Överföra appar till ny telefon

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fam Wired, 19 sept 2017.

  1. Fam Wired

    Fam Wired Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2015
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har nu testat Samsung Kies och Smart Switch för att försöka överföra allt från min gamla telefon till min nya telefon.

    Alla appar jag startar är precis som det inte finns något sparat. All "progress" i spel är borta. Träningshistoriken är borta i Endomondo. Inloggningsuppgifter till spotify m.m. är borta. BankID m.m. är nollställda och man måste göra om proceduren.

    Går det inte komma åt datafilerna till apparna? Om man hade installerat om Windows på en dator så skulle man ju bara kunna kopiera över alla datafiler.

    Jag fick inte igång Helium Backup. Titanium Backup kräver väl att båda telefonerna är rootade?

    Hade inte för mig det var så illa på Android.

    Bytte från Samsung S6 till S8.
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Nu svarar jag på en sak jag inte alls kan något om, men jag ska göra samma sak om en stund. Jag trodde att om man gör en full backup av luren till sitt Googlekontot så ville allt överföras automatiskt när man loggar in den nya luren på sitt googlekonto. Över WiFi t.ex. Är det inte så?
     
  3. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det är ett fritt val för utvecklare att lägga att data ska sparas i molnet. För spel finns det en extra väg att gå via Play Games. Vissa tjänster som t ex Runkeeper har sina egna konto och egna backuper. Lösenord kan Google spara med "smart lock" om man valt det och bank id SKA bara fungera på en enhet, det är ren säkerhet.

    Jag tyckte det gick väldigt smidigt att flytta över min data till nya telefonen . Fick med mig det mesta kändes det som,inklusive en del speldata.

    Men ja, Google/Android kan bli bättre på backup och överflyttning till en ny telefon.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Utan root vet jag inte om det finns någon app som är bra och som funkar mellan olika märken, samsung har ju sin, huawei sin osv.. de funkar bra för deras telefoner... helium är väl ett av få alternativ har inga jättebra erfarenheter av helium sedan tidigare..
     
    Fam Wired gillar detta.
  5. Fam Wired

    Fam Wired Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2015
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag körde ju Samsung Smart Switch. Testade både med USB kabel mellan telefonerna och backup/restore till/från PC.
    Jag lyckades bara överföra wifi-lösenord, bilder, kontakter och appar.

    Som jag ser det är detta inte det viktiga. Det viktiga är just inloggningsuppgifter, profiler och data. Just att slippa krångla med allt detta bara för man byter lur skulle vara värt en hel del.

    För att root-backup skall fungera, måste man förmodligen roota båda telefonerna.

    Alla appar jag testat på min nya telefon, startade upp och hälsade mig välkommen där jag måste logga in på nytt.

    Antar att det fungerar på de spel som man lyckas synka till Play Games som du nämnde. Jag vill dock minnas att detta har fungerat tidigare? Det här med att man inte kan kopiera app-data mapparna kanske är något nytt för att göra telefonen säkrare?

    Hursomhelst, detta är värt att tänka på när man byter telefon. Det blir jobbigt! Funderar på om det fungerar bättre på Iphone?
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja shg inte Google har en lösning på att göra backup på alla appar är skrämmande . Just nu är det bara ett fåtal de som har Google drive stöd riktigt dåligt skulle göra det lättare ..
     
  7. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Man kan se sina back-ups i Google Drive, välj backup från sidomenyn. Kollar jag nu har jag 54 appar med någon form av data sparad. Jag har 118 appar installerade. Behöver kanske inte data från alla dessa men visar ändå att det brister rätt rejält.

    iPhone är bättre på detta, hur bra vet jag själv inte exakt. Men de speglar väl mer eller mindre hela din lagring i "vanlig" ordning. Så när man byter får man tillbaka allt.
     
    Oceanic gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Maj borde kunna göra en lokal kopia utan att apparna ska ha kompatibilitet med Google drive
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Mobult BankId kan man inte överföra, man måste aktivera ett nytt via banken till den nya telefonen (om man kommer åt banken på en dator kan ofta klara det utan att behöva besöka ett bankkontor, det kanske finns någon bank som man kan göra det via deras app, kontakta din bank för att få reda på hur man gör).

    Samsung Smart Switch fungerar bäst om du kan koppla telefonen till en dator med Samsung Kies installerat, om man inte går den vägen riskerar man att tappa en hel del info.

    Många spel får man med progress om man skapar ett konto för spelet på den gamla telefonen, på den nya loggar man sedan in på det kontot så följer progress med dit.