Problem: Ny router dödade min USA-chromecast

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Lugnofin, 7 jan 2016.

  1. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har en chromecast (1st gen) köpt i Usa som har funkat kanon med min gamla router, som dock hade en del annat fuffens för sig så jag skaffade en ny snabbare och kraftigare router.
    Men nu varnar chromecasten att den är från ett annat land än nätverket/routern och kanske inte kommer att fungera. Och mycket riktigt, den hittar inte nätverket alls. Familjens två andra CC:s, köpta i Sverige, funkar bra med nya routern.
    Om jag ändrar region till USA i routerns wifi-inställningar funkar Usa-chromecasten och de svenska. Men då vägrar min skrivare koppla upp sig istället. Suck...
    Kan det finnas någon inställning i routern som kan göra både våra Chromecasts och skrivar nöjda, utan att byta region till Usa? Nåt med kanalerna kanske?
    Tacksam för all hjälp rörande detta!

    Just, det: Routern är en Netgear Nighthawk R7000.
     
  2. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Problemet löst! Visade sig att Usa-chromecasten inte funkade på wifi kanal 13 som routern valt i autoläget. Sänkte till lägre nummer och nu kopplar den upp utan strul.

    Skrivarproblemet verkar ha att göra med att printern inte klarade av routerns högre hastighetsinställning på 2.4 nätet. Sänkte den till "upp till 54 mpbs" och då gick det att koppla upp.
     
    Avarell_Dalton och hamroid gillar detta.
  3. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Minsann. Ge rubriksättaren ett kok stryk som överdriver ditt problem. Bra att det löste sig till slut.
     
  4. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Ja, ska smiska upp mig själv för den lite vässade rubben:).
    Men när jag skrev kändes det verkligen som om det var kört. Trodde nästan Google kokat ihop nåt nytt diaboliskt sätt att kontrollera hur/var chromecast får funka beroende på inköpsland mm
     
    torbjorn gillar detta.