Fråga: Nybörjarefråga svt-play.

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av museo12, 21 jan 2018.

  1. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa en Chromecast för att streama från Svt-playappen till tv:n. Mest barnprogram. Blir det bra?

    Kanske hittar jag fler användningsområden. Det övriga jag streamar är musik från Tidal till Sonos play 5. Film och tv ser jag på iPad pro eller Note 8 med Telia-play. Jag skulle vilja utveckla hemmet mer överhuvudtaget när det gäller ny teknik.
     
  2. Droid130

    Droid130 Guest

    Hej!
    Teknik är alltid kul!
    Själv kör vi allt vi gör via Android Boxar i hemmet,inkopplat direkt i TV´n.
    Vill inte "binda upp"mig på flera enheter bara för att göra "en"sak!
    Men det du nämner funkar nog!
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    jnsson gillar detta.
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag antar att de flesta SVT barnprogram ligger som play alternativ? Gillar vår Chromecast. Ser nog mest SVT material, lite netflix och Youtube. Nån ytterst enstaka gång har den behövts startas om annars bara fungerat. Nog bara att köpa.
     
    bernard gillar detta.
  5. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tror min Chromecast står för 70% av tittandet, varav 69% är från Barnkanalens app. Helt suveränt.
     
    nishog04 gillar detta.
  6. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Samma här. Chromecasten är helt fantastisk! Så fantastisk att jag redan under min iPhone-era bytte ut min Apple TV mot en Chromecast.

    Men vad hände med SVT Flow? Finns funktionen kvar i någon annan app eller under ett annat namn? Det känns som att SVT var några år för tidigt ute med Flow.
     
  7. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar! Ska man skaffa den senaste Ultra eller ll?
     
  8. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Ultra ska du bara skaffa om du har eller tänker skaffa en UHD-tv, tycker jag. Jag kör med den vanliga för 390,- eller vad de nu kostar nuförtiden. Full-HD går bra ihop med min "smarta" TV som inte är high tech på något vis.
     
  9. blabar

    blabar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kanske inte är självklart att alla har en wifi-router? Chromecast är i första hand tänkt att användas via wifi. Svtplay-appen är bara för att välja program, starta, pausa och stoppa, sedan går bild-strömmen direkt från wifi till chromecasten. Mobilen fungerar som en fjärrkontroll, dock en frustrerande långsam sådan. Det är till exempel svårt att spola fram till exakt tidpunkt i ett TV-program, fast det går om man har tålamodet.

    Om man inte har wifi så bör det gå att casta direkt från mobilen från svtplay.se i Chrome-appen, men det är nog lite nödlösning över det. Kan gå segt, beroende på vilken mobil man har. Behövs även högre upplösning på en TV än på mobilskärmen, så kan kräva mycket mer mobildata än man har råd med.

    Chromecast – Wikipedia
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    När det gäller att spola tillbaka i en video man kollar på så gillar jag Netflix lösning, att man direkt från notifikationen kan spola 30 sekunder tillbaka med ett knapptryck. Det saknar SVT Play och flera andra tjänster. Och som du säger, att spola (fram eller) tillbaka kan vara frustrerande. Dock är det inget jag stör mig på utan fördelarna med Chromecast är ändå väldigt stora. Det enda dåliga är väl att just SVT Play tycks ha en något sämre implementering av Google Cast, den kan tappa anslutningen ibland till exempel. Netflix och Googles appar har aldrig gjort det utan känns mer stabila.