Ny "Senior" telefon - Tips är uppskattat

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av twoamigos, 19 okt 2017.

  1. twoamigos

    twoamigos Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min morfar på 90 år vill gärna kunna se bilderna man skickar med mera och har idag en sketen Doro knapptelefon med knappt någon display. Mitt uppdrag är nu att leta upp en ersättare, kraven är enkla.
    Ingen dyr telefon så han blir rånad.
    Stor och tydlig display.
    Lång batteritid.
    Gärna så få funktioner som möjligt så han inte snurrar till det i inställningar med mera.

    Tacksam för synpunkter och förslag.
    Borde det inte finnas en inställning i Android där man kan trycka Senior mode. knapparna blir bra mycket större och alla funktioner stänger ner sig. Där det bara går att ringa och skicka/se sms ungefär.
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    seniormode finns på de flesta telefoner vad jag sett. doro har dessutom en dedikerad seniorsmarttelefon.
     
    Carre_80 gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag skulle också tipsa om Doros Android-lurar. De kommer med en pensionärsförberedd launcher (finns ett par alternativ på play butiken annars), samt att det finns en Teaviewer plugin för Doro så du kan fjärrstyra vid problem (finns förstås även för Samsung m.fler).
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jo NOKIA 3310 2017 kan kanske vara ett allternativ. Tur att jag var påläst. För luren levereras inte med minneskort. Och utan minneskort funkar inte tex mms & kameran. Eftersom minneskortet inte andvends då. Men med minneskort så sparas bilder i kortet. Under 60€ om jag minns rätt för luren.
     
    bernard gillar detta.
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Oavsett vilken lur det blir finns det antingen "enkelt läge" inbyggt i mobilen, eller så kan man lägga till en launcher med samma funktion. Så den biten behöver du inte fundera så mycket på. Bra skärm och enkel att ladda skulle jag satsa på. Skulle min grannfru få för sig att börja med smartphone skulle min gamla G3 vara bra i och med att den har just bra skärm och är enkel att ladda trådlöst i laddstället. Ska den laddas med kontakt skulle jag föreslå någon med USB-c (heter den väl den som kan vändas åt vilket håll som heslt?) eller - fast det tar emot - iPhone.
     
    Carre_80, Kristy och bernard gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det finns på rätt många mobiler. Det är toppen! Man kan t.ex. lägga upp ett antal favoritkontakter med kontaktbilder på hemskärmen (eller en av skärmarna om man har flera) så det blir lätt att ringa barnbarnen eller att se vem det är som ringer etc.
    (Och som jag skrev i förra svaret: FInns det inte lägger man in en annan launcher med den funktionen)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ganska dyr, men det som är bra med Doro att man liksom vänder sig speciellt till gamlingar och anpassar information etc därefter vad det verkar. 5" skärm och någon sorts laddningsdocka. https://www.doro.se/doro-8040-876.html
     
    bernard gillar detta.
  8. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Jag skulle slå ett slag för en huawei. Tycker de är enkla och har ett Senior mode.
     
  9. BGA

    BGA Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lånar tråden. I samband med operatörsbyte fick jag en Galaxy A20 som skall senioranpassas till en dam 80+ med noll tålamod. Tycker själv att Android är tålamodsprövande med alla aviseringar, uppdaterande och plingande (Galaxy 9), men har inte som många andra gått över till iPhone pga detta.
    Hur kan jag senioranpassa A20?
    - Finns Seniorläge?
    -Slippa automatiska uppdateringar.
    - Bra seniorluncher. Senioranpassa Androidmobilen enkelt , Finns fler? Vilken är bäst?
    - Möjlighet att ange/låsa t.ex ljudnivåknappen i ett lägsta-läge så att hon inte oavsiktligt håller den intryckt, vilket hon gjort = Konstigt att ingen ringt på flera dagar?

    När jag flyttade SIM- kortet följde kontakterna med, men när telefonen ringer visas alltid telefonnummer, men inte alla namn från telefonboken (kontakter). Går detta att ställa in?
    Tacksam för hjälp.