering ifrån external sd card. Wips så är din recovery bytt och du har fortfarande original kernel. Sedan är steg två att flasha CM zipparna.. Först Rom och sedan Gapps.

    Den stabila versionen och den bästa just nu med minst problem är CM 10.1. Men så snart CM 10.2 kommer ut så tycker jag du ska flasha den. Det finns dock bara snapshots och nightlies än så länge.

    Men de är stabila roms hur som helst. Inget onödigt och allt icke samsung specifikt funkar ypperligt och dialern och adressboken och surfning blir märkbart snabbare!
     
    Swype gillar detta.
  10. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för det. Finns det någon bra guide för detta arbetsflöde som du favoriserar? Jag har nog ett 10-tal men de skiljer sig åt så jag blir bara förvirrad.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för detta.

    Krävs det Root för att installera CWM/custom recovery via metoden som du nämner?
    Rekommenderar du som föregående skribent att jag använder Framaroot för detta, om jag vill göra det helt från mobilen?
    När du skriver custom recovery, syftar du då på CWM? Vart kan jag ladda ned en aktuell version av detta direkt från mobiltelefonen?

    Jag tror att jag satsar på CM 10.1 som du skriver, istället för andra alternativ som jag övervägt. Främst för att där är en stor användarbas och således brukar det vara ett bra utbud på stöd stöd/uppdateringar.
     
  12. UtoP

    UtoP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej Swype,

    Det verkar som att du fått/får rätt bra koll på läget genom ditt läsande på xda-forum. Jag har inte tid att ge något riktigt svar på dina frågor nu, men kanske under veckan!

    Det viktiga när du väljer rom, i min mening, är att inte falla för features utan att värdesätta trovärdig kritik som säger att rom:en i fråga är stabil. Mycket viktigare, särskilt i din sits som nomad.

    Det kan mycket väl vara så att det finns andra likvärdiga metoder för att åstadkomma det du vill göra, typ det som föreslås av kendobendo, jag har inte kunskap att göra någon jämförelse. Men det är trevligt att jag uppmärksammat dig på att det hela är genomförbart och att du startat ditt eget maskineri. Det är givande att kunna uppleva att man fixat sin lur en gång för alla..

    När det kommer till backup står jag fast vid nandroid. Har bara hört gått om Titanium backup, men det är för mer detaljerade, mindre, ändamål.
     
  13. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om jag vill backupa appdata, t ex från Tapatalk, vilken metod är då bäst?

    Kan jag backupa EFS-mappen (innehållandes bl a IMEI) direkt via telefonen med?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  14. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är det med säkerhetsaspekten i samband med installation av custom Recoveries, Kernels och ROM's?

    Jag kör bland annat bankappar via telefonen och där är väl annan känslig information också. Teoretiskt sett kan de väl lägga in vad som helst i dessa releaser?

    Jag är ute och reser och är i skedet att flasha en custom ROM (läs: CyanogenMod) för bättre pålitlighet, batteritid och slippa bloatwares.

    Hur tryggt är det att modifiera telefonen från en säkerhetssynpunkt?
     
  15. typ0

    typ0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Måste säga att efter jag installerade SlimKats 4.4 ROM så är det verkligen som en helt ny telefon. Fy fan så snabb den är!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  16. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu blev jag allt bra sugen!
     
  17. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha rootat telefonen med Framaroot, provade jag att ladda ned ClockworkMod från www.clockworkmod.com/rommanager > recovery.

    Jag lade denna på SD-kortet, startade stock recovery och öppnade ZIP-ilen från external SD-card dom du skriver. Mycket riktigt startar Clockworkmod (CWM) upp, men det tycks köras lokalt / tillfälligt - och inte ersätta stock recovery.

    Jag gjorde dock för skojs skull en full Nandroid backup härifrån. Jag är inte säker på om den backupen blir korrupt eller om den fungerar i och med att CWM inte var installerat. Jag fick ett par felmeddelanden om att SD-kortet inte hittades under denna process.

    Hur som helst, menar du alltså att jag härifrån vågar flashar CM + Gapps, trots att CWM i detta skede inte är "installerat" eller flashat fullständigt?
     
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Använd Philz recovery istället. Den är permanent och sedan när du flashar in CM 10.1 så kommer CM byta ut din standard recovery till CM 5.x och den består och är inte temporär. Du kommer i fortsättningen köra stock kernel så du slipper den där varningen när du bootar upp telefonen.

    Du kan ladda ner Philz recovery här:
    http://d-h.st/030
     
  19. Swype

    Swype Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Intressant nog var det precis detta jag gjorde. Och mycket riktigt var den permanent.

    Hur kommer det sig att PhilZ klarar att vara permanent men inte CWM när man flashar via Stock Recovery?

    Så CM har en egen recovery alltså? Och denna flashas automatiskt i samband med att CM ROMen flashas?

    Så CM kör G2ans stock kernel?

    Jag har inte sett någon varningstriangel?


    PS: Min Evernote-databas är nu korrupt efter root med Framaroot och installation av PhilZ, ideer?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Varför den inte är permanent vet jag inte. Men förmodligen är det ett medvetet val så du kan behålla stock recovery då det räcker för de flesta kanske. Men detta är bara en spekulation ifrån min sida.

    CM har en egen recovery. Koush som är en del av CM är det som har gjort ClockworkMod, vilket är deras recovery. Du kan byta recovery efter du flashat CM i fall du vill men du kan inte göra det med denna metod som vi pratar om här för den flashar även om ett par andra saker som får CM att hänga sig vid boot. Så enklast är att bara behålla ClockworkMod. Spelar ju ingen jätte roll egentligen.

    Så som jag uppfattat de så kör CM med den kernel som du har. Det finns andra kernels också. Men jag vill inte lova att så är fallet. Jag har inte dubbelkontrollerat detta. Bäst är nog om du frågar i CM-tråden kanske. De som får mig osäker är att på S3 exempelvis så måste du köra en CM kompatibel kernel och de roms jag flashat har haft en CM-kernel med i själva zippen du flashar. Men som jag förstår det med Samsung så måste du ha stock kernel i fall du inte vill se den gula varningen vid uppstart och det gör man inte efter man flashat CM, därav tror jag att den inte flashar en egen kernel. Men jag har som sagt inte undersökt detta närmare än så. Min S2:a är bara min backup/supa/lur nämligen :)


    Du ser varningstriangeln i fall du rootar med klassiska CF-root exempelvis. det är därför denna rootmetoden som vi tar upp här är bättre. Man slipper se skiten så att säga. Så va nöjd med det!

    Vet inte varför din evernote-databas är korrupt. Prova wipa programdatan och synka mot ditt evernote konto och ladda ner en fräsch kopia? För den sparar väl dina konfigurationer på någon server? Jag kör inte evernote men det krävs denna typ av teknik i fall den ska synka problemfritt mellan flera enheter nämligen.