Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Emui är ju i princip en kopia av ios i övrigt så vill man ha "iphonekänsla" är den given. Men vill man ha stock, ja då blir det nog värre:)
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Räcker med en iPhone ;)
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vilken respons? Ja, jag har kört iPhone vid olika tillfällen men jag kan inte säga att jag åkt av stolen över responsen. Den fungerar bra men jag kan inte påstå att jag märkt att någon av de enheter jag kört haft "responsproblem". Å andra sidan stressar jag inte pekskärmar på det sätt som man ibland ser på YouTube, d.v.s ett extremt skrollande i alla riktningar följt av klagomål på "bristande respons".

    Jag kan enbart konstatera att jag inte brukar uppfatta responsproblem såvida det inte är något rejält fel som är trasigt (alltså att skärmen inte reagerar ordentligt).
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag vill inte kalla det för ett "problem". Det handlar inte om att skärmen är trasig och inte reagerar. Det handlar om att min Google Pixel XL (som ett exempel) reagerar långsammare på input än min iPhone 7 Plus. Prestandan är inte jämn och följsam utan stötig och ryckig.

    Det påminner lite om när man spelar TV-spel på en bildvisare med hög latency.

    Jag har börjat inse att jag förmodligen är känsligare för det här än de flesta på detta forum för du är inte den enda som säger att du inte märker skillnad på en iPhone och en valfri Android-telefon i detta avseende.
     
    stealth.pilot och dannejanne gillar detta.
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag märkte ingen skillnad heller förut men när jag faktiskt köpte mig första iPhonen och hade haft en ett tag så kunde jag inte använda en androidenhet längre.

    Det går bara inte, följsamheten och responsen är kass i jämförelse.
     
    stealth.pilot gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Skrollningsproblem (ryckighet) upplever jag inte på mina enheter. Digitizern reagerar som den skall på inmatningarna. Samma med att klicka på länkar och annat.

    Hade jag märkt problem med skrollen hade det varit irriterande eftersom jag ofta läser och surfar med enheten och vill ha precision - men det erbjuder mina enheter så jag är nöjd.

    När jag använt iPhone uppfattar jag ingen skillnad i skärmprecisionen eller följsamhet mot min egen park. Kan inte minnas att jag vid något tillfälle tänkt att "ja, den reagerar bättre" eller liknande.

    Apple har bra skärmrespons på sina enheter men jag kan inte säga att jag uppfattat den som vare sig bättre eller sämre än diverse konkurrenter. Inte ens när jag hade iPad kan jag säga att jag uppfattade den som vare sig bättre eller sämre än mina dåvarande referensobjekt. Den fungerade bra och reagerade fint på fingerrörelserna men det gjorde mina andra enheter också, helt enkelt.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är väldigt tråkigt. Jag föredrar Android på många sätt, men så länge "vardagsprestandan" är så här kan den inte ersätta min iPhone.

    Förhoppningsvis blir det bättre i framtida versioner av Android.

    Så, antingen

    a) Dina enheter har bättre responstid och följsamhet än de Android-lurar jag ägt (Pixel XL, Oneplus 3, Nexus 6P, Samsung Note 4, LG G3, Nexus 5, Samsung Galaxy S4 mfl)
    b) Du är inte lika känslig som jag (och andra som upplever denna skillnad mellan plattformarna)
    c) Du har inte använt iPhone i tillräcklig utsträckning för att märka problemet på dina Android-lurar
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag gissar på B + C. :)
     
    dannejanne gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är väl inget problem om man inte märker någon skillnad helt enkelt. Byt ut problemet i punkt c till skillnaden då det inte är ett problem för de flesta.
     
    Droid96 gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Det håller jag helt med om.
     
    chraist gillar detta.
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Haft flera iPhone innan Android och märker heller ingen skillnad i respons. Det enda jag märker är hur olika systemen är samt att Android ibland kan haka upp sig eller lagga. Betydligt mer ovanligt på min S7 edge men pappas Moto G2 (vet det är en budgetlur) och min förra Honor 8 strulade en hel del under min användning.

    Mao det som lockar mig med iPhone respektive Android har inget med påstod respons att göra utan hur de olika system fungerar. Upplever t.ex. att iPhone är mer finslipad av den enkla anledningen att appar ibland håller bättre kvalité. Samtidigt kände jag mig mer låst med iPhone vad det gällde val av diverse funktioner. Blir kanske extra märkbart när jag lever i Googles ekosystem vare sig jag har iPhone eller Android.
     
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Du är verkligen inte ensam om att känna så [emoji4]Spelar ingen roll vilket Android flaggskepp man än testar - de når inte ända fram
     
    stealth.pilot gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    jag har testat iphone, ångrade mig bittert. trivdes inte alls med att behöva anpassa mig till telefonen istället för att anpassa telefonen till mig. jag har mycket sällan haft nåt stabilitetsproblem med mina androidmobiler och då var ändå min första en motorola droid/milestone följt av en galaxy s. flasha rommar har jag inte tjafsat med sen droiden, kanske därför jag har haft stabila telefoner.
     
    jnsson gillar detta.
  14. maxin

    maxin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2017
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Ni som inte märker någon skillnad på responsen/snabbheten etc på iPhone och android. Är de standard android och iPhone utan några flashar, tweakar mm ni har jämfört då?
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Det går nog inte att få allt, helt enkelt. Vilken tur att vi inte måste välja och att det finns olika alternativ för olika behov.

    JAG tycker

    Androids fördelar: Oändliga möjligheter till anpassning. Full frihet när det gäller att installera och köra appar på telefonen. Stort val av spännande hårdvara att köra operativsystemet på. Telefonen blir en rolig leksak och inte bara ett tråkigt arbetsverktyg.

    Androids nackdelar: Konsekvent lägre prestanda än motsvarande iOS-enhet. Oförutsägbar batteritid. Generellt sämre kvalitet och funktion i appar (även Googles egna, ironiskt nog). Dålig RAM-hantering (appar startar ofta om).

    iOS fördelar: Ledande prestanda och batteritid. Hög stabilitet. Konsekvent design i operativsystem och appar. Bra säkerhet. Lång livslängd på enheter (får uppdateringar i många år).

    iOS nackdelar: Inte särskilt anpassningsbar efter individuella behov eller preferenser (alla iPhones ser mer eller mindre likadana ut). Begränsad hårdvara (bara Apples egna). Saknar full frihet att installera appar (såvida du inte har källkoden).

    Sen vill jag förtydliga en sak. Jag är inte ute efter att försöka övertala någon som är nöjd att inte vara det. Jag blir glad att läsa att det finns många som INTE delar mina erfarenheter av prestandan på Android vs iOS. Och lite avundsjuk. Jag får även fortsättningsvis bära runt på två lurar för att täcka mina behov.

    Jag tror att det kan bero på att vi människor är olika. Jag är väldigt känslig för lagg/hack/flimmer och blir irriterad av sånt. Jag har kompisar som ser det, men utan problem ignorerar det (som troligtvis kommer leva längre än mig pga lägre blodtryck etc... :eek:). Sen har jag kompisar som inte ens ser det...
     
    Last edited by a moderator: 20 mar 2017
    stealth.pilot, Englund81 och dannejanne gillar detta.
  16. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag håller också till 100%. Har bökat igenom i princip alla Android lurar, vissa sämre, vissa bättre men alla lite efter iPhone tyvärr.
    Gillar Android för friheten och valfriheten och har en av båda [emoji4]
     
    stealth.pilot gillar detta.
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Hur skall vi definiera "standard Android"? Bara en enkel fråga eftersom man först komma fram till vad detta är för att jämföra.

    I mitt eget fall har längsta tiden med iOS varit med iPad som jag generellt föredrar framför iPhone p.g.a att gränsnittet i den är effektivare som jag ser på saken. Det är mer av dator helt enkelt.

    När det gäller Android kör jag vanillabaserade ROMar (tillverkargränsnitt är inte min melodi även om jag har lättast att stå ut med Sonys variant). Min uppfattning om Androidrespons är baserad på ett rent och optimerat system och på den tiden jag körde iPad satsade jag på en likartad uppsättning där. När det då gäller sådant som surfande, läsande etc (då körde jag Safari och iBooks samt AOSP Browser och MoonReader Pro) har jag inte uppfattat någon noterbar skillnad mellan enheterna. D.v.s slänger jag på en tung PDF (för att stressa systemet) och skrollar runt samt panorerar beter sig enheterna likvärdigt. Samma i browsern då jag kört A/B-test på samma sidor.

    Jag uppfattar utmärkt bra respons i båda systemen som sagt. Sedan går det ju att provocera fram sämre respons genom att köra dåligt optimerade appar och annat. Ett exempel är t.ex Aldiko Reader som kan få vilken enhet som helst att bli långsam med dålig respons (där har jag upplevt att skrollen släpar efter etc).

    I många fall betraktar jag problem med långsam skärmrespons, appar med låga prestanda och seghet etc som isolerade problem som antingen beror på konfigurationen eller dålig kodning. Man kan fixa en enhet så den går långsamt, svarar dåligt på inmatningarna och drar mycket ström om man väljer en sådan konfiguration.

    Personligen väljer jag snabbhet och strömsnålhet - detta får jag också och samma gäller skärmresponsen. Appar med dåliga prestanda och liknande åker ut. Både Adobe Reader och Aldiko Reader hör dit, de är direkt usla jämfört med Document Reader, eBookDroid, MuPDF eller MoonReader.

    Sedan har jag dåliga erfarenheter av DRM och har därför utlyst enheten som DRM-fri zon. Så fort något är besudlat med den sortens "virus" avlägsnar jag det helt enkelt.

    Sedan finns det ett antal säkra metoder om man vill ha fördomar om Android bekräftade:

    1. Köp en operatörsbrandad Samsung.
    2. Köp en olåst Samsung eller LG m.fl (guldstjärna till alla enheter som kör dubblerade tjänster, d.v.s Googledito PLUS tillverkarmotsvarigheter på samma gång).
    3. Installera Aldiko Reader och Adobe Reader.
    4. Använd Chrome som webbläsare.
    5. Säkerställ att enheten kör så mycket tjänster som det går i bakgrunden. Ha GPS på 24/7 och konstant synk på också (alltså att enheten inte kan gå ner i deep sleep p.g.a alla bakgrundsprocesser).

    Gratulerar: Du har nu skaffat en Androidenhet som blir varm, har kort batteritid och långsam skärmrespons och märkbara fördröjningar.

    För min egen del är tillgång till vanilla Android (eller rättare sagt påbyggd vanilla) ett baskrav. Går inte detta att fixa utan man är fast med en "Androidbaserad" sak (sådant som EMUI, TW/Grace etc betraktar jag som Androidbaserade system då det i princip är som ett eget OS baserat på Android) faller produkten bort.

    Jag skulle inte tänka tanken på att köpa t.ex en Samsung och ha kraven "bra batteritid, höga prestanda, driftsäker" som viktiga kriterier.;)
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Checkar av 2 och 4. ;)

    Upplever inte att min enhet är långsam ändå. Dock tror jag (händer så sällan så blir osäker) att den har laggat till någon gång typ fryser i en app eller stänger ner en app. Minns inte vad men nått sånt. Hade iofs problem med Instagram sist men det löste sig efter rensat Instagrams data. Fick dock googla på hur man rensar en apps data.

    Kanske ska tillägga att jag kommer ihåg i varje fall ett tillfälle där iPhone också tvingade mig att stänga ner en app. Fördelen med iPhone som jag ser det är att jag inte behövde göra något. Det var bara att starta om appen på nytt. Aldrig behövt rensa något på iPhone och jag kan tänka mig att vanliga användare uppskattar det. Många förstår inte och är fullkomligt ointresserade av att "rensa" systemet med jämna mellanrum.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Ni som skriver att iPhone har så bra batteritid, syftar ni bara på Plus-modellerna eller alla? Båda den mindre modellen och SE?

    Sen har ju iPhone ganska lågupplösta skärmar, endast Plus-modellerna har FHD. FHD är ju typ minimum upplösning på Android (flaggskepp).

    Jag kan faktiskt föredra lite lägre upplösning mot bättre batteritid men det är ändå värt att nämna. Högre upplöst skärm drar onekligen mer ström än en lågupplöst.
     
  20. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag har en vanlig iphone 7 och är positivt överraskad av batteritiden. Det är ju omöjligt att jämföra SOT mellan android och ios om man inte sätter sig med en stoppur och tar tid, men jag skulle gissa att jag får i alla fall 5h SOT på min iP7 med full synk, bluetooth på osv
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.