Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns ju olika grader av tekniskt intresse. Är man t.ex intresserad av datorer men inte mobila enheter (den mobila saken använder man som ett rent bruksföremål s.a.s) innebär ju det att man visserligen har ett tekniskt intresse men inom en annan gren av teknikområdet (som är oerhört stort, minst sagt).

    Min egen erfarenhet när det gäller iPhone är att den inte förekommer i någon högre utsträckning hos användare som ser den mobila enheten som något mer än ett vanligt bruksföremål. Vanligaste orsakerna till att en iPhone väljs är Apples varumärke och olika motiveringar som är baserade på tesen att "den är bättre" - dock visar det sig vid lite mer analyserande frågor att "bättre" är baserat på ett smalt underlag, t.ex att man haft en Samsung tidigare (också köpt p.g.a varumärke och liknande faktorer) men att den "var dålig" vilket sedan följdes av en iPhone.

    Ytterligare en vanlig variant av iPhone-kund är de som köper den p.g.a att det är vad deras operatör rekommenderar och pushar för. Argumentet "den är enkel" är också vanligt.

    Däremot är det högst ovanligt att iPhone väljs utifrån ett mobiltekniskt intresse ihop med respekt för standarder och öppenhet. Rent generellt tycker genomsnittsköparen av iPhone att det inte spelar någon roll att funktioner avviker från standard "eftersom de fungerar så bra" och tycker att bästa lösningen är att omgivningen också kör Apple "för det är så fint samspel".

    I vissa länder är iPhone vanligare än i andra. Den utgör då den moderna tidens Nokia 3310 men istället för Snake och skalbyten spelar man Candy Crush Saga och köper färgglada fodral. I Sverige är det definitivt 3310ans efterföljare - den är "enkel" och så kan den "anpassas" genom Xpress-On-skalens efterföljare: iPhone-fodralet.

    Val av andra enheter är då ofta otänkbart - dels är det inte lika fint och populärt (att en produkt är populär genererar försäljning i sig själv) - dels har man "hört" att andra enheter är "sämre".

    Vi har ju också den här missuppfattningen som går ut på att en iPhone är klar direkt, rakt ur lådan - Apple har fintrimmat allting in i minsta detalj medan Android endast är till för att tweaka. Man använder inte en Androidenhet, man tweakar den bara. Om man vill "använda" produkten är det raka vägen till iPhone som gäller.

    Denna uppfattning genererar också ökad iPhone-försäljning. D.v.s om någon frågar om alternativ blir svaret att iPhone är klar att användas rakt ur lådan, Android är det däremot inte utan "måste" tweakas.

    Mina egen Androidpark fungerar utmärkt bra att "bara använda". Även en total nybörjare kan sätta sig med Android och köra igång. Sedan finns det vissa enheter som är mindre bra men det är ju inte systemets fel i sig.

    Vad som är intressant att notera är hur många argument för iOS som egentligen inte är baserade på DET systemets egenskaper utan snarare på Androids "dålighet". D.v.s motiveringarna är "iOS är ett överlägset system eftersom Android är så dåligt" i olika varianter. Det är definitivt ovanligt att iOS "står på egna ben" i debatterna, d.v.s att det är ett bra system "av egen kraft" utan allting handlar snarare om hur dåliga konkurrenterna är.
     
    Ara gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Det du beskriver är hur fanboys argumenterar. Det är precis likadant när det riktas mot iOS.

    iOS-fanboy: Android är laggigt, fult designat och telefonerna har jättedålig byggkvalitet.

    Android-fanboy: iOS är helt nerlåst, du är helt i händerna på Apple. Sjukt överprissatta telefoner. Korkade användare som bara köper allt Apple släpper utan att tänka själv. Värdelöst OS där man inte ens kan rensa cache eller se hur mycket RAM som är ledigt. iOS har inte ens äkta multitasking!

    osv.

    Man kan istället argumentera på detta sätt:

    iOS: Enkelt och självförklarande. Ledande prestanda. Bra säkerhet. Lång livslängd (telefoner får uppdateringar i många år). Enhetligt. Bra kontroll över vad appar får göra och inte.

    Android: Oändliga möjligheter till egen anpassning. Stort utbud av hårdvara. Appar har samma friheter som på ett operativsystem för datorer. Möjlighet att installera vilka appar som helst.
     
    stealth.pilot, thexps, lulzfactor och 7 andra gillar detta.
  3. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja med tanke på vilka små batterier alla iPhone av icke plus modell har så är det ju klart att en väl fungerade Android med nästan dubbla batterikapaciteten inte ska behövas laddas så ofta. Och som sagt när en Android med 3000+ mAh batterikapacitet fungerar väl så kan man få fantastisk batteri ur den. Men efter att ha ägt minst 50 olika Androidtelefoner så har jag aldrig ägt en som levererat stabil batterikapacitet dag efter dag utan massa tweaking och krångel. Annars får man lära sig att leva med kass batteri ena dagen och fantastiskt nästa.
     
    maxin gillar detta.
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast uppdateringarna brukar sega ner mobilen och regel nummer ett för att hålla en iPhone snabb i flera år är att aldrig installera några uppdateringar. Sen är anledningen till att Apple släpper uppdateringar till "gamla" telefoner att de fortfarande säljs eller precis har slutat säljas (kanske inte i Sverige men i andra länder). Hade Samsung sålt Galaxy S II ny i butik fortfarande hade den säkert också fått uppdateringar...

    Att inställningsmenyn är enkelt och självförklarande håller jag inte heller med om men, det är mycket enklare på en Nexus-mobil. (Hur ska man t.ex. veta att språkinställningar ligger gömt under Allmänt??)
     
    jnsson gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle säga såhär angående systemegenskaperna:

    iOS. Ett mer traditionellt mobil-OS enligt filosofin att mobilen används som en "mobil" - d.v.s installera och köra appar och tjänster i första hand, kommunikation. Det är också ett komplement till en dator, företrädesvis en Mac men ingen ersättare eller har aspirationer på att vara det. Vill man ha "datorfunktionalitet" får man komplettera med en dator. Det kan delvis betraktas som en "appspelare" - d.v.s en miljö att installera appar för konsumtion i första hand. Tillverkaren har omfattande bestämmanderätt när det gäller konfiguration och uppdateringar etc.

    Android. Ett system som täcker in allt från klockor å ena sidan till datorer å andra sidan. Det kan användas som iOS (alltså köra appar och tjänster helt enkelt) men förutom detta har det full datorfunktionalitet och flexibilitet. Användaren har mycket att säga till om när det gäller konfiguration och även uppdateringar etc.

    Sedan finns ju stora skillnader när det gäller enhetsurval, prissättning, distributions- och affärsmodeller etc. Här blir det naturligtvis lite känsligt att diskutera men man kan konstatera att Apple är ett mer traditionellt "lyxmärke" där mjuka faktorer och brand value står i fokus medan Androidhårdvara riktar sig mot alla kategorier - från enklaste Bluboon till lyxigaste Vertun.

    Inom Androidvärlden finns det företag som kör ett koncept liknande Apple (Google med Pixel, Samsung med Galaxy S-serien) samt andra koncept som är riktade mot allt från maximalt prisvärde till extremlyx.

    När det gäller säkerhet och uppdateringar tycker jag det är mycket svårt att sammanfatta det eftersom man då diskuterar en in-houseplattform mot en öppen dito. Helt olika förutsättningar.

    Lyfter man blicken från plattformar till rent generella betraktelser är min egen filosofi följande:

    1. Äldre enheter bör uppdateras sålänge prestanda bibehålls eller förbättras och användaren kan välja att köra senaste version eller stanna kvar på en äldre.

    2. Appar bör uppdateras separat från operativsystemet. D.v.s att en uppdatering till webbläsaren eller kartprogrammet sker via appbutiken utan att hela operativet måste uppdateras för att få den nya versionen.

    3. Uppdateringar av operativsystemet avbryts när specifik hårdvara ej längre klarar att driva de nya versionerna med goda prestanda.

    4. Vid 3 fortsätter appuppdateringar tills API-nivåerna inte längre medger detta.

    5. Drivrutiner etc bör ligga separat för att medge datorlika uppdateringar - d.v.s inte integrerade på ett sätt som gör att enhetstillverkaren får fullständig kontroll.

    6. Operativsystemet bör uppdateras av dess leverantör - alltså ej av enhetstillverkaren.

    När det gäller säkerheten finner jag det också vara ett komplicerat område där olika bud gäller. Maximal säkerhetsnivå idag får sägas vara BlackBerry 10.x, Boeings BlackPhone (som dock varit omdiskuterad) samt BlackBerrys Androidimplementation där alla säkerhetsmässiga funktioner aktiverats (inte bara DM Verity utan även Root of Trust, omfattande kryptering etc).

    Säkerhetsmässigt råder en uppdelning mellan särskilda system såsom BB10.x och liknande som är "hardened" samt "standardsystem" som har en säkerhetsnivå som helt enkelt är en systemstandard och ofta en kompromiss mellan olika intressen.

    Ytterligare en aspekt är att man idag kan forma system på en hel del olika sätt enligt olika "recept" vilket gör att samma plattform kan bete sig helt olika i allt beroende på enhet och konfiguration.

    Där kommer ju då frågan om eventuella problem (t.ex kort batteritid) beror på systemet eller konfigurationen av detsamma.

    Slutligen finns ju en sådan faktor som interoperabilitet och smidighet i att byta fabrikat på utrustningen. Där har vi den stora frågan om slutenhet, egna lösningar eller öppenhet, standardlösningar.

    Jag måste erkänna att Apples (och en del andra företags) filosofi med att bryta mot industristandard och skapa egna format samt anslutningar inte tilltalar mig det minsta. Tjänster som endast fungerar på ett smalt spektrum av utrustning från specifika tillverkare håller jag mig borta ifrån överlag. Ser jag att det pågår inlåsningsförsök (t.ex att tjänsten endast fungerar med specifika datorer och mobila enheter) brukar jag ta en omväg. Det är ett viktigt baskrav att tjänster fungerar på ett brett spektrum av plattformar. Idag får det betraktas som en självklarhet att det t.ex går att använda såväl Android som iOS på mobilsidan för att använda tjänsten.

    Hade Apple kört den progressiva linjen mot standarder som de gjorde när Mac OS X kom hade det varit perfekt. Just nu kör de dock väldigt hårt med att använda speciallösningar och får den lite udda effekten att Macen fått USB-C medan den mobila enheten kräver Lightning.
     
    Vispen74 och Ara gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skall erkänna att jag inte känner igen detta från mina egna enheter. Att batteriet skiftar "dagsform" känner jag helt enkelt inte igen. Enda skiftandet är när användandet skiftar. Låter jag enheten ligga ser jag en jämn kurva över förbrukningen utan plötsliga spikar.

    Vilka enheter är det som levererar dessa skiftande batteritider? Det vore intressant att veta märke, modell och systemversion/ROM.
     
    Vispen74 och jnsson gillar detta.
  7. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    En fråga, om iPhone får mer RAM, blir den snabbare då? Den är ganska bra redan idag men min 6s laggar till emellanåt.
    Bara en undran.
     
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nej för jag tror att du är en som sitter och tweakar, du kör knappast stock rom eller hur? Tar du en lur från Samsung, LG, Huawei eller vilken Android tillverkare som helst och kör den som den är ur kartongen och lägger in dina appar och tjänster så har det då aldrig fungerat stabilt vecka efter vecka på någon av de jag ägt. Google play tjänster som ballar ur och suger batteri är ju mer regel än undantag
     
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Mer RAM skulle underlätta multitasking och även möjliggöra mer avancerade appar än idag. Detta påverkar även prestandan positivt - när man ligger på gränsen vill säga. Ett typexempel är att ha flera tabbar uppe i webbläsaren och växla till en annan app. Vid för lite minne stängs den första ned och måste ladda om allt, vid mer minne kan den ligga kvar i bakgrunden t.ex.

    Det skulle inte skada om Apple lade in 4 GB RAM i en iPhone för att inte tala om iPad. Vid lätt användning är det inte uppenbart att mer minne är bra men så fort man börjar nå gränsen märks det.
     
    Englund81 gillar detta.
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har endast kört stock ROM på en enhet i tre veckor eftersom det inte fanns något alternativ. Jag har en konfiguration jag utvecklat under flera års tid och den lägger jag in, när det är klart använder jag enheten som vanligt.

    Samsung och kort batteritid förvånar mig inte - samma med LG. Vissa tillverkare tror att minst 50 extra "bra-att-ha-appar" gör enheten 50 gånger bättre... Samsung är en av dessa. Är den operatörsbrandad blir det än lyxigare för då får man än mer bloatware och DT Ignite. Snällt.

    Mina enheter är stabila, driftsäkra och med en batteritid som är utmärkt bra utifrån batteristorleken. Dock är det först med Mi Max som jag får ut en SOT som gör att jag kan hårdköra utan att ha batteritorsk efter sex timmar (SOT). Många enheter har för små batterier enligt min enkla uppfattning. Minst 4000 mAh bör man ha idag för att kunna använda enheten på allvar. Det finns för många vittnesmål om enheter där man får jaga laddare i panik efter fyra timmars SOT.
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    iPad Pro 12.9 har 4 GB RAM.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 332
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Känner inte igen det där på min OnePlus 3. (hade lite problem med strömmen förut, men det var HELT och hållet en app och så fort jag tog bort den så har jag inte haft NÅGRA problem med strömmen hos mig) Jag kör stock rom på den och jag har inga konstigheter med batteritiden/batteriet på den sen jag la in stock Android 7.0/OxygenOS 4.0. Jag har visserligen rootat den, men det är bara för att jag vill kunna ha adaway samt några appar som kräver root
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det är bra. iPad låg ju ett bra tag på 1 GB som sedan blev 2. Har haft iPad 2 och den hade sina stunder med minnesbrist - framförallt när man surfade med många tabbar i Safari. 2 GB hade varit utmärkt där.
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Precis, du flashar roms och tweakar och då är det klart att det går att få ett bättre batteriliv på sin Android. Men hur många förutom nördar som oss tror du orkar och vill hålla på med det? De vill ha en telefon som de kan använda direkt ur kartongen utan att behöva övervaka och pilla för att den ska leverera dag efter dag och då är iOS jävligt svårslaget. Tänk om Apple fick för sig att peta in 4-5000 mAh batteri i deras plus modell istället för under 3000 som det är idag - de skulle bli enormt svårslagna då
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Exakt. Jag vill inte behöva tweaka och konfigurera i timtal för att få en enhet att fungera acceptabelt. Den ska fungera som det är tänkt från lådan, punkt slut. Där är Apple väldigt svårslagna i mitt tycke.
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Har aldrig haft problem med mina enheter som beror på android utan det har varit någon app som blivit uppdaterad med tillhörande bugg. [emoji6]

    Anledningen att jag t.ex. inte kör stock är just att kräma ur det där lilla extra och kunna använda funktioner som annars saknas.
     
    jnsson gillar detta.
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag måste säga att den mobila enhet eller dator som är "perfekt" rakt ur lådan inte är något jag upplevt ännu. Inte ens när jag hade iPad upplevde jag den som så bra att det inte gick att trimma den och då via jailbreak.

    Ibland låter det som att det är en oerhört krävande uppgift att konfigurera en enhet - det kanske det är första gången man gör det (leta upp appar etc) men så är det ju på alla plattformar. Så fort man funnit sin konfig går det snabbt sedan eftersom man vet vad man vill.

    I fallet iOS är ju annars den omfattande marknadsföringen av App Store en indikation på att det inte är färdigkonfigurerat "rakt ur lådan". Ibland låter det som att Apple vet exakt hur alla vill ha det och då levererar en "körklar" turn key solution men det kan jag inte skriva under på riktigt. När jag skaffade iPad tog det ett tag att skaffa de appar jag ville ha, lägga in alla kontona, få igång synken etc (då var det lite pyssel att få kontakterna synkade mot Google-kontot på den tiden).
     
    Ara gillar detta.
  18. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Va? Hur kan det vara så? Många i denna tråd verkar ha haft väldig otur med sina mobiler, eller också har jag haft väldig tur, oavsett märke, OS eller modell.
    Jag har haft batteriproblem med en LG en gång, men det var konsekvent och självförvållat via root och tweak visade det sig. Sedan har jag haft telefoner med kort batteritid, men det är en annan sak, och inget fel.
     
    jnsson och Ara gillar detta.
  19. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 358
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Jag byter lite då och då för att inte snöa in mig för mkt.

    Just nu kör jag iOS.

    Men kontentan jag gillar Vanilla Android. Men tiden då jag pillade med romar och kernels är förbi. Min livssituation gör att den tiden inte finns.
    Jag vill att ljudet ska vara perfekt, batteritiden ska vara okej och den ska vara rapp i navigeringen.

    Gör första gången för två veckor sen stötte jag på ett problem med min iPhone. Den bootade inte. Gick inte att få igång den med min iCloud backup. Fick "börja om". Trodde aldrig det skulle hända.

    Men iOS är i mångt och mkt tråkigare när det gäller personlig anpassning jämfört med android. Ändå så nöjer jag mig och förlikar mig med detta.

    Får se när jag byter tillbaka till android (om 6 mån antagligen).
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag ansluter mig till skaran som nyttjar båda operativen och tycker om dem. Personligen så föredrar jag Android därför att jag gillar att bryta och bända i saker och det här forumet är ju faktiskt i första hand riktat mot dem som tänker likadant eller behöver support. Men vi försöker ju såklart att fånga in så många intressen vi kan.

    Man kan såklart nöja sig med att allting bara fungerar, och det gör det på båda operativen sedan start, men det är ju inte riktigt därför undertecknad köper en android. Jag vill bara komma åt hårdvaran och sedan försöka maxxa prestandan med dem förutsättningar jag har. Jag vill kunna justera volt på gpu och cpu, jag vill kunna lägga in andra drivrutiner för skärmen eller använda telefonen som NAS osv. Och den enda anledningen till att jag vill det är därför att jag kan.

    Som mjukvaruutvecklare föredrar jag personligen att yxa ihop kodsnippets för Android men det är lika subjektivt som vilken pizza som är godast. Summa summarium av mitt resonemang är att det behövs ett utrymme för IOS-diskussioner och det behövs ett utrymme för Android-diskussioner och det kommer tyvärr alltid att finnas dem som är såpass insnöade att de upplever kritik mot det ena personligt och måste försvara det.
     
    Psicosis, chraist, dannejanne och 4 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.