Nybörjare, custom roms bl.a

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Droidnoob, 26 sept 2016.

  1. Droidnoob

    Droidnoob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Som mitt användarnamn lyder så är jag helt ny med android. Insåg att jag får leva med det användarnamnet när jag blir mer erfaren :-)

    Lessen om detta hamnar i fel forum. Moderator kanske kan flytta detta inlägg i såfall.

    Är tidigare ios-användare men vill utforska denna plattform. Faktum är att jag är inne på min tredje androidtelefon nu sen i Juni. Då köpte jag en Samsung Galaxy A3...tror jag den hette. Den råkade ut för en olycka som skulle kostat mer än det smakar att laga den. Då tänkte jag att jag skulle köpa en lite billigare slit och släng telefon tills jag får råd med en lite exklusivare. Då blev det en Galaxy J3 som var lite billigare. Tappade den rakt ner i matlagningen. Den kortslöts. Som tur var fick jag lönen dagen efter. Då blev det en till lite billigare variant. En Huawei Y5 II. 1200 spänn. Är hittils gansks nöjd med den. Den laggar inte som J3an gjorde.

    Försöker fortfarande vänja mig vid användargränssnittet. Och jag hittar ingen kryptering i den. Dock kan man fortfarande välja pin, lösenord och grafisk upplåsning.

    Nu till frågor. Jag fick några tips och råd om att vara försiktig med Play butiken då tydligen en del appar kan ha malware enligt en vän. Jag tänker på säkerhet också. Jag har inte rootat den så jag kör no root firewall. Är dock lite förvirrad över vilka pocesser och appar man bör tillåta vs blocka. Eftersom jag använder gmail så loggades jag in på precis alla googletjänster vilket jag inte tycker om alls. Sen har jag Malwarebytes installerat.

    Ni som är kunniga, vad bör man ha för säkerhetstänk när det gäller Android? Vilka appar hjälper en?

    Jag har tittat lite på det här med custom roms så man kan välja själv vad man ska ha i sin lur. Har sett Paranoid Android nämnas. Jag har sökt efter fördelarna med att installera den rom:en. Men hittar mest beskrivningar av det nya userinterfacet. Finns det några fördelaktiga säkerhetsaspekter i den?

    Sorry jag är nybörjare så jag måste fråga. Blir förvirrad av alls sökresultat. Är det någon som vet om man kan installera den på en Huawei Y5II? Och finns det instruktioner och ingående rekomendationer för vad man bör och inte bör göra när man installerar den?

    Jag är tacksam om någon kan svara på mina frågor.
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hej och välkommen in i värmen för det första, hoppas du ska trivas :)

    Jag vet inte vad din vän har för erfarenheter av Android i stort men så länge du är medveten om VAD du installerar från Play-butiken och VAR det kommer ifrån ska du egentligen inte behöva oroa dig. Det gäller att vara aktsam. Sunt förnuft är det bästa säkerhetstänket man kan ha egentligen :) I alla fall enligt mina erfarenheter då jag efter ganska många år med Android inte råkat ut för något vad gäller virus/malware.

    Vad gäller root och custom firmware: Vad du än gör, läs på först. Här talar jag av personlig erfarenhet. Om du ska roota är det första du ska fråga dig: "Behöver jag det här?" Är svaret på den frågan nej, då är det bäst att låta bli. Det blir lätt väldigt mycket kallsvett och huvudvärk annars om/när något går åt pipan ;)

    Men, om du verkligen vill ta dig tid att lära dig och sitta och mecka då är det också viktigt att ha koll på vilka telefoner det finns aktivt stöd för vad gäller utveckling av mjukvara och dylikt. Vissa telefoner är lättare att lpsa upp och "pilla med" än andra. Gedigen efterforskning lönar sig också om man vill slippa strul
     
  3. Droidnoob

    Droidnoob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret. Jo jag vill ju lära mig. Så det är ett projekt jag ska ta mig an om det går med denna luren. Jag ska söka så mycket jag kan men om någon har några fler bra inlägg om custom roms till denna luren så uppskattas det. Vill inte ha mass krimskrams som följer med och jag vill själv välja vilka av googles appar som ska finnas bl.a
     
  4. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Välkommen till forumet!

    Jag skulle säga att testa på, ha kul, utforska men gör saker som du vet vad du gör! Om du har intresse tycker jag du ska läsa en del på nätet, där lär du dig en del :)
     
    Psicosis gillar detta.
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det finns betydligt bättre alternativ än budgetmobiler från Huawei om man vill byta ut mjukvaran. Kan varmt rekomendera telefoner från Kinesiska Oneplus för det ändamålet. De kostar inte mycket men man får extremt mycket valuta för pengarna. Dessutom finns det fruktansvärt mycket stöd från utvecklare till samtliga av deras enheter.

    Vill du bilda dig en god uppfattning om detta rekommenderar jag starkt att du börjar frekventa http://www.xda-developers.com/ och deras forum. Allt man kan tänkas behöva finns där i princip.