Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Använder du samma typer av appar på din telefon som på din iPad Pro eller kan det möjligen vara så att du kör tyngre appar (typ spel) på plattan?

    Att appar startar om har inget med multitasking att göra. Det har med RAM management att göra. Den lilla iPad Pro har bara 2GB RAM vilket gör att en tung app kan orsaka att andra program måste stängas ner (för att frigöra RAM). Det kan rentav vara så att det är en specifik app som orsakar problemet.

    För övrigt kan jag tillägga att Apples metod för multitasking (där appar "pausas" i bakgrunden och enbart får använda APIer för att uppdatera sig) inte bara har positiv inverkan på prestandan utan även hur många appar som kan köras samtidigt. Inte tvärtom.
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ja det måste ju vara bättre att lyssna på ett gäng nyfrälsta medlemmar i Church of St Jobs som vet att iPhone är bäst på ren tro...

    Nej, siffrorna stämmer nog rätt så bra, det är knappast raketforskning om du läser själv. Snarare kör folk en massa skräp-appar som instagram och FB som tar allt batteri och sen skyller på Samsung eller någon annan (när det är Instagram eller Facebook som borde få skit).
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    'nuff said :-D
     
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

     
  5. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    iPhones är förmodligen bättre för de som inte är så intresserade av att behöva fixa och justera sin telefon efter sitt egna användarbehov. De funkar nog säkert bättre out of the box för majoriteten.

    Men om man nu vill och har möjligheten att modifiera Androids efter sina egna behov så kanske den personen ändå upplever att den i slutändan äger en bättre produkt även om den var sämre "out of the box".

    Om man måste fixa och trixa i någon dag för att få en produkt man själv upplever (varierar ju mellan varje individ) är den bättre produken och som man ska använda i något år, kan man ju förstå att vissa gör det, väljer att göra det.

    Det här med att "man ska inte behöva" "man måste göra" får det låta som om det är något alla ogillar att göra. Vissa tycker ju det här är någonting roligt, speciellt på detta forum skulle jag tro.

    Det är ju lite som köpa 2 målningar. Den ena målningen är lite finare när man köper den men den andra målningen tycker man blir finast av de två efter man målat om lite. Om man tycker om att måla så är ju detta inget problem för den individen.

    Jag har två målningar hemma.
     
    Last edited: 21 mar 2017
    Droid55 och maxin gillar detta.
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    Det stämmer säkert skitbra om du lägger telefonerna på ett bord. Helt rena utan några som helst appar eller konton och kör ett rent test med bara en loopande film eller så. Men är det så du använder din telefon?

    Man lägger på sina mailkonton, sociala appar osv och sen börjar man använda luren. Mottagningen varierar så radiodelen får jobba osv. Har jag då en Android och en iPhone som kör samma appar och mailkonton osv så har jag inte ägt en android som matchat min iPhone och jag har ägt många Androidtelefoner i mina dagar. Så man behöver inte vara med i en sekt och älska Apple för att komma fram till något liknande
     
    Last edited: 21 mar 2017
    Timpppa, maxin och Droid96 gillar detta.
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kör en analogi: Mina måltider består av varm korv med mos, alternativt vitt bröd med ost och smör. En dag får jag uppleva Donken och en helt ny fantastisk värld uppenbarar sig. Jag börjar då att hylla pommes frites och hamburgare som varande gastronomins höjdpunkt. Det är min upplevelse... Det ÄR gastronomins höjdpunkt eftersom min upplevelse är sådan. Invänder någon och säger att den och den mästerkocken lagar "bättre mat" hänvisar jag bara tillbaka till "min upplevelse".

    Allt handlar om referensramar. Jag betvivlar inte att det finns enheter med låga prestanda och kort batteritid. Frågan är dock om dessa enheter - trots upplevelsen av den - representerar ALLA enheter? Jag har själv upplevt långsamma produkter som presterar dåligt men kan omöjligt såga en hel plattform p.g.a det när det finns andra modeller som fungerar utmärkt.

    Så ja, säger man att "Androidenheter har kort batteritid eftersom jag testat Samsung och de hade kortare tider" blir det lite problematiskt. Mer riktigt då att t.ex säga att "de Galaxyenheter jag testat har kortare batteritid".
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Är det detta som är frågan (såg att du skrev om en fråga så antar att det är denna)?

    Jag säger såhär. Intervallsynk är en metod som gör att batteritiden förbättras på enheten. Således är den utmärkt ur den synvinkeln. Vill man ha bättre driftstider är det alltså det man siktar på. Sedan kan man diskutera vad intervallen skall bestå av, t.ex en minut var femte minut eller om det skall synkas en gång i timmen eller en gång var tjugonde minut etc etc etc.

    Vill man ha information "direkt" är kort intervall bra men då kortas batteritiden. Accepterar man att få infon något senare mot bättre batteritid kan man öka intervallen.

    I fallet Apple åligger det utvecklarna att avgöra synkintervallet. D.v.s när man skriver en iOS-app får man försöka avgöra vilket synkintervall appen skall använda och då finna en mix. Huruvida den mixen är optimal eller ej uttalar jag mig inte om då jag föredrar att kunna reglera intervallet själv. Enda skepsisen jag har är att sitta med ett system där apputvecklaren bestämmer synkintervallet utan att jag som användare kan avgöra.

    Man kan mycket väl ha ett förvalt intervall som balanserar direktinfo/händelser med att trimma batteritiden som man kan köra med men personligen vill jag kunna ställa in det. Såväl klockslag som intervall vill jag kunna styra. Även om apputvecklaren t.ex avgör att appen bör synka var femte minut kan jag bedöma det som allt för ofta och vilja ha en halvtimme åtminstone.

    Tyvärr ser jag inga direkta fördelar i en enhet som tillverkaren har fullständig makt över, d.v.s att det är förbestämt vilket synkintervall den skall ha, när den skall uppdateras, vilken version jag skall köra (d.v.s ogillar jag en uppdatering är jag fast eftersom äldre versioner inte längre signeras) och där jag som användare i princip endast kan installera appar och köra dem.

    Jag kan förstå värdet i att en enhet har en grundkonfiguration som utgör en kompromiss för de "flesta" men inte att jag som användare inte har kontroll på systemet. Vill jag avsäga mig kontrollen köper jag en ny 3310.;)

    En sak är ju klar: Att tillverkaren och apputvecklaren ensamt bestämmer att det är intervallsynk som gäller och vilka intervaller som skall användas ser jag inte någon direkt fördel med. Jag ser fördelen i intervallsynk som koncept (kör det själv) men inte i att få det serverat, my way or the highway. Bara för att en utvecklare t.ex tycker att appen skall synka var femte minut är sannolikheten stor att jag vill ha bättre batteritid än så och att det skall ske varje halvtimme. Utvecklaren kanske då menar att "men då får du ju inte nyheterna direkt" varpå mitt svar är att jag kan vänta en halvtimme då jag prioriterar batteritiden.

    I mitt fall handlar det helt enkelt om att jag vill ha kontroll - jag har egna prioriteringar som byggts upp efter ungefär femton års smartphoneanvändning och Apples upplägg är ungefär raka motsatsen till vad jag vill ha ut av enheten och vilken makt jag har över den.

    Jag ogillade t.ex när Apple ville försöka pracka på mig iOS 7 på min iPad när jag föredrog 6.x (och hade stannat på 6.x om jag ägt den idag eftersom den var snabb och responsiv under den versionen).

    Förövrigt undrar jag vad ni får ut i SOT-väg på bl.a. Pixeln? Tycker buden är lite olika. Någon säger sig ha fem timmars SOT på en iPhone 7 Plus och det sägs vara fantastiskt bra. Sedan kommer en annan och refererar att denne får två-tre timmar MER SOT än på Pixeln men... hur många timmar är det? Är det tre timmar på Pixeln och fem-sex på iPhonen?
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Din gissning är väldigt nära sanningen. Får ungefär 4 timmars SOT på min Pixel XL och lite drygt 6 timmar på iPhone 7 Plus.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Knappast värdelösa. Jag har ägt 15-20 telefoner de senaste åren och i nästintill varenda fall har GSM:arenas endurance rating stämt överens med min egen upplevelse av batteritiden. Ibland kan det dock vara värt att kolla på den enskilda mätningarna då t.ex. telefoner med AMOLED-skärmar tenderar att dränera batteriet mer vid surf och mindre vid video. Som @mobilapan@mobilapan är inne på kan det säkert förklara varför vissa användare upplever batteritiden som bättre på iPhone 7 Plus jämfört med Pixel XL (jag gissar att batteritiden för surf är den som är mest rättvisande för genomsnittlig användning).

    Sedan finns det en enkel lösning för att få fullgod batteritid, välj en telefon med stort batteri (minst 4000mAh) och en strömsnål SOC (t.ex. SD625 eller SD821), då spelar det inte så stor roll hur bra mjukvaran är optimerad för batteriet kommer ändå räcka en hel dag för majoriteten användare.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du har inget drain eller något? Sett folk nämna att XL ska ha riktigt bra batteritid. 4 timmar SOT låter lite.
     
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tråd låst!

    Vi känner att den har spårat ur till "Android vs iOS" vilket vi inte vill ha då det bidrar till dålig stämning!
     
    Terrawatt, dannejanne, pacmeyer och 2 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.